۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۸۵
رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اعلام کرد:
رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: حدود 50 درصد از کشت پاییزه غله در شرق اصفهان در خطر نابودی است، زیرا مدیران قصد کاهش حجم آب تحویلی به زارعان را دارند.

حسین محمدرضایی اظهار کرد: مصوبات سه شورای عالی آب٬ هماهنگی زاینده رود و امنیت ملی درباره احیای زاینده رود عملی نشده است و باید مسوولان عالی رتبه کشوری فکر و حرکتی جدی از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه حقابه چند هزار ساله کشاورزان شرق اصفهان به هیچ وجه انکار شدنی نیست٬ افزود: صنایع بزرگ و کوچک اصفهان و یزد در این شرایط هرچه آب بخواهند تحویل می‌گیرند و از طرف دیگر علی رغم مصوبات طرح ۹ماده‌ای بر عدم بارگذاری جدید در حوضه این رودخانه، حدود ۳۰ هزار هکتار زمین برای توسعه باغات در سنگلاخ‌های استان چهارمحال واگذار شده که پمپاژ آب آن از زاینده رود فقط بی حرمتی به حقابه داران پایین دست محسوب می‌شود همچنین در استان بالادستی قرار است صنایع آب بر مانند فولاد توسعه داده شود که این امر نیز مغایر قوانین موجود است.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با انتقاد از اینکه چرا از بخش‌های یاد شده و نیز شرب در شرایط فعلی آبی کسر نمی‌شود و تنها از حق آب کشاورزان به خصوص در شرق اصفهان را کم می‌کنند٬ گفت: قرار بود که در مرحله سوم بازگشایی زنده رود در نیمه فروردین سال جاری حدود ۳۲مترمکعب برثانیه آب در بند آبشار به کشاورزان تحویل داده شود، اما در روزهای اخیر مدیر حوضه آبریز زاینده رود به اصفهان آمده و این رقم را به عدد 22 متر بر ثانیه کاهش داده است.

محمد رضایی خاطرنشان کرد: بهانه این مسولان کاهش ۱۵درصدی متوسط سالانه بارندگی‌های زمستان ۹۴در سرشاخه‌ها است و آنها با این کار می‌خواهند از بیم کاهش آب از سایر مصارف شرب٬ صنعتی٬ شهری و باغکاری در استان بالادستی خلاص شوند در حالی که با این کاهش دبی و برهم زدن حجم آب ۵۰ درصد غلات کشت پاییزه شرق اصفهان نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه نجات 30 هزار هکتاری کشت کشاورزان شرق اصفهان با کمی مدیریت در بالا دست زاینده رود عملی است، گفت: با این عدم برنامه ریزی قطعا برای پاییز سال جاری آبی برای کشت در نظر گرفته نخواهد شد و کشاورزان تا تابستان سال 1397 برداشتی نخواهند داشت که به هیچ وجه مورد قبول نیست و باید آب پاییزه سال جاری هم در دستورکار وزارت نیرو قرار گیرد.

این عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد: تونل سوم کوهرنگ یکی از منابع تامین کننده آب زاینده رود است که متاسفانه پس از 13 سال در سال 1394به صورت نیمه کاره و با انتقال حدود دو متر مکعب در ثانیه به صورت پمپاژ به بهره برداری رسید، اما فقط ۲۵درصد سد آن احداث شده و باقی آن در انتظار بودجه‌های دولتی است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر