۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۱۶۳۸
کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه:
کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: توجه به بحث پدافند زیستی یک ضرورت و اولویت برای حفظ منابع ملی بخصوص جان انسان‌ها است.

کیوان خاصی در خصوص ضرورت توجه به بحث پدافند زیستی اظهار داشت: پدافند زیستی در واقع هرگونه اقدام و تدبیری است که بدون بکارگیری از سلاح نظامی برای دفاع در مقابل تهدیدات مختلف استفاده می‌شود.

وی افزود: امروزه با تحولات علمی و فنی چهره تهدیدات بسیار متنوع‌تر از گذشته شده در گذشته اگر تهدید با تسلیحات نظامی و تهاجم و لشکر کشی علیه کشورها برای کشور گشایی و توسعه سرزمین بود امروزه با توسعه علوم و فناوری های مختلف تنوع تهدیدات چنان گسترش یافته است که وقتی صحبت از تهدیدات زیستی می‌شود، منظور تهدیدات طبیعی از جمله زلزله و سیل نیست، بلکه منظور تهدیدات انسان ساز است.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه با ادامه توضیحات بیان کرد: آلوده‌سازی پنهان مواد غذايی، دارويی، آرایشی، آب شرب و... جهت ایجاد سرطان‌ها، عقیم سازی انسان‌ها و بیماری های ژنتیکی، بيماری‌های نوظهور از جمله آنفولانزای پرندگان، آنفولانزای خوكی، ايدز و سارس از جمله این تهدیدات است.

خاصی افزود: ويروس‌های جديد و ناشناس با علائمی مشابه بيماری‌های بي خطر نظير سرماخوردگی، بيماری‌های غيربومی از جمله آفات گياهی و بيماری‌های دامی غير بومی، بيماری‌های انسانی غير بومی از دیگر تهدیدات می‌باشد.

وی ايجاد ابهام در تشخيص و طولانی شدن درمان را عوامل زيستی مهندسی شده به منظور ايجاد مقاومت در برابر آنتی بيوتيک‌ها دانست و گفت: متخصصان علوم راهبردی قدرت هوشمند را قدرت برتر عصر حاضر و آینده می‌دانند و قدرت هوشمند در واقع ترکیب قدرت سخت و قدرت نرم است.

خاصی ادامه داد:  قدرت هوشمند تمام مولفه‌های قدرت از قدرت نظامی، اقتصادی، قدرت علمی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، رسانه‌ای، ارتباطی، هنری و فنی و مهندسی تا ادبیات و هنر و خلاصه مجموعه توانمندی‌هایی که بتواند در چالش های جهانی کشوری را به برتری برساند.

وی پدافند زیستی را یک ضرورت و اولویت برای حفظ منابع ملی بخصوص جان انسان‌ها دانست و گفت: هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی توسط دشمنان تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که در جهت کاهش آسیب پذیری  در حوزه‌های انسانی، گیاهی و جانوری انجام  شود، پدافند زیستی است.

خاصی عنوان کرد: دامنه تعریف پدافند زیستی بسیار وسیع می‌باشد و در حوزه‌های زراعت، شیلات، دامپروری و... بایستی اساتید فن تعاریف ویژه را از منظر  پدافند غیر عامل زیستی برای عموم مردم داشته باشند .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر