۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۲۱۴۵۸
استاندار فارس گفت: کشاورزان از کاشت محصولات آب بر تابستانی در فارس خودداری کنند.

محمد علی افشانی ظهر یكشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به شهرهای ارسنجان و سعادت شهر افزود: زمان استحصال آب از ژرفای ۵۰۰ متر و ۶۰۰ متر برای كاهشت محصولات كشاورزی گذشته است ، مدیریت مصرف باید به صورت جدی در دستور كار باشد و كشاورزان نیز به مدیریت مصرف توجه كنند .

وی ادامه داد: از جمله سیاست های غلط دراستان فارس فشار بر بخش كشاورزی و رسیدن به خودكفایی در تولید گندم بود ، من از كشاورزان می خواهم كه از كاشت گندم تابستانه و كشت محصولات آب بر تابستانه خوداری كنند و به هشدارها توجه كنند.

استاندار فارس یادآور شد: مقوله آب با توجه به معضل خشكسالی اهمیت دوچندان دارد زیرا وضعیت کنونی نیز ۲۲ درصد بارندگی از میانگین کمتر است.

افشانی افزود: مدیریت مصرف و مدیریت منابع آب مهمترین وظیفه است ، همگان باید درك كنند كه شرایط در زمینه كاهش نزولات واقعا حساس و بحرانی است ، وضعیت سفره ها رو به پایان و رو به كاهش است و آبی برای برداشت بیشتر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دراین شرایط باید اولویت تامین آب شرب مردم باشد ، تامین آب برای صنعت و توسعه صنعتی اولویت های بعدی است، در حوزه كشاورزی در شرایط كنونی راهكار توسعه كشاورزی به صلاح نیست ، متاسفانه اقتصاد استان بشدت وابسته به كشاورزی است ولی دراین شرایط آبی برای رها سازی كشاورزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شرایط فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست، ۲۲ درصد نسبت به میانگین بلند مدت كاهش بارندگی داریم و این موضوع را برای همه سخت تر خواهد كرد.

استاندار فارس اضافه كرد : اگر آبی وجود داشته باشد بعد از تامین شرب در صنعت مصرف شود، ذخیره آب پایدار و ذخیره سدها در استان مناسب نیست، هر زیانی در سالهای گذشته از نظر كمبود آب كشاورزی به مردم رسیده به خاطر عدم توجه به هشدارها بوده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر