۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۰۸۱۵
اهواز- طاعون دامداری به جان دام‌های استان افتاد. بیماری تب برفکی جان شمار چشمگیری ازدام های شمال استان راگرفت. شدت گسترش تب برفکی به حدی بود که به قول مدیرکل دامپزشکی استان، سد ایمنی را شکست.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه برای کنترل گسترش جدید تب برفکی نیازمند حمایت و افزایش تولیدات موسسه واکسن و سرم سازی رازی هستیم، گفت: در دو ماه اخیر ۴.۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی در کشور توزیع شده که بیش از ۱۹ میلیون راس دام در سراسر کشور و مناطق مرزی واکسیناسیون شده اند و هم اکنون بیماری تحت کنترل است.  


سد ایمنی‌مان شکست

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دلیل کمبود واکسن در استان، ۲۵۰ هزار دوز را سفارش دادیم که سعی می کنیم تا پایان سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دام را تا پایان سال واکسینه و بیماری را در استان خنثی کنیم.

مصطفی کنارکوهی به دلایل شیوع تب برفکی پرداخت و توضیح داد: هجوم شدید عشایر از شمال استان یکی از اصلی ترین دلایل شیوع این بیماری در استان است. البته واکسینه نکردن دام ها در استان های مبدا و بارندگی های اخیر نیز به شیوع بیماری در استانمان دامن زد.

کنارکوهی افزود: ما پیش بینی کرده بودیم که احتمال ورود بیماری تب برفکی در استان وجود داشته باشد اما متاسفانه سد ایمنی مان شکست و نتوانستیم آن را مهار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آمار تلفات دام ها در شهرستان شوش بیش از یک هزار و ۱۰۰ راس دام است، توضیح داد: این آمار را نه رد می کنم و نه تائید می کنم اما متاسفانه قطعا تلفات داشتیم و فعلا توانستیم تا حدودی آن را کنترل کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان با بیان اینکه مدیریت برنامه ریزی استان نیز وارد عمل شده است، افزود: دام هایی که بیمه هستند مشکلی ندارند اما مدیریت برنامه ریزی استان حتما برای دام‌های تلف شده ای که بیمه نبودند برنامه ای برای جبران این تلفات در نظر می گیرد.


گوشت بازهم گرانتر می شود

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوساله و گوسفندی اهواز نیز به خبرنگار مهر گفت: شیوع این بیماری دامی در استان موجب تلف شدن دام از جمله در شهرستان ایذه و غیزانیه اهواز شد و بازار گوشت را دچار مشکل کرده است.


اصغر حسینی گفت: ابتلای دام استان و کشور عراق به تب برفکی به عنوان دو منطقه در مبادله دام و گوشت باعث کمبود گوشت در بازار و گران شدن قیمت گوشت تا ۴۰۰ هزار ریال می‌شود.

حسینی یادآور شد: دامداران استان با مشکل کمبود واکسن این بیماری دامی روبرو هستند.

قیمت گوشت در بازار اهواز باید به طور متوسط بین ۲۷۰ هزار تا ۳۲۰ هزار ریال عرضه شود و با توجه به نوع درخواستی که مشتری به دلخواه از قصاب برای دریافت گوشت دارد قیمت ها متفاوت است.


شرایط خاص در شوش

پس از شیوع تب برفکی، هیچ کدام از مسئولان حاضر به دادن آمار نبودند. اما شواهد و سخنان مسئولان در خصوص افزایش شیوع تب برفکی در شمال استان نشان از تلفات بالای دام در این مناطق دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شوش نیز در مورد تلفات دام های شوش گفت: تاکنون بسیاری از دام ها در خطر ابتلا به تب برفکی بودند و این بیماری توسط دام عشایر منتقل شد.

علیرضا ملک زاده افزود: به دلیل اینکه شرایط شهرستان شوش ویژه بود، از اکیپ های بخش خصوصی نیز در واکسینه کردن کمک گرفتیم و حدود هشت اکیپ شبانه روزی در سطح شهرستان فعالیت کردند و هم اکنون تقریبا شیوع این بیماری کنترل شده است.

ملک زاده توضیح داد: تمام شهرستان درگیر این بیماری بود که بیشترین تلفات را دربخش فتح المبین داشتیم. اغلب دام های تازه متولد شده، کم سن و سال و سبک در تیررس این بیماری هستند.


سد ایمنی دزفول هم شکست

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دزفول نیز با بیان اینکه این بیماری کشوری، ۱۵ روز است که در میان دام های مناطق مختلف دزفول نیز شایع شده است، افزود: دام های دامداران عشایری که از استان لرستان وارد مناطق مختلف شهرستان دزفول شده اند بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس تب برفکی هستند به گونه ای که عمده ابتلايان مربوط به دام این گروه‌ها هستند.


محسن ورجاوند افزود: هر چند ما نیز همانند سایر استان های کشور در حال واکسیناسیون این دام ها هستیم اما قطعا هرچه تخصیص ما کمتر باشد دسترسی به واکسن نیز سخت تر می شود اما ما نهایت تلاش خودرا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در دام های مناطق مختلف دزفول خواهیم کرد.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقبا تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر