۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۰۸
سردار جلالی:
رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت:داشتن یک ماهواره مستقل که با توامندی داخلی ساخته شده باشد برای ما لازم و ضروری به نظر می رسد

به گزارش پايداري ملي، سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل در همایش سازمان فضایی گفت:جنگ های نسل سوم شروع استفاده از فضا و امکانات آن برای برقراری ارتباطات و کنترل سامانه ها بود و جنگ های نسل چهارم ، استفاده کامل و همه جانبه از فضا را در برمی گیرد.همانطور که عده ای معتقدند ، کنترل فضا می تواند کنترل زمین را در پی داشته باشد.با توجه به این دیدگاه،در حوزه فضا نیز توجه به فرصت ها و تهدیدها ضروری به نظر می رسد.

وی در خصوص وظیفه سازمان فضایی در برابر تهدیدات گفت:، شناسایی فضا و استفاده از مزایا و کارکردهای آن یک فرصت است.در این راستا وظیفه شناخت تهدیدات و مقابله با اثرات آن بر عهده سازمان پدافند غیر عامل می باشد. نگاه فرصت محور سازمان فضایی در کنار تهدید محور سازما ن پدافند غیر عامل به حوزه فضا، نگاهی ترکیبی و جامع از فضا به ما میدهد.

جلالی گفت:حوزه فضا قدرت اشراف اطلاعاتی مانیتورینگ و فعالیت های عمرانی ، نظامی و استراتژیکی کشور مورد نظر را به صاحب فناوری فضایی می دهد ، این قدرت در کنار فناوری سایبری ( جنگ سایبری ) می تواندتاثیر بسیار بالایی بر فعالیت های کشور هدف بگذارد .

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت:کارکرد این ماهواره ها استفاده از سامانه GPS است که هدایت و ناوبری تمام وسایل از خودرو گرفته تا کشتی و موشک را به ما می دهد ، امروز کشور ها به سمتی رفته که از GPS

وی گفت:حوزه بعدی حوزه ارتباطات است . سیستم فرماندهی مجازی که آمریکا ازآن استفاده می کند در حوزه هوا فضا شکل می گیرد ، مانند جنگ افغانستان که این مرکز فرماندهی حدود 400- 500 کیلومتر دور از میدان اصلی در پاکستان فعال بود و تمام کنترل و هدایت نیروها از جمله موشک های دور برد و هواپیما های بمب افکن B2 انجام می داد .

جلالی در ادامه گفت:در حوزه ارتباطات رادیویی و مخابرات نیز حوزه فضا و استفاده از ماهواره های ارتباطی دارای نقش مهم موثری است ، و یکی از مولفه های قدرت نرم دشمن در مقابله با دولت ها و ملت ها به شمار می رود دستیابی به تکنولوژی فضایی می تواند قدرت نرم تاثیر گذاردر دنیا به وجود بیاورد ، در این راستا داشتن یک ماهواره مستقل که با توامندی داخلی ساخته شده باشد برای ما لازم و ضروری به نظر می رسد .باید با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها ، وزارت ارتباطات ، وزرات دفاع ، سازمان فضایی سازمان صداوسیما و دیگر دستگاه ها در قالب یک کنسرسیوم به تولید ملی و بومی فناوری های مربوط به فضا دست پیدا کنیم .

فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفت:حوزه بعدی حوزه سایبر است ، امروزه بخش زیادی از پهنای باند و تبادل اطلاعات از طریق ماهواره ها انجام می شود با توجه به اینکه حوزه سایبر تمام بخش های دیگر را در بر می کیرد و کنترل و مدیریت همه بخش ها و حوزه ها را بر عهده دارد ، از این نظر قدرت سایبری که بخشی از بستر آن ماهواره است باید مورد توجه قرار گیرد

جلالی گفت:با توجه به اینکه دشمن در مقابله با ما از تمام مولفه های قدرت خود شامل قدرت سیاسی ، اقتصادی ، دیپلماتیک ، حقوقی ، اطلاعاتی ، علمی و ... استفاده می کند ، مانیز باید جامع به موضوع نگاه کنیم و ساده اندیشی نکنیم و به فکر جلوگیری از آسیب دشمن با همه توان و قدرت خود باشیم. تولید قدرت پاسخ به این تهدیدات در حوزه فضا و ماهواره ها از دیگر نیاز های ماست ،درحوزه پدافند غیر عامل نیازمند یک نقش راه اجرایی هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی گفت:اصل پدافند غیر عامل ، شناخت تهدیدات و تلاش برای کاهش و به حداقل رساندن اثر این تهدیدات است و مربوط به زمان خاصی نیست و برای همه دوره ها و زمان هاست .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر