۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۱۶۴۱
رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک به دامداران این شهرستان درخصوص احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو باآغاز فصل گرما هشدار داد.

مجید اسدی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ توسعه عملیات مایه کوبی و بهداشتی دامپزشکی سبب افزایش تولید و حفظ سرمایه های دامی می شود که بعد از نفت بزرگترین سرمایه کشور است.

وی ادامه داد: این امر موجب حفظ و افزایش اشتغال در روستاها و نیز تضمین امنیت غذایی کشور خواهد شد.

اسدی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت انگل های خارجی دام لازم است دامداران سم پاشی دامها و اماکن دامی را جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: فرا رسیدن فصل گرما باعث افزایش فعالیت انگل های خارجی دام از جمله کنه ها، جرب ها، شپش ها و کک ها و بروز بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام است و ویروس آن به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود.

اسدی ادامه داد: این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات دام بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند، افزود: شیوع بالایی از بیماری در بین کارکنان کشتارگاه ها، بیمارستانها، دامداران و اشخاصی که با دام سروکار دارند می تواند داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک با اشاره به اینکه این بیماری در حیوانات بدون علامت است، تصریح کرد: به سبب شروع فصل گرما و آغاز فعالیت کنه، احتمال شیوع این بیماری دور از انتظار نیست.

لزوم خودداری از مصرف گوشت دام تازه ذبح شده

اسدی به روش های جلوگیری از بروز این بیماری مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه این بیماری در دام بدون علائم است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شده و لاشه گوشت پس از ذبح تا ۲۴ ساعت و آلایش آن تا ۴۸ ساعت در دمای پیش سرد ( دمای صفر تا چهار درجه ) قرار گیرد.

وی سمپاشی اماکن دامی و اصطبل‌ها و حمام دادن دام جهت کاهش جمعیت کنه‌ها، مصرف مواد ضد عفونی به منظور گندزدایی محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار و دام آلوده، خودداری از خرید گوشتهای بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز)، استفاده از لباس کار، چکمه و دستکش هنگام مراجعه به دامداری را از جمله راه های پیشگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.

اسدی از دامداران شهرستان شهربابک درخواست کرد برای کاهش خسارت اقتصادی به دامها و همچنین پیشگیری از بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کنگو، دامها و اماکن دامی خود را سم پاشی و دامداریهای سنتی را بهسازی کنند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر