۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۱۳۸۱
گروهی از دانشمندان در تلاش برای حل مساله دوری آزمایشگاه‌ها از مناطق در معرض ابولا، دستگاه کوچکی طراحی کرده‌اند که این ویروس را در نیم ساعت شناسایی می‌کند.

در حال حاضر فرآیندی موسوم به رونویسی معکوس واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (RT-PCR)، رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص آران‌ای ابولا در نمونه خون است. این آزمایش نه تنها باید در یک آزمایشگاه کاملا مجهز انجام شود، بلکه اجرای آن چندین ساعت بطول می‌انجامد.

دستگاه جدید که به اندازه یک تلفن هوشمند است، آزمایشات RT-PCR را نیز انجام می‌دهد اما این کار در یک مقیاس کوچک شده اجرا می‌شود. علاوه بر آن، رویکرد جدید تنها به یک قطره خون از انگشت فرد برای آزمایش نیاز دارد و در کمتر از 37 دقیقه به ارائه نتایج می‌پردازد.

این نتایج فقط به اعلام وجود ویروس ابولا در نمونه خون نپرداخته، بلکه همچنین به کاربران اطلاع می‌دهد که چند نسخه آران‌ای در آن وجود دارد.

با این مزیت‌ها، از این دستگاه نه تنها می‌توان برای تشخیص ابولا استفاده کرد بلکه همچنین می‌توان از آن برای پیگیری بار ویروسی در مایعات بدن بیماران در حال بهبود نیز بهره برد.

این تحقیق توسط محققان موسسه علم و فناوری کُره در سئول، دانشگاه پلی‌تکنیک شمال شرق چین و دانشگاه فناوری برنو در جمهوری چک انجام شده و نتایج آن در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر