۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۰۸۸۷
مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد
مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در رابطه با شیوع بیماری "زنگ زرد گندم" در مزارع گندم جنوب استان هشدار داد.

مجید جوادی اظهار داشت: بیماری «زنگ زرد گندم» امسال 25 روز زودتر از سال‌ گذشته در مزارع گندم جنوب استان مشاهده شده که این زنگ خطری برای کشاورزان است.

وی با بیان اینکه وجود 2 عامل رطوبت و گرما، شرایط را برای رشد و تکثیر این بیماری در جنوب استان فراهم کرده افزود: در صورت تداوم این شرایط، بیماری زنگ زرد گندم خسارت‌هایی را بر جای خواهد گذاشت.

مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه اگر بیماری زنگ گندم به موقع کنترل نشود، می‌تواند تا بیش از 90 درصد خسارت‌زا باشد عنوان کرد: کشاورزان استان باید به توصیه‌های فنی جهاد کشاورزی در رابطه با مهار بیماری زنگ زرد گندم توجه کرده و آنها را به‌کار گیرند.

وی تصریح کرد: استفاده از ارقام مقاوم گندم می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی مزارع گندم استان به بیماری زنگ گندم داشته باشد ولی هنوز این ارقام مقاوم، به اندازه کافی در استان موجود نیست و عمده گندمی که توسط کشاورزان استان کشت می‌شود، جز ارقام حساس است.

جوادی خاطرنشان کرد: تعداد ارقام مقاوم در بین گندم آبی بیشتر از گندم دیم است ولی مسأله این است که بیشتر زمین‌های کشاورزی استان دیم است(190 هزار هکتار) و فقط 56 هزار هکتار زمین آبی داریم.

وی با اشاره به سرعت بالای تکثیر بیماری زنگ گندم، بیان کرد: این بیماری به سرعت تکثیر می‌شود  و به وسیله باد در مناطق مختلف جا به جا و منتشر می‌شود همانطور که این بیماری از استان خوزستان به مزارع استان ما منتقل شده است.                                                              

مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیماری زنگ زرد گندم، یک مزرعه را در مدت شش روز نابود می‌کند، گفت: جهاد کشاورزی همه تمهیدات و امکانات لازم را برای مهار این بیماری به‌کار گرفته است اما تحقق آن مستلزم مشارکت فعال کشاورزان است.

وی کانون‌کوبی را یکی از اقدامات مؤثر در جهت مهار بیماری زنگ گندم دانست و افزود: با مشارکت کشاورزان، سم‌پاشی کانون‌های اولیه بیماری که در جنوب استان واقع شده، آغاز شده است تا از گسترش بیماری، به تمام نقاط استان جلوگیری شود.

جوادی عنوان کرد: وقتی که سال گذشته نیز بیماری زنگ زرد گندم در جنوب استان گزارش شد با ردیابی و هشدار به‌ موقع و نیز سرکوب کردن 75 هکتار از کانون‌های اولیه انتشار این بیماری از گسترش و انتقال بیماری زنگ گندم در سطح استان جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه شرایط استان در بحث آفت «سن گندم» نیز فوق‌العاده است و تاکنون در تعدادی از شهرستان‌های استان این آفت مشاهده شده خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشارکت کشاورزان بتوانیم این آفت را در دو مرحله سن پوره و سن گندم کنترل کنیم تا از خسارت به مزارع گندم استان جلوگیری شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر