۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۰۹۳۰
با تولید واکسن زنده دوگانه میسر شد
محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی توانستند با استفاده از ویروس‌های زنده، واکسن دوگانه علیه دو بیماری ویروسی طیور را تولید کنند و هم‌اکنون با وارد شدن به فاز صنعتی قادر به تامین نیازهای کشور هستند.

دکتر شهین مسعودی، مجری طرح بیماری نیوکاسل (ND) و برونشیت عفونی (IB) را دو بیماری مهم صنعت طیور دانست و اظهار کرد: این بیماری‌ها عامل خسارت اقتصادی قابل توجهی به این صنعت به شمار می‌روند.

وی این دو بیماری را جزء بیماری‌های ویروسی صنعت طیور دانست و ادامه داد: این دو بیماری تلفات زیادی را در مرغداری‌ها به همراه دارند؛ از این رو از آن‌ها به عنوان «طاعون طیور» یاد می‌شود.

مسعودی با تاکید بر این که شیوع برونشیت عفونی در مرغداری‌ها تلفات حدود 30 درصدی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این بیماری‌ها موجب کاهش تولید گوشت و باروری طیور خواهد شد.

مجری طرح با تاکید بر این‌که واکسن‌های این دو بیماری به کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این واکسن در صنعت مرغداری پروژه «تولید واکسن زنده دوگانه نیوکاسل (La Sota) و برونشیت عفونی (H-120)» را اجرایی کردیم که از اجرای فازهای آزمایشگاهی و نیمه صنعتی با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی وارد فاز تولید صنعتی این واکسن شدیم.

وی این واکسن را شامل دو ویروس نیوکاسل لاسوتا و برونشیت عفونی H-120‌ دانست و توضیح داد: واکسن‌های وارداتی این دو بیماری به صورت جداگانه عرضه می‌شود، ولی ما در مطالعات خود توانستیم واکسنی تولید کنیم که با یک تزریق دو ویروس همزمان تزریق می‌شود.

این محقق به بیان نحوه تولید این واکسن پرداخت و گفت: واکسن تولید شده از نوع واکسن‌های زنده است؛ به این صورت که بذر ویروس‌های زنده نیوکاسل لاسوتا و برونشیت عفونی سویه H0120 دریافت و در تخم مرغ SPF جنین‌دار 9 تا 11 روزه به صورت جداگانه تکثیر شدند.

مسعودی خاطرنشان کرد: پس از کنترل سترونی و عیارسنجی ویروس‌های برداشت شده، فرمولاسیون و بهینه‌سازی میزان هر یک از این دو ویروس بر اساس عیار آنها تا مرحله تامین حداقل مورد نیاز، انجام شد.

وی با بیان این که برای تولید این واکسن ویروس این دو بیماری با یکدیگر مخلوط شده است، اضافه کرد: با توجه به آزمایشات کنترل کیفی بر روی واکسن تولید شده، بی ضرر بودن‌ و توانمندی و کارایی آن به اثبات رسید.

مسعودی با اشاره به مزایای واکسن زنده دوگانه تولید شده، یادآور شد: مایه‌کوبی‌های مکرر موجب اعمال استرس در طیور می‌شود؛ از این رو با بهره‌گیری از واکسن دوگانه تولید شده از اعمال استرس در طیور جلوگیری خواهد شد.

وی تزریق همزمان دو واکسن را از دیگر مزایای دستاوردهای این طرح تحقیقاتی یاد کرد و افزود: با استفاده از این واکسن احتمال مرگ ومیر در گله طیور کاهش می‌یابد؛ همچنین به دلیل آن که با یک بار تزریق علیه دو بیماری مقابله می‌شود، هزینه تولید برای مرغداری‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مجری طرح با تاکید بر این که این واکسن با مجوز سازمان دامپزشکی وارد فاز تولید انبوه و صنعتی شده است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی فاز صنعتی این واکسن قادر به تامین نیازهای کشور در زمینه این واکسن هستیم.

به گزارش ایسنا دکتر شهین مسعودی، دانش‌آموخته رشته دامپزشکی دانشگاه تهران و پژوهشگر و پیشکسوت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی است. وی پس از 30 سال تحقیقات خدمات علمی خود را با اجرا یا همکاری در اجرای 45 طرح پژوهشی و چاپ و ارائه 77 مقاله در نشریات معتبر خارجی در اختیار دانش‌پژوهان قرار داده است.

دکتر مسعودی طرح تولید واکسن زنده دوگانه نیوکاسل (La Sota) و برونشیت عفونی (H-120) را در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و سازمان دامپزشکی کشور اجرایی کرده است.

این طرح با همکاری محمد مجید ابراهیمی، مسعود مقدم پور،‌ شهلا شاهسوندی و زهره مجاهدی اجرایی شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر