۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۱۵۲۴
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از چاه‌های کشاورزی کنتور نصب شده است، گفت: نشست ۳۰کیلومتری دشت سرایان یک تهدید جدی است.

حسین امامی در جلسه شورای حفاظت منابع آبی خراسان جنوبی اظهار داشت: بحث مدیریت مصرف آب یکی از سیاست‌های کلان است که در دو سال گذشته 6 میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم.

وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی در دشت سرایان وضعیت ناپایداری را پیدا کرده است، افزود: فرونشست زمین در این دشت از سال 80 بیشتری شده و امسال از شدت بیشتری  برخوردار بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با وجود مدیریت مصرف در دشت سرایان کسری مخزن 15.5 میلیون متر مکعب به صورت سالانه وجود دارد وتلاش داریم تا این میزان را به صفر برسانیم.

امامی با بیان اینکه در سه محدوده پایلوت یعنی در سرایان، خضری و بیرجند باید بحث آب قابل برنامه ریزی را اعمال کنیم، افزود: در این راستا به جهت اینکه اثرات و تبعات برای کشاورزان کم باشد باید اعتبارات ویژه ای در آبیاری تحت فشار وبهبود راندمان آبیاری دیده شود.

وی بیان داشت: بدون هیچ محدودیتی کشاورزان بهبود راندمان آبیاری را باید داشته باشند تا کاهش پروانه در سطح درآمدی و میزان تولید تأثیرگذاری نگذارد و با  کمترین تبعات اقتصادی این پروژه پیش رود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت:حدود 80 درصد از چاه‌های استان کنتور نصب شده و اعداد صرفه جویی در کل محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی بالغ بر 200 میلیون مترمکعب است.

امامی با بیان اینکه در بحث احیا و تعادل بخشی به ویژه در کنتور گذاری در دو سال گذشته شاهد موفقیت چشمگیری بودیم، افزود: باید تلاش کنیم تا علاوه بر رساندن کسری مخازن به صفر بخش بزرگی از این کسری مخزن را در یک برنامه 20 ساله جبران کنیم.

وی اظهار داشت: با وجود بارندگی‌های بهاره در غرب خراسان جنوبی اما هیچ آبی وارد سفره‌های آب زیر زمینی استان نشده است که این موضوع برای استان چالش جدی ایجاد کرده وباید برنامه  ریزی شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر