۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۱۲۸۵
رییس موسسه رازی تاکید کرد
رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به همه‌گیری بیماری تب برفکی در کشور گفت: در شرایط فعلی واردات دیرهنگام واکسن تب برفکی سودی ندارد؛ چرا که واکسن‌های وارداتی زمانی به دست دامدار می‌رسند که از بحران مرگ ومیر ناشی از این بیماری عبور کرده‌ایم و همچنین واردات واکسن‌های فاقد سویه‌های داخلی موجب می‌شود که این واکسن‌ها بی‌استفاده بمانند، از سویی دیگر با توجه به همکاری موسسه رازی و کارخانه روناک برای تولید واکسن تب برفکی در سال 95 باید به فکر صادرات این محصول هم باشیم.

 دکتر حمید کهرام با بیان این مطلب اظهار کرد: موسسه رازی در 30 سال گذشته واکسن تب برفکی را به صورت 3PD50 تولید می‌کرد که اواخر سال 93 و اوایل سال 94 به پیشنهاد سازمان دامپزشکی اقدام به تولید این واکسن به صورت 6PD50 کرد.

وی با بیان اینکه ارتقای واکسن تب برفکی به 6PD50 حرکت بزرگی بود که در حوزه R&D (تحقیق و توسعه) موسسه رازی انجام شد، افزود: همان موقع در جلسات مختلف به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم در صورت تبدیل 3PD50 به 6PD50 میزان تولیدات موسسه رازی به نصف کاهش خواهد یافت و در نتیجه با کمبود واکسن در کشور مواجه خواهیم شد که برای جبران آن به واردات واکسن نیاز است.

دکتر کهرام ادامه داد: علاوه بر این، سویه‌های بیماری‌زای تب برفکی با سویه‌های واکسن‌های خارجی متفاوت است؛ در نتیجه لازم بود این سویه‌ها به شرکت‌های واردکننده داده می‌شد تا واکسن موثر تولید کنند که این کار نیز انجام نشد و امروز شاهد شیوع بالای تب برفکی در کشور هستیم.

رییس موسسه رازی با اشاره به واردات واکسن در شرایط کنونی تاکید کرد: واردات واکسن در شرایط فعلی حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را خواهد داشت؛ زیرا نخست اینکه، پیک این بیماری حداکثر تا اردیبهشت امسال خواهد بود، بنابراین واکسن‌های وارداتی زمانی به دست دامدار می‌رسند که از بحران مرگ و میر ناشی از این بیماری عبور کرده‌ایم، دوم اینکه سویه‌های موجود در واکسن‌های موسسه رازی، سویه‌های داخلی هستند که واکسن‌های خارجی فاقد آن بوده و عملا تاثیری در کنترل بیماری ندارند و حتی ممکن است در مواقعی بیماری را تشدید کنند.

وی در این ارتباط از تلاش موسسه برای افزایش تولید خبر داد و افزود: با همکاری کارخانه واکسن‌سازی تب برفکی روناک در مهاباد در تلاشیم تولیدات را افزایش داده و به سازمان دامپزشکی تحویل دهیم.

دکتر کهرام گفت: در سال 93 میزان تولیدات واکسن تب برفکی موسسه رازی حدود 20 میلیون دز بود که در سال 94 و با ارتقای واکسن از 3PD50 به 6PD50 به حدود 10 میلیون دز کاهش یافت و همین میزان را سال گذشته تحویل سازمان دادیم. با راه‌اندازی شرکت روناک نیز در سال گذشته بیش از دو میلیون دز واکسن 6PD50 تحویل سازمان دامپزشکی شد؛ اما با این حال تمام نیاز کشور به واکسن تب برفکی تامین نشد.

رییس موسسه رازی بار دیگر با اشاره به بی تاثیر بودن واردات دیرهنگام واکسن تب برفکی گفت: واکسن‌های وارداتی زمانی وارد کشور می‌شوند که ما از دوره بحران این بیماری عبور کرده‌ایم، ضمن اینکه موسسه رازی و شرکت روناک در کنار یکدیگر در شش ماهه نخست امسال به میزان رفع نیاز داخل، واکسن تولید خواهند کرد و واردات واکسن‌های فاقد سویه‌های داخلی موجب می‌شود که این واکسن‌ها بی‌استفاده بمانند، زیرا دامدار پس از یک بار استفاده، دیگر از واکسن‌های وارداتی برای پیشگیری دام‌ها از این بیماری استفاده نمی‌کند.

دکتر کهرام ابراز خوش‌بینی کرد با تولیدات قابل توجه موسسه رازی و کارخانه روناک در سال 95 باید به صادرات این محصول فکر کرد.

وی با یادآوری مرگ و میر بالای بیماری تب برفکی در سال 89 و ضایعات گسترده‌ای که طی آن سال در کشورمان به بار آورد، اظهار کرد: امیدواریم امسال این مشکل به صورت ریشه‌ای در کشور حل شود و دیگر شاهد خسارات فراوان این بیماری مهلک در میان دام‌ها نباشیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر