۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۱۴۱۵
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضای طرفین رسید.

با برگزاری نشستی در محل وزارت علوم با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دکتر غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف دستیابی به اهداف و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبتنی بر بهره‌برداری همه جانبه از ظرفیت‌های ملی کشور به ویژه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به امضاء رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه بهره‌گیری از امکانات آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، انجمن‌های علمی و قطب‌های علمی، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکتهای دانش‌بنیان تابعه وزارت علوم در راستای پیشبرد اهداف، حل این مسائل و رفع نیازهای سازمان و قرارگاه‌های مربوطه در چارچوب پدافند غیر عامل است.

این تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف توسعه فعالیتهای دانشی فناورانه مبتنی بر نیازها از طریق بهره‌برداری و استفاده سازمان و قرارگاه‌های مربوطه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، همسوسازی پژوهش‌ها، آموزش‌ها و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، ایجاد و توسعه ساختارهای پژوهشی و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز سازمان پدافند غیر عامل و وزارت علوم، تصویب و اجرای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شناسایی الزامات پدافندی وزارت علوم و مراکز تابعه و همکاری در ایجاد بستر مناسب برای هدایت پایان‌نامه‌ها به امضاء رسیده است.

در این تفاهم‌نامه سازمان پدافند غیر عامل متعهد شد تا نسبت به استخراج نیازمندی‌ها و مطالبات علمی فناوری مورد نیاز حال و آینده این سازمان و قرارگاه‌های مربوطه و ارائه به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در قالب موضوعات پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و برگزاری کنفرانس‌های تخصصی اقدام کند.

تامین اعتبار مشخص در برنامه سالانه برای حمایت مالی از پروژه‌ها، طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها، حمایت از ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌ها و مراکز تخصصی مورد نیاز سازمان پدافند غیر عامل، همکاری با وزارت علوم در ایجاد ساز و کار لازم برای حفظ مالکیت معنوی و مادی طرح‌های مشترک و ایجاد ساز و کارهای اجرایی طرح جایگزینی خدمت سربازی نخبگان یا کسر خدمت با انجام پروژه‌های تحقیقاتی از دیگر تعهدات این سازمان در تفاهم‌نامه مشترک با وزارت علوم است.

در این تفاهم‌نامه همچنین وزارت علوم متعهد شد تا در جهت تقویت کمیته پدافند غیر عامل وزارت علوم در معاونت پژوهش و فناوری به منظور تدوین سیاست‌ها و تدابیر لازم برای به کارگیری ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اقدام کند.

همچنین این وزارتخانه متعهد شد تا برنامه‌هایی برای حمایت در جهت دعوت از اساتید برجسته ملی و بین‌المللی و همچنین اعطای بورس تحصیلی خارجی و فرصت‌های مطالعاتی مبتنی بر نیازمندی‌های پژوهشی، سازمان پدافند غیر عامل و همکاری در برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی و همچنین هدایت توانمندی‌های مراکز رشد، شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری ارائه دهد.

اعتبار مورد نیاز برای اجرای موضوعات این تفاهم‌نامه از سوی سازمان پدافند غیر عامل به طور سالانه حداقل به میزان 100 میلیارد ریال در اختیار دبیرخانه پدافند غیر عامل وزارت علوم قرار می‌گیرد.

همچنین دبیرخانه کمیته پدافند غیر عامل وزارت علوم در معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه مسؤول پیگیری مفاد این تفاهم‌نامه است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر