۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۱۵۴۲
واردات بی‌رویه‌ای که دامداری بومی را به انزوا کشید/ورشکستگی ۹۰ درصد از دامداران/چرا شیر خشک از تولیدات داخلی تأمین نمی‌شود؟

حدود یک ماه پیش بود که کشاورزان اصفهانی در ادامه اعتراض‌های خود به عدم بازگشایی زاینده‌رود و از بین رفتن محصولات و صنعت کشاورزی اصفهان در ورزنه مجمعی را تشکیل داده و با همدلی برای اعتراض به عدم اجرای مصوبات 9 ماده‌ای آب در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع اعتراض‌آمیز کردند.

پس از گذشت یک ماه این بار صنعتی دیگر در اصفهان خود را در معرض نابودی می‌بیند، صنعت دامداری که شاید اگر مسئولان کمی بیشتر به آن توجه و از واردات بی‌رویه جلوگیری کنند همچون گذشته در اوج رونق خود بتواند بهترین شیر و با کیفیت‌ترین گوشت را نسبت به مشابه خارجی به بازار و  مردم عرضه کند.

دامداران اصفهانی در 2 سال گذشته از راه‌های مختلف و به دلایل گوناگون اعتراض‌های خود را در راستای مشکلات دام مانند تب برفکی، عدم پرداخت یارانه شیر، واردات بی‌رویه شیر خشک و دام خارجی، استفاده کارخانه‌ها از شیر خشک و عدم توزیع مناسب واکسن با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری، کشتن گاو مقابل استانداری نشان داده‌اند.

دامداران اصفهانی با اغلب مشکلات موجود در صنعت دام سوختند و ساختند اما چندی پیش و به دلیل شیوع تب برفکی در میان دام‌ها ، بسیاری از دام‌های استان تلف شدند و این عاملی شد تا باری دیگر دامداران اصفهانی سعی در نشان دادن اعتراض خود داشته باشند و با تجمع و ریختن دبه‌های شیر مقابل جهاد کشاورزی اصفهان اعتراض و خشم خود را به گوش مسئولان استان برسانند.

تجمع دامداران تنها در راستای حمایت از صنعت دام کشور است

اما پس از اعتراض‌های مکرر دامداران اصفهانی هنوز پاسخ مناسبی از سوی مسئولان دریافت نکرده‌اند. پرویز شیروانی یکی از دامداران اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون مشکلات دامداران و دلیل تجمع روز یکشنبه آن‌ها مقابل اداره جهاد کشاورزی اظهار داشت: تجمع دامداران برای حمایت صنعت دامداری بوده تا مسئولان آگاه شوند، البته باید دانست اصفهان در شرایط خاص جوی قرار داشته و با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی افزود: خشک‌سالی در اصفهان نباید سبب این فشار و عدم حمایت از دامداران شود، صنعت و معدن متولی کارخانه‌های ما به شمار می‌رود اما سؤال اینجاست که به چه دلیل شیر در استان اصفهان ارزان شده بدون اینکه ریالی از قیمت فراورده‌هایی که به دست مصرف کننده می‌رسد را کاهش داده باشید.

ادامه روند این مشکلات سبب ورشکستگی 90 درصد از دامداران می‌شود

دامدار اصفهانی خاطرنشان کرد: شیر دامدار را از 900 تا 1050 تومان خریداری می‌کنند و کارخانه زمانی که باب میل و در توانش باشد پول دامدار را به صورت چک‌های چندماهه پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: نهاده دامی پول خود را از دامداران به دلیل عدم ثبات در گاوداری‌ها به صورت نقد دریافت می‌کند، قیمت بازار سبب ورشکستگی حداقل 90 درصد دامداران می‌شود البته برخی ورشکست شده و در آستانه نابودی قرار دارند. زمانی که این شرایط حاکم باشد بارفروش نیز به بار خود را به ما به صورت نقد ارائه می‌‌دهد زیرا اعتمادی برای پولش ندارد.

چرا شیر خشک استان از تولیدات داخلی تأمین نمی‌شود؟

شیروانی در پاسخ به سؤالی درباره واردات شیر خشک بیان کرد: مسئولان برای کودکان شیر خشک وارد می‌کنند ولی آیا نمی‌توان شیر خشک تولید اصفهان را برای کودکان توزیع کنند، چرا باید ارز کشور برای شیر خشک خارجی مصرف و دامداری  در کشور به نابودی کشیده شود.

وی گفت: شاید در حال حاضر با توجه به پشتیبانی قوی کشور از سوی دامداران، کشورهای خارجی شیر خشک و گوشت بی‌کیفیت را ارزان‌تر به ما ارائه کنند اما باید دانست زمانی که شیر و گوشت در داخل استان و کشور نابود شد آن زمان کشورهای خارجی به هر قیمتی که دلشان بخواهد محصولات خود را به ما می‌فروشند.

دامدار اصفهانی اظهار داشت: شاید دلیل ارزانی محصولات خارجی این باشد که دولت‌های آن‌ها نهاده‌های دامی ارزانی را در اختیار دامداران قرار می‌دهد اما با توجه به قیمت این نهاده‌ها در اصفهان ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم شیر را بر پایه هزار الی 1200 تومان ارائه دهیم زیرا 2 ماه بعد دامداران ورشکست می‌شوند.

وعده‌ و وعیدها پاسخ طلبکاران ما را نمی‌دهد

وی افزود: نوش دارو نباید پس از مرگ سهراب باشد، در 28 ماه گذشته دامداران به نهاد ریاست جمهوری، استانداری اصفهان و جهاد کشاورزی رفته‌اند اما تنها در پاسخ وعده  و وعید شنیده‌ایم و باید دانست که این وعده‌ها پاسخ طلبکاران دامدار را نمی‌دهد.

شیروانی با اشاره به دیدار استاندار اصفهان با دامداران در سفر به شرق اصفهان خاطرنشان کرد: استاندار با استقبال خوبی صحبت دامداران را شنیدند و صحت سخنان ما را تائید کردند اما از ما تقاضای صبر داشتند تا زنجیره‌ای کلی برای این کار ایجاد شده و کارخانه‌ها نیز تحت نظر جهاد قرار گرفته و از قیمت‌گذاری بی‌رویه جلوگیری شود اما این مسئله نوشدارو پس از مرگ سهراب می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 25 ماه دامداران طلبکار هستند و باید بخشی از این زنجیره تأمین شده تا دامداران برای فعالیت جانی دوباره بگیرند، درخواست ما از دولت این است که یک‌سوم بدهکاری ما را بپردازند تا دامدار به محصول خود سامان دهد تا بتوانیم پشتیبان دولت باشیم و به هر دستوری عمل کنیم.

واردات دام زنده مریض عامل شیوع تب برفکی

دامدار اصفهانی در پاسخ به سؤالی درباره شیوع تب برفکی در اصفهان و از بین رفتن دام‌ها بیان کرد: دام زنده‌ای که وارد کشور می‌شود ممکن است هزاران ویروس و بیماری داشته باشد، از طرفی مقداری واکسن ارائه شد که این واکسن‌ها کارساز نبود.

وی گفت: سال گذشته دامداران متضرر شدند و برخی از آن‌ها حدود 40 گاو خود را هم‌زمان از دست دادند و دفن دسته جمعی کردند، زمانی که رستوران‌ها با گوشت ارزان خارجی مواجه می‌شوند به دلیل بی‌توجهی به سلامت مردم سعی در کسب سود بیشتر دارند بنابراین گوشت‌های وارداتی را به بهترین گوشت کشور ترجیح داده و بازار ما را از بین می‌برند.

شیروانی اظهار داشت: دامداران هدفی به جز پیشرفت صنعت دام و کسب سودی بسیاری ناچیز هدف دیگری ندارند، دامداران به دنبال زیاده خواهی نیستند و زحمت بسیاری را در گاوداری‌ها می‌کشند پس با توجه به این تلاش دولت باید از ما حمایت کنند.

واردات بسته‌های 25 کیلویی شیر خشک برای کارخانه‌ها

وی در پاسخ به سؤالی درباره عدم خریداری شیر از سوی کارخانه‌ها و استفاده شیر خشک افزود: واردات شیر خشک برای کودکان نیز به دلیل وجود شیر خشک با کیفیت در کشور اشتباه است، اگر قرار است شیر خشک خارجی وارد کشور شود باید در بسته‌های یک کیلویی در بازار عرضه گردد.

دامدار اصفهانی خاطرنشان کرد: واردات بسته‌های 25 کیلویی شیر خشک برای کارخانه‌های شیر است، 8 میلیون تن شیر وارد کشور شد، آیا قرار است بچه‌های چین را شیر بدهند، 8 میلیون تن شیر تاریخ انقضا دارد و تا چه زمان می‌خواهند این‌ها را آب دهند و شیر درست کنند، پس در نتیجه ورود شیر خشک تنها برای کارخانه‌هاست و پس از ورود شیر خشک به کشور، کارخانه‌دار دیگر ارزش و اعتباری برای دامدار داخلی  قائل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که کارخانه‌دار شیر خشک را با آب مخلوط کرده و قیمت هر کیلو شیر به 600 تومان می‌رسد، با توجه به این مسئله هیچ‌گاه کارخانه‌دار شیر با کیفیت هزارتومانی خریداری نمی‌کند، در صورت ادامه این روند صنعت دام ما رو به نابودی می‌رود و امروز ما باید برای این صنعت لباس عزا بر تن کنیم.

درد و دل دامداران اصفهانی تنها حول چند مشکل نبود، آن‌ها معتقد بودند که با توجه به این شرایط دولت باید کمک حال آن‌ها باشد، حتی برخی حاضر به فروش دام خود به دولت بودند تا بتوانند اندکی از بدهی خود در کنسترانته، علوفه و دیگر موارد را پرداخت کنند.

اما مهم‌ترین سؤالی که در میان دامداران معترض مطرح می‌شد این بود که چرا دولت و تاجران دام‌های مریض خارجی که سبب شیوع تب برفکی شده‌اند را وارد بازار کرده، چرا کارخانه‌های برای سود بیشتر به جای خرید شیر با کیفیت ایرانی، شیر خشک چینی را تبدیل به شیر و لبنیات کرده و مردم می‌دهند و چرا یارانه قول داده شده هنوز به دامداران پرداخت نشده است.

عدم توزیع مناسب واکسن در میان دامداران

با توجه به صحبت‌های دامداران عمده مشکل این صنف را می‌توان شیوع بیماری تب برفکی بیان کرد به این دلیل که شیوع این بیماری سبب نابودی دام‌ و سرمایه آن‌ها شده که یکی از دامداران درباره این مسئله اظهار داشت: برای کاهش بیماری تب برفکی نیاز به واکسن داریم و این در حالی است که ما بلاتکلیف مانده‌ایم به این دلیل که در تأمین واکسن عاجز هستیم و حتی واکسن آزاد خوب و بد نیز در بازار نیست، مسئولان  می‌گویند قرار است واکسن وارد کنند و در زمانی مشخص واکسن را توزیع می‌کنند، سال گذشته نیز هم همین قول را داند و 40 راس از دام من تلف شدند.

وی افزود: در سال جدید نیز برخی از واکسن‌های آزاد روسی استفاده کردند که آن‌ها وضعشان از ما بدتر بود، برای این مسئله با مراجعه به جهاد کشاورزی این جواب را دریافت کردیم که "ما خودمان حقوق بگیریم و حقوق خودمان را که نمی‌توانیم صرف دام‌های شما کنیم باید صبر کنیم تا بودجه بیاید"  و واکسن هم چیزی نیست که بروم داروخانه بگویم واکسن دام به من بدهید.

دامدار اصفهانی خاطرنشان کرد: برای تهیه واکسن به سوئیس هم که نمی‌توانم بروم پس باید ارگانی باشد که من برای تهیه واکسن به آن مراجعه کنم،متولی این مسئله اداره جهاد کشاورزی است که این اداره حتی نیامد مرا در ارتباط با کاهش تلفات راهنمایی کند.

وی تصریح کرد: اداره کشاورزی خمینی‌شهر جایی را ندارد که وقتی دام تلف می‌شود با کمک شهرداری دام را بسوزانند و این در حالی است که برخی دام‌های تلف شده خود را در کنار جاده می‌اندازند که این خود سبب افزایش بیماری می‌شود. مشکل دامداری سراسری است که متولیان امر باید فکری کنند.

برای حل مشکل دامداران پیشنهاد اجرایی خود را به دولت ارائه کرده‌ایم

همانطور که مسئولان تاکنون پاسخ مناسبی به دامداران نداده‌اند در تماس تلفنی خبرنگار تسنیم با برخی از مسئولان مربوطه نیز پاسخ مناسبی دریافت نشد، البته رسول زرگرپور استاندار اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره حل مشکل دامداران اظهار داشت: دامداران مدت طولانی است که به مشکلات خود اعتراض دارند و باید گفت من حداقل دو مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی پیرامون این موضوع داشته‌ام و حداقل دو هفته است که این مسئله در دستور کار معاونت اجرایی رئیس جمهور قرار دارد.

وی بیان کرد: ما برای حل این مشکلات پیشنهاد کاملاً مشخصی داده‌ایم که این پیشنهاد با جمع بندی خود دامداران به نتیجه رسیده، گله ما این است که دامداران صبور نبودند تا مشکلات آنها به نتیجه برسد، البته یک پیشنهاد اجرایی از اصفهان به دولت رفته تا این مشکلات حل شود و به منابع زیادی نیاز دارد که امیدواریم مشکل رفع شود و به نتیجه برسیم.

در تجمعات اعتراض آمیز صورت گرفته بنر شعاری در میان دامداران دست به دست چرخید و که مضمون آن اینچنین بود: "دیروز کشاورزی اصفهان نابود شد، امروز دامداری، فردا نوبت کدام تولید کننده است"، شعاری که شاید برخی از مسئولان و سرمایه‌داران را بیدار کند و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل سعی در رفع مشکلات تولیدکنندگان داخل داشته باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر