۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۱۰۹۸
رئیس دامپزشکی کهگیلویه مطرح کرد
رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه از کمبود داروی تب برفکی در این شهرستان خبر داد و گفت: سهمیه داروی شهرستان کهگیلویه در سال گذشته ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن تب برفکی بوده است.

کرم الله کیانی با بیان اینکه بیش از 565 هزار راس دام سبک در شهرستان کهگیلویه وجود دارد، اظهار داشت: از بهمن ماه سال 94 تا کنون بیش از 110 هزار راس دام در مناطق پرخطر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی عنوان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام‌های زوج سم اهلی و وحشی است که عامل بیماری ویروسی از جنس «پیکورنا ویروس‌ها» است.

رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه بیماری تب برفکی بسیار سریع انتقال می‌یابد و مقدار کمی از ویروس می‌تواند دام‌ها را آلوده کند، تصریح کرد: حیوانات آلوده منبع اصلی تب برفکی هستند و این بیماری معمولا هنگام جابه‌جایی حیوانات آلوده منتشر و تردد انسان نیز سبب انتقال این بیماری می‌شود.

کیانی با بیان اینکه بیش از 565 هزار راس دام سبک در شهرستان کهگیلویه وجود دارد، گفت: از بهمن ماه سال 94 تا کنون بیش از 110 هزار راس دام در مناطق پرخطر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 14 هزار راس دام سنگین در شهرستان کهگیلویه وجود دارد، افزود: از این تعداد در سال گذشته 13 هزار و 500 راس در سه نوبت علیه تب برفکی واکسینه شدند.

کیانی با اشاره به اینکه همه مناطق مرزی و ریسک پذیر شهرستان توسط این اداره واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه کمترین تلفات دام را در شهرستان داریم.

رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه خریداری و ورود غیر مجاز یک دام از بهبهان به منطقه عیدنک شهرستان لنده سبب شیوع این بیماری شد، خاطرنشان کرد: ورود و خروج هر نوع دام از شهرستان باید با هماهنگی و اجازه دامپزشکی شهرستان انجام گیرد.

کیانی با بیان اینکه کمبود داروی تب برفکی در شهرستان داریم، افزود: سهمیه داروی شهرستان در سال گذشته 186 هزار و 500 دوز واکسن تب برفکی بود.

وی به اهمیت پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و گفت: جلوگیری از خرید و فروش دام غیر مجاز، قرنطینه و درمان دام‌های آلوده، ضدعفونی کردن آغل حیوانات با آهک و ضد عفونی کردن وسایل نقلیه‌ای که به دامداری وارد می‌شوند در پیشگیری از شیوع این بیماری موثر است.

رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: در سال گذشته برای مقابله با بیماری آبله 85 درصد دام‌های سبک و سنگین شهرستان کهگیلویه علیه این بیماری واکسینه شدند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر