۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۲۰۶۰۲
خشکسالی ها آب های زیرزمینی تجدید شونده ایران را ز 124به 88 میلیارد مترمکعب رسانده است.
علیرضا دائمی در نشست تخصصی آب و کشاورزی در همایش تبیین برنامه ششم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی افزود: کشور با این حجم سفره های آب زیرزمینی در تنش آبی قرار دارد.  
 
وی با اشاره به برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی تصریح کرد : با توجه به کمبود های موجود در بحث آب بخش کشاورزی ، کاهش زمینه اشتغال و کمبود آب شرب روستایی جمعیت کشور هم اکنون فقط در چند نقطه به ویژه تهران جمع شده که این روند بسیار خطرناک است.  
 
معاون توسعه و برنامه ریزی وزارت نیرو میزان کل بارندگی ها را در سال آبی جاری 141 میلیمتر دانست و افزود : مقدار بارندگی هادر بلند مدت 15 ساله 219 میلیمتر و در بلندمدت 8 ساله 204 میلیمتربوده و بارندگی های امسال نشان دهنده یک درصد کاهش  نسبت به بلند مدت است.  
 
دائمی ، فرونشست زمین را در همه جای کشور قابل مشاهده دانست و گفت: اکثر رودخانه ها و تالاب های کشور خشک شده است و رودخانه های بزرگی مانند کارون که 200 متر مکعب در ثانیه آب از آن می گذرد نیز با آلودگی مواجه شده است.  
 
وی تصریح کرد : برداشت غیر مجاز و افزایش هجوم در منابع آبی سبب در معرض تهدید قرار گرفتن پهنه سرزمین شده است.  
 
معاون توسعه و برنامه ریزی وزارت نیرو با بیان اینکه بهره برداری درست از آب در اولویت برنامه های وزارت نیرو قرار دارد و سدسازی و توسعه تجهیزات ، اولویت آن نیست ، اظهار کرد: سمت گیری برنامه های بهره وری ، اصلاح ساختار اقتصادی و افزایش تاب آوری منابع آبی اهداف کلان برنامه وزارت نیرو است.  
 
دائمی با اشاره به جدا نبودن اقتصاد مقاومتی از برنامه ششم توسعه افزود: ساماندهی طرحهای مرزی ، افزایش حفاظت و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و توجه به 650 طرح نیمه کاره وزارت نیرو در بخش آب از دیگر برنامه ریزی های تعیین شده در برنامه ششم توسعه است.  
عیسی کلانتری رئیس کارگروه احیای دریاچه ارومیه در این پنل با اشاره به خصوصی بودن 98 درصد بخش کشاورزی در کشور افزود: 55 تا 60 درصد کالاهای اساسی کشور در سال هایی که وزارت جهاد کشاورزی ادعای خودکفایی کرده،  به کشور وارد شده است.  
 
وی با اشاره به پایان یافتن پتانسیل آبهای زیرزمینی در کشور ادامه داد: فقط کمیت آب مهم نیست بلکه کیفیت آن نیز اهمیت دارد و  این در حالی است که برداشت بی رویه از منابع آبی سبب شوری آب در کشور شده است.  
 
کلانتری با بیان اینکه بند 6 سیاستهای اقتصاد مقاومتی به ترجیح تولید داخل به خارج اشاره دارد ، گفت : بخش عمده ای از سهم افزایش تولید در بالارفتن بهره وری است و در این برنامه نه تنها سطح زیر کشت نباید افزایش یابد بلکه تا پایان برنامه توسعه مجبور به کاهش مقدار اراضی کشاورزی در کشور هستیم.  
 
رئیس کارگروه احیای دریاچه ارومیه افزود: در حالی در همه بخشهای کشاورزی تولید وجود دارد که هیچ یک از محصولات قابل رقابت با رقبای خارجی نیست.  
 
وی با اشاره به نبود پیشرفت در مکانیزه کردن بخش کشاورزی و نبود تضمین برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ادامه داد: کشت فراسرزمینی نیز از دیگر برنامه های بخش کشاورزی است که با توجه به مشکلات پیش رو به هیچ عنوان نمی توان به این برنامه اتکا کرد.  
 
کاظمی رئیس موسسه تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی هم با اشاره به اینکه برای آب در کشاورزی راهبردی روشن و شفاف تعیین شده است ، افزود: پروژه های مختلفی برای بهره وری آب در بخش کشاورزی تعیین شده است که با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی محقق خواهد شد.  
 
وی با اشاره به تعیین 10 پروژه در کارگروه احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی در بخش کشاورزی افزود: در این پروژه ها اهداف و سهم استانها و چگونگی تحقق آن تعیین شده است.  
 
عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به سهم 19 درصدی اشتغال بخش کشاورزی در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی 32.6 درصد از مجموع ارزش افزوده در فضای کسب و کار متعلق به بخش کشاورزی است که این رقم نشان دهنده ضرورت توجه بیشتر به این بخش است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر