۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۱۴۴۴
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی از ذخیره‌سازی بیش از 15میلیون متر مکعب آب طی سال گذشته در این استان خبر داد.

سید جلال شاهرخ با اشاره به آمار چاه‌های غیر مجازی که طی برنامه چهارم و پنجم پر شده است، گفت: در این بازه زمانی بالغ بر 2200 حلقه چاه پر شده است. در سال 93 با توقیف دستگاه‌های غیر مجاز 13میلیون متر مکعب آب را حفظ کردیم و در سال 94 نیز افزون بر 15 میلیون متر مکعب آب ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه کسری مخزن ذخیره آب در استان بالغ بر 200 میلیون متر مکعب در سال 94 نسبت به مدت مشابه آن بوده است، تصریح کرد: تمام تلاش ما ذخیره‌سازی 15میلیون متر مکعب بوده است و اجازه ندادیم به میزان کسری 200 میلیون متر مکعبی اضافه شود و این مقدار آب صرفه جویی شده است.

به گفته وی، براین اساس اگر حتی چاه جدیدی نیز حفر نشود و هیچ بهره‌برداری اضافه‌ای هم از آب صورت نگیرد، سالانه 200 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از مخزن ثبت می‌شود.

وی اظهار کرد: تعداد دستگاه‌های غیر مجاز حفر چاه توقیف شده در سال گذشته 123 دستگاه بوده است و چاه‌های غیر مجاز نیز مسلوب المنفعه شده‌اند.

وی به قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه مصوب سال 89 اشاره کرد و گفت: این قانون مشتمل بر یک ماده واحده و هفت تبصره است و در تبصره یک الی چهار آن وزارت نیرو مکلف به اطلاع‌رسانی و صدور پروانه بهره‌برداری برای چاه‌های فاقد پروانه که تا قبل از سال 87 حفر شده‌اند، است.

وی افزود: در این قانون به شرایط چاه‌های آب کشاورزی برای دریافت پروانه بهره‌برداری از جمله مصرف صرف کشاورزی، رعایت قاعده زمانی ذکر شده و قرار داشتن در یکی از دشت‌های کشور اشاره شده و تعهداتی را برای صاحب پروانه وضع می‌کند.

شاهرخ گفت: براین اساس مقرر شد در دشت‌هایی که به دلیل کسری مخزن دشت ممنوعه محسوب می‌شوند، برای چاه‌هایی که به شرط عدم اضطرار ظرفیت آبی، چاه کشاورزی و فعال آبیاری تحت فشار هستند، به شرط آن که ظرفیت آبی لازم موجود باشد پروانه صادر شود.

وی ادامه داد: از این رو سامانه‌ای به همین منظور تعریف شد و در دفاتر پیشخوان‌ دولت فعال شده و لیست چاه‌های شناسایی شده به سامانه داده شد. براین اساس متقاضی درخواست خود را در سامانه وارد می‌کند و در صورت تطابق درخواست‌کننده با اطلاعات موجود فرم یک و در غیر این صورت فرم 5 توسط سامانه صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از اجرای این قانون و مراجعه متقاضیان به سامانه 2553 فرم پنج سامانه ثبت شد. در واقع این تعداد چاه مورد شناسایی قرار نگرفته بود و با توجه به اینکه تعداد چاه‌های شناسایی شده و ثبت شده در سامانه توسط وزارت نیرو در استان مرکزی 1630 مورد است، ثبت این تعداد درخواست نشان می‌دهد که در مجموع بیش از چهار هزار درخواست رسیدگی به چاه غیرمجاز ثبت سامانه شده است.

این مقام مسئول در آب منطقه‌ای مرکزی گفت: طبق قانون پس از رسیدگی به فرم پنج متقاضی پر کردن چاه‌هایی شدیم که شناسایی نشده است و متقاضی حق دارد در کمیسیونی که مقام قضائی در آن حضور دارد شکایت کرده و حکم قضائی برای وزارت نیرو لازم الاجراست. در صورتی که قاضی عضو این کمیسیون تقاضای درخواست کننده را رد کند وی می‌تواند از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری کند. در این شرایط چندین ساله طول می‌کشد تا بخواهیم یک چاه غیر مجاز را پر کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون از این تعداد نزدیک به هزار درخواست رسیدگی شده است و کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه شرکت آب منطقه‌ای حکم به تعیین تکلیف این چاه‌ها داده است. صاحبان این چاه‌ها حق دارند به کمیسیون آب‌های زیر زمینی مراجعه کنند که از این تعداد حدود 300 مورد مراجعه کرده‌اند و مقرر شده است که 700 چاه باقیمانده طی تشریفات اداری و قضائی مسلوب‌المنفعه شوند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر