۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۱۲۳۹
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از 15 اسفند 94 فعالیت شناسایی ملخ ها با همکاری کارشناسان حفظ نباتات آغاز و ملخ ها دیده شدند اما جمعیت ملخ‌ها زیاد نیست و کنترل شده است.

عبدالرحمان زاغی اظهار کرد: از ۱۵ اسفند ماه 94 کارشناسان دیده‌بانی، برای شناسایی ملخ‌هایی که در میان علف‌های هرز و در زیر خاک مزرعه‌ها در حال زمستان گذرانی بودند فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌هایی که انجام شد نشان از آن دارد که از ۱۵ فروردین سال گذشته پوره‌های ملخ در بین علف‌های هرز شناسایی شد، افزود: در حال حاضر جمعیت ملخ‌ها جای نگرانی نداشته و به حدنصاب مبارزه نرسیده‌اند.

زاغی از حضور ملخ‌ها در شهر کلباد گلوگاه خبر داد و گفت: به محض گزارش وجود ملخ در گلوگاه اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی با حمایت دهیاری‌ها و شوراها‌ی‌اسلامی روستاها و آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه شد و در بقیه شهرستان‌ها نگرانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: سموم مورد نیاز و وسایل لازم برای سم پاشی نیز در اختیار جهادکشاورزی شهرستان گلوگاه قرار داده شده تا در مواقع ضرورت اگر جمعیت ملخ از میزان متوسط افزایش یافت مبارزه آغاز شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با هماهنگی‌هایی که انجام شد توانستیم این حشرات را در همان حاشیه مزارع نگه داریم.

وی اشاره کرد: ملخ‌هایی که در عرصه‌های مرتعی و مزرعه‌ها مشاهده شد ملخ شاخک بلند و پیشانی سفید و مراکشی که ملخ های بومی محسوب می شوند بوده است.

زاغی در مورد خصوصیات ملخ‌ها با اشاره به اینکه این ملخ‌ها همه چیزخوارند و ابتدا روی علف‌های هرز هستند و باید سعی کنیم جمعیت آنها را کنترل کنیم، یادآور شد: اگر جمعیت آنها از حد نرمال فراتر رود به همه چیز طبیعی حمله می کنند حتی پوست درختان و هر گیاه سر راه خود را می خورند.

وی مبارزه با ملخ‌ها را به شکل شیمیایی اشاره و توصیه کرد: برای مبارزه با این ملخ‌ها باید از روش‌های مبارزه شیمیایی استفاده شود تا در عرصه‌ها مشکلاتی ایجاد نکنند؛ به دامداران و افرادی که در کار پرورش زنبور عسل هستند در صورتی که مبارزه شیمیایی انجام شد با کلاس آموزشی اطلاع رسانی شود.

زاغی تأکید کرد: در مناطقی که سمپاشی شد با نصب بنر و پلاکارت اطلاع رسانی می‌شود تا دامداران تحت تأثیر این سم ها دام هایشان آسیب نبینند.

وی با تأکید بر اینکه بر مشارکت و همیاری دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها و نمایندگان بخشداری ها برای مدیریت مبارزه با آفات ملخ نیاز داریم، خاطر نشان کرد: در برخی نواحی امکانات ما محدود است بنابراین باید با امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد با حمایت و همکاری یکدیگر مشکلات احتمالی رفع شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر