۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۱۵۳۳
جنگ در سایه
نشریه "فوربس" با انتشار گزارشی مدعی شده که واحد 8200 نیروهای دفاعی اسرائیل که به ادعای این نشریه یکی از زبده ترین نیروهای اطلاعاتی و نظامی در جهان است بی سر و صدا در حال فعالیت علیه ایران است.
این نشریه در این باره می نویسد:"رمزگشایی کدهای رایانه های برای متوقف کردن سیگنال های الکترونیکی و جنگ سایبری از جمله اقدامات این واحد هستند. یکی از برجسته ترین کارشناسان امنیت ملی اسرائیل و جایزه پیشرو بودن در زمینه خبرنگاری تحقیقی "یوسی ملمن" در دهه 90 میلادی و هم چنین با انتشار کتابی در سال 2012 میلادی تحت عنوان "جاسوسی علیه آرماگدون: جنگ مخفی در داخل اسرائیل" به اقدامات این واحدهای دفاعی و امنیتی پرداخته بود. 


به گزارش خرداد، این نشریه در ادامه می نویسد:"یوسی در یکی از داستان هایش به نقل از یکی افسران واحد 8200 نقل کرده که چگونه به رایانه یکی از کشورهای دشمن نفوذ کرده بود. افسر دیگری نیز از نفوذ به رایانه های دو کشور متخاسم علیه اسرائیل خبر داده بود. این موضوع مربوط به اوایل دهه 90 میلادی است. اساسا چنین هک هایی توسط واحد 8200 صورت گرفته اند. یوسی باور دارد که البته  این واحد با نفوذ در خط تلفن و خطوط  فکس و امروز در عرصه رایانه ای این کارها را انجام داده است". 

یوسی ملمن اشاره می کند که در جنگ یوم کیپور در سال 1973 میلادی واحدهای اطلاعاتی مصر به خطوط ارتباطی اسرائیل نفوذ کرده بودند و به مکالمات گوش می دادند. با این حال، امروز این ایران است که موفق ترین جنگ سایبری را به راه انداخته است و در حال تلاش برای حمله به رایانه های های اسرائیل در حوزه های غیر نظامی، نظامی و اطلاعاتی است و شبانه روز این کار را انجام می دهد". 

ملمن در ادامه ادعا می کند:"ایران بسیارخوب کار می کند اما هنوز هم اسرائیل در این زمینه پیشتاز است. ایران به حزب الله لبنان کمک رسانی می کند تا کدهای امنیتی و ارتباطی اسرائیل را بشکند و به مکالمات کمک کند. من مطمئن هستم که سعودی ها به فناوری های ارتباطی امریکایی دسترسی دارند اما آنان نیز از اسرائیلی ها در این زمینه عقب تر هستند". 


این روزنامه نگار تحقیقی اسرائیلی در ادامه درباره حمله سایبری استاکس نت علیه ایران می گوید. او می افزاید:"این حمله یک کار مشترک از سوی ایالات متحده و اسرائیل بود. در این حمله واحد 8200 نیز به همراه آژانس امنیت ملی امریکا و موساد و سیا حضور داشتند. ایده از اسرائیل بود اما پردازش آن کار امریکایی ها بود چرا که امریکا باور داشت از این طریق نمی تواند فشار اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران را کاهش دهد. امریکایی ها از این طرح خوشش شان آمد چرا که دیدند بدون استفاده از سلاح های  متعارف نظامی است و کم هزینه تر است. آنان باور داشتند که در صورت موفقیت این طرح ریسک آغاز حمله نظامی نیروهای امریکایی علیه ایران کاهش می یابد. دولت بوش با این طربح موافقت کرد و دولت اوباما آن را تمدید کرد و روند اجرایش را تسریع بخشید. بخشی از این  برنامه توسط واحد 8200 اجرا شد. ان ها با آژّانس امنیت ملی امریکا همکاری می کردند. اهمیت این موضوع آن بود که برای اولین بار در تاریخ دو کشور متحد در یک جنگ سایبری تعاجمی با یکدیگر همکرای کردند". 


او در ادامه اشاره می کند که هیچ عملیات اطلاعاتی اسرائیل وجود ندارد که واحد 8200 در آن حضور نداشته باشد. او می افزاید:"در هر عملیات نظامی دور از مرزها پوشش اطلاعاتی از سوی واحد 8200 است. نقش واحد 8200 گوش دادن به مکالمات و صحبت ها و هشدار دادن به نیروهای خودی درباره وجود خطر است". 

یوسی ملمن باور دارد که واحد 8200 از نظر فناروی و پیچیدگی و کیفیت عملیات در سطح آژانس امنیت ملی امریکا است. با این حال، در زمینه بودجه و تعداد نیروی انسانی اختلافاتی میان آن دو وجود دارد. او می افزاید که واقعیت آن است که امریکا یک ابر قدرت است و منافع گسترده ای در سرتاسر جهان دارد. در سطح خاورمیانه 8200 بهتر از آژانس امنیت ملی امریکا است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر