۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۱۳۹۰
عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: ایران با داشتن استعدادهای طبیعی فراوان از قبیل منابع آبی غنی ، خاک مرغوب،شرایط اقلیمی مناسب و همچنین زیر ساخت های لازم ، نیازی به واردات برنج خارجی ندارد.
قاسمعلی حسنی عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: ایران علاوه بر تامین برنج مورد نیاز 80 میلیون نفر جمعیت کشور می تواند در امر صادرات هم نقش آفرین باشد.
وی اظهارداشت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون دو میلیون و 500 هزار تن برنج در کشور تولید می شود و سرانه مصرف برنج برای هر نفر در سال هم 36 کیلوگرم است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی تاکنون 800 هزار تن برنج خارجی به منظور ذخیره سازی استراتژیک وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه 15 تا 20 درصد مصرف کنندگان برنج خارجی به مصرف برنج ایرانی روی آورده اند و از طرفی برنج ایرانی در دنیا طالب زیادی دارد و هرساله مقدار زیادی از این محصول به خارج صادر می شود، افزود: هم اکنون شش میلیون نفر ایرانی مقیم خارج داریم که بالای 50 درصد این جمعیت در حد توان مالی خود از برنج ایرانی استفاده می کنند.علاوه بر این، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز طالب مصرف برنج با کیفیت ایرانی هستند.

حسنی با اشاره به اینکه قیمت برنج ایرانی از دی ماه سال گذشته تاکنون 15 درصد افزایش داشته است، گفت: طی یک روال 50 ساله همیشه در فصل بهار قیمت برنج در کشور افزایش می یابد.

وی ضمن گلایه از روند ورود بی رویه برنج خارجی به بازار داخلی اظهارداشت: ایران ظرفیت خودکفایی تولید برنج را دارد و نیازی به واردات برنج های بی کیفیت هندی، پاکستانی و ... نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: زمانی که کشاورز از کشت و کار پر زحمت برنج سود و منفعتی نمی برد، مصرف کنندگان برنج ایرانی را با قیمت گران خریداری می کنند و تنها سود سرشار نصیب واسطه ها می شود بطور حتم چرخه تولید و عرضه برنج ایرانی دارای اشکالات جدی است.به یقین حلقه های معیوب این چرخه نیز جای پا برای ورود بی رویه برنج های خارجی به کشور باز می کند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر ساله 50 درصد شالیکاران به دلیل ضعف قدرت مالی محصول خود را پیش فروش می کنند، افزود: دلارهای ارزانی که برای واردات برنج های خارجی از سوی دولت اختصاص می یابد کشاورزان را به این حال روز گرفتار کرده است.

حسنی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح چرخه تولید و عرضه برنج ایرانی چه باید کرد، اظهارداشت: دلاری بابت واردات برنج خارجی از طرف دولت اختصاص پیدا نکند و از طرفی فرهنگ صحیح مصرف برنج در جامعه نهادینه شود .در حال حاضر 17 تا 20 درصد در مصرف برنج اسراف می شود بنابراین می طلبد مردم بر ضرورت فرهنگ مصرف بهینه برنج در جامعه توجهی جدی داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه هم اکنون بحث گرانی برنج در بازار مطرح است گفته می شود واسطه ها علاقمند به افزایش قیمت برنج در بازار هستند تا راه واردات برنج خارجی به کشور هموارتر شود و این اختلاف قیمت ها سود هنگفتی را نصیب آنها خواهد کرد ، ایا این موضوع را تائید می کنید، گفت: هرچه قیمت برنج ایرانی افزایش پیدا کند به نفع بازار برنج خارجی است و موجب رونق بازار برنج های بی کیفیت وارداتی می شود به سخن دیگر منافع واردکنندگان برنج های خارجی در گروه افزایش برنج ایرانی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این پرسش که برنج ایرانی چگونه به دست مصرف کنندگان می رسد، افزود: سلف خران ، برنج را از کشاورزان می خرند، این سلف خران دو گروه هستند ، گروهی برنج را از کشاورز می خرند و خودشان به بازار مصرف عرضه می کنند و گروهی دیگر برنج را می خرند و به تاجرهای بزرگ در شمال می فروشند، تاجران به بنکداران سراسر کشور فروخته و خوارو بار فروشان از بنکداران می خرند و مصرف کنندگان از خوارو بار فروش ها و برابر قانون نظام صنفی، سودی که برای بنکدار و خوارو بار فروش ( خرده فروش) در این قضیه تعیین شده به ترتیب 3 و 12 درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر