۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۲۱۶۱۵
مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت ارزیابی توان اکولوژیکی مناطق در طرح آمایش سرزمین، تاکید کرد: آمایش سرزمینی باید معیار تصمیم‌گیری برای امور مختلف استان‌ها از جمله راه‌اندازی صنایع مختلف و توسعه کشاورزی باشد.

زهرا جواهریان با اشاره به اینکه متولی بحث آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور و وزارت راه و شهرسازن هستند، گفت: آنچه که سازمان حفاظت محیط زیست روی‌آن تاکید دارد، این است که ارزیابی توان اکولوژیکی منطقه باید پایه آمایش سرزمینی باشد.

وی با اشاره به ضرورت ارزیابی منابع آب، خاک و هوای یک منطقه پیش از اتخاد تصمیمات کلان برای راه‌اندازی صنعت، توسعه کشاورزی و...، اظهار کرد: آمایش محیط زیست یا پایداری سرزمین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست با بیان اینکه در طرح آمایش سرزمین برخی استان‌ها، به ارزیابی توان اکولوژیکی نیز توجه شده است، افزود: بر اساس طرح آمایش در منطقه‌ای که آب وجود ندارد، توسعه کار کشاورزی تصمیم منطقی نیست.

جواهریان با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های خود را برای آمایش سرزمین اعلام خواهد کرد، گفت: این سازمان تاکید دارد که تمرکز جمعیت، اشتغال، صنعت و توسعه کشاورزی باید مطابق با آمایش سرزمین صورت گیرد تا منطقه مورد نظر توان رشد صنایع و کشاورزی را داشته باشد، چون در نبود منابع کافی زیست محیطی، نه تنها صنعت و کشاورزی پا نمی‌گیرد بلکه بعد از یک دوره فعالیت کوتاه‌مدت منحل می‌شود.

وی با بیان اینکه در آمایش سرزمینی تعدادی از استان‌ها، بحث ارزیابی توان اکولوژیکی مطرح شده و در برخی استان‌ها نیز باید این ارزیابی لحاظ شود، افزود: سعی داریم آمایش سرزمینی همه استان‌ها را فراهم کرده و بررسی کنیم که کدام استان‌ها، ارزیابی توان اکولوژیک را انجام داده اند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز با انجام ارزیابی توان اکولوژیکی مناطق، کمک‌رسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مسیر تدوین و تکمیل طرح آمایش سرزمینی است.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر