۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۰۴۹۷
پوشش بسیار متنوع، متفاوت، فشرده و واقعی شبکه منطقه‌ای المیادین از انتخابات ایران، کاملا در تضاد با رویکرد سلطه رسانه‌ای سعودی در منطقه است. از استدیو ویژه در تهران تا اعزام تیم بزرگ از بیروت و گزارش از سیستان تا تبریز.
در میان گزارش‌های پراز اتهام رسانه‌های سعودی‌محور منطقه، و بر خلاف پوشش غرض‌ ورزانه «شبکه بی‌.بی.سی»، یک شبکه با تمام قوا وارد میدان انتخابات ایران شده تا اخبار واقعی مردم‌سالاری دینی ایران را به مردم منطقه عرضه کند؛ درست خلاف آنچه عربستان می‌خواهد.

انتخابات امسال در ایران علاوه بر تغییرات معمولش با انتخابات‌های مجالس ادوار گذشته یک تفاوت بارز دارد. اینکه بشدت تحت توجه هست؛ آنقدر که شبکه «بی.بی.سی» که همیشه مخالف شرکت در انتخابات بوده، این بار خواستار شرکت در آن شده.

این تفاوت، عمدتا توجه ویژه رسانه‌های عربی منطقه است. این انتخابات زمانی برگزار می‌شود که امپراتوری رسانه‌ای عربستان، در سایه تخاصم ریاض با تهران، بخصوص پس از توافق هسته‌ای، ایران را هدف هجمه سنگین قرار داده است.

در میان امواج  بزرگ رسانه‌های سعودی‌محور از جمله شبکه العربیه، اسکای‌نیوز یا الجزیره و..، یک شبکه منطقه‌ای دیگر، تمام‌قد برای پوشش کامل انتخابات ایران آستین بالا زده است.

تدارک فوق‌العاده ویژه المیادین

نکته مهم این پوشش، انعکاس واقعیت‌های جاری انتخابات و مردم‌سالاری دینی ایران بدون سیاه‌نمایی معمول است. شبکه المیادین لبنان آنقدر جدی وارد صحنه انتخاباتی ایران شده است که علاوه بر 14 نیروی ثابت خود در دفتر تهران، 16 نیروی دیگر خود از کادر بیروت را به تهران آورده است.

«محمد حسن البحرانی» مدیر دفتر المیادین در تهران در این خصوص می‌گوید: 16 نفر از بیروت به تهران اعزام شده‌اند که شامل گوینده خبر، خبرنگار، تصویربردار و دیگر اعضای دفتر شبکه در بیروت هستند.

البحرانی می‌افزاید، «شبکه، کار پوشش ویژه انتخابات را از دوشنبه 15 فوریه یعنی 11 روز مانده به انتخابات در تهران آغاز کرده است».

المیادین در تهران استودیو ویژه پوشش انتخابات راه‌اندازی کرده و در بخش‌های خبری 11:30، 13:30، 16:30 و 20:30 به وقت تهران پوشش اختصاصی دارد و به گفته البحرانی، هر روز یک میزگرد، سه میهمان ویژه در استودیو و حداقل چهار گزارش اصلی 150 ثانیه‌ای دارد.

المیادین به 10 شهر بزرگ خبرنگار اعزام کرده و علاوه بر انعکاس نظر مردم شهرهای بزرگ مانند شیراز، مشهد، تبریز، زاهدان، قم و اصفهان، ابعاد اقتصادی استان‌های مختلف و نقش آن در انتخابات پس از توافق هسته‌ای (برجام) را نیز بررسی می‌کند.

مدیر المیادین نیز هر روز حداقل دو بار در بخش‌های خبری بخصوص بخش خبری 20:30 به صورت زنده از سطح شهر تهران گزارش می‌دهد و آخرین خبرها را به اطلاع افکار عمومی منطقه و دنیای عرب می‌رساند.

در بخش صبحگاهی نیز شبکه المیادین در استودیو تهران، به بررسی اخبار انتخاباتی از روزنامه‌های صبح ایران می‌پردازد و اخبار انتخابات از دید روزنامه‌های گرایش‌های مختلف سیاسی را پوشش می‌دهد.

المیادین تاکنون دو مصاحبه اختصاصی با «غلام‌علی حداد عادل» سرلیست ائتلاف اصولگرایان و «محمد رضا عارف»‌ سرلیست اصلاح‌طلبان داشته و این روند کاری را که نام «انتخابات بدون تحریم» بر آن گذاشته است، تا روز انتخابات و حتی پس از آن تا اعلام نتایج ادامه ‌می‌دهد.

 

گفت‌وگو با سرلیست‌ها «حدادعادل» و «عارف»

عارف

المیادین در بخش خبری ساعت 19 پنجشنبه‌شب به وقت بیروت (20:30-تهران) همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی گزارش داد که با توجه به شعارهای دو ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

محمد رضا عارف در گفت‌وگو با این شبکه گفته است که مردم بار دیگر با درایت و آگاهی رأی خواهند داد همانطور که قبلا این کار را کرده‌اند. المیادین گفت که اشاره عارف به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است که اصلاح‌طلبان در آن پیروز شدند.

المیادین گزارش کرد که عارف گفته که اصلاح‌طلبان سه شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. او گفته که معتقد است عملکردی که اصلاح‌طلبان زمانی که اداره کشور را در دست داشتند، موفق تر بوده است و برای همین از مردم می‌خواهد که به آنان (ائتلاف اصلاح‌طلبان) رأی بدهند.

المیادین گفت که اما در مقابل، اصولگرایان «معیشت، امنیت و پیشرفت» را شعار خود قرار داده‌اند. المیادین از این شعار به نام سه محور دردناک و دغدغه ایرانی‌ها نام برد و گفت که دو ائتلاف رقیب در تهران دو جلسه برای هماهنگی برنامه‌های خود برگزار کرده‌اند.

المیادین همچنین در بخش ویژه ساعت 20:30 روز جمعه خود نیز سخنان عارف را پوشش داد و به نقل از او اعلام کرد که یکی از اهداف ائتلاف اصلاح‌طلبان بازنگری در برخی قوانین کنونی است. او گفته که بازنگری قوانین بخصوص آنهایی که اکنون با هم در تعارض است یکی از اهداف اصلاح‌طلبان است بخصوص قانون‌هایی که به حقوق افراد (جامعه) مرتبط است. او همچنین از مردم خواسته که به لیست 30 نفره او به طور کامل رأی بدهند حتی اگر اطلاعاتشان درباره برخی اعضای لیست کم باشد.

حداد عادل

المیادین در بخش خبری 20:30 روز جمعه، مصاحبه کوتاه خود با حداد عادل را پخش کرد . سرلیست فهرست اصولگرایان  اعلام کرد که امنیت در ایران به لطف مبارزه با تروریسم و فتنه در سوریه و عراق به دست آمده و نتیجه انتخابات را نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

حداد گفت: ما نمی‌توانیم نتیجه انتخابات در ایران را حدس بزنیم. رأی، رأی مردم است و نتیجه [و تصمیم مردم] هر چه باشد خواهیم پذیرفت.

استودیوی تهران/ وفاء العم (گوینده)-محمد حسن البحرانی مدیر المیادین در تهران

 

مدیر المیادین: نبرد داغ از حالا مشخص است

البحرانی در دو روز اخیر دو گزارش ویژه زنده از سطح شهر تهران داشته و این گزارش تا روز انتخابات ادامه دارد. او در گزارش پنجشنبه‌شب از سطح شهر اشاره کرد که «می‌توان گفت که ما نبرد انتخاباتی داغی در پیش داریم. لحن مبارزه‌طلبانه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کاملا روشن است». علی مطهری با حضور محمد عارف و دیگر سران اصلاح طلب و اعضای این ائتلاف اعلام کرد که نیت آنان خانه‌تکانی در پارلمان است و میخواهند که جریان غالب بر مجلس اصلاح طلبان باشند.

البحرانی گفت که واقعیت جدیدی در راه است که برخی می‌گویند پیروزی روحانی در انتخابات قبل امید آن را نزد اصلاح‌طلبان افزایش داده است اما همه احتمالات وجود دارد. روحیه مبارزه‌طلبی نزد اصولگرایان نیز وجود دارد و هر دو طرف منتظرند تا ببینند ملت ایران چطور رفتار خواهد کرد.

مدیر المیادین گفت: گفته می‌شود که همه منتظر هستند تا ببیند ملت ایران چطور پاسخ دشمنانش از جمله آمریکا و انگلیس را خواهد داد... اصولگرایان می گویند که رقبایشان یعنی اصلاح طلبان که نامشان را به صراحت نبردند، مورد حمایت دشمنانی مانند آمریکا از جمله رسانه‌های فارسی‌زبان آنان هستند بخصوص صدای آمریکا و شبکه بی.بی.سی و از آنان خواستند که از این شبکه‌ها اعلام برائت کنند. آنچه در جامعه ایران روشن است این است که جامعه دو قطبی است و به دو قطب اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شده است.

البحرانی همچنین جمعه‌شب از میدان تجریش گزارش داد. او گفت سخنان و مواضع کاندیداها ادامه دارد اما سه موضع جناح‌های اعتدال‌گرا، اصولگرا و اصلاح‌طلب را باید مورد توجه قرار داد. ابتدا موضع «اسماعیل شجاعی» رئیس ستاد انتخاباتی حزب «اعتدال و توسعه» که گفت مردم ایران آنقدر آگاهی دارند که از تجارب دو دهه گذشته استفاده کنند و افزود که دو دوره  اصلاحات و دوره دولت نهم و دهم نتوانست خواسته‌های مردم را برآورده کند.

البحرانی افزود: محمد رضا عارف سرلیست فهرست اصلاح‌طلبان روز جمعه تکرار کرد که اهداف جبهه اصلاح ‌طلبان بازنگری در قوانین بخصوص قوانین مربوط به آزادی فردی است. 

غلامعلی حداد عادل نیز دو موضع را بیان کرد که یکی از آن، یکی از رویکردهای احتمالی مجلس آینده خواهد بود (اگر فهرست آنان رأی بیشتر را بیاورد) و گفت که ما در صدد تضعیف دولت روحانی نیستیم و قصدی برای این کار نداریم. امیدواریم مردم پارلمانی قوی انتخاب کنند که اگر کار خوب انجام شد از آن تقدیر کند و اگر اشتباه دید، از آن انتقاد کند.

گزارش از زاهدان؛ مردم به تقسیم‌بندی سیاسی کاری ندارند

حازم کلاس خبرنگار اعزامی المیادین به شهرهای بزرگ ایران نیز با حضور در استان سیستان و بلوچستان، از شهر زاهدان گزارش داد که تبلیغات انتخاباتی در این شهر با شور و هیجان آغاز شده اما مردم دراینجا بیش از آنکه به جناح‌های سیاسی توجه کنند، بیشتر متوجه برنامه‌ها و طرح‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی هستند چرا که این استان بیش از هر چیز به امکانات و پیشرفت و برنامه‌های عمرانی نیاز دارد مانند آنچه در منطقه چابهار انجام شده و در این خصوص مردم به همکاری دولت و پارلمان چشم امید دارند.

«وفاء العم» گوینده و مجری المیادین در استودیوی تهران

ائتلاف دولتی‌ها با اصولگرایان در مجلس جدید محتمل‌تر است

در بخش میهمان ویژه بخش خبری ساعت 20:30 روز پنجشنبه سعدالله زارعی مدیر مرکز مطالعات راهبردی «نور» در تهران، گفت که این انتخابات از این حیث اهمیتی دوچندان پیدا کرده که در منطقه ناآرام تنها کشور آرام است که در سایه شرایط جدید و دولت فعلی که آخرین سال خود را در پیش رو خواهد داشت، انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان را برگزار می‌کند.

او در این گفت‌وگوی ویژه که در استودیو «انتخابات بدون تحریم» برگزار شد، در پاسخ به اینکه علی مطهری گفته که اصلاح‌طلبان تمایل دارند که ترکیب پارلمان را تغییر بدهند، آیا امکان دارد که پارلمانی کاملا متفاوت را شاهد باشیم، گفت که علی مطهری یک ائتلاف را ندارد بلکه یک عضوی از اعضای ائتلاف اصلاح طلبان است حال آنکه سابقا در فهرست اصولگرایان بود بنابراین نظرات او بیان کننده جریان اصلاح‌طلبان نیست.

زارعی گفت که خیلی از نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده نشان داده که مجلس آینده ایران مجلسی ترکیبی خواهد بود اما یک هفته دیگر تا انتخابات مانده است.

او در پاسخ سوالی درباره ائتلاف دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان گفت که این ائتلاف از قبل انجام شده است اما احتمالا در مجلس آینده دولتی‌ها به اصولگرایان بیشتر نزدیک باشد تا به اصلاح‌طلبها بنابراین در مجلس آینده احتمالا صف‌بندی و ائتلاف‌های جدیدی را باید شاهد باشیم و در چنین وضعیتی اصلاح‌طلبان در اقلیت خواهند بود.

زارعی در پاسخ به سوالی دیگر درباه اینکه عارف به المیادین گفته که تجربه اداره کشور در دوره اصلاح‌طلبانه موفق‌تر از دیگر دوره‌ها بوده، آن را از جمله مسائل رقابت‌های انتخاباتی دانست و پس از اشاره المیادین به مسئله توافق هسته‌ای گفت که پیش‌بینی می‌کند که دایره تاثیر این مسئله بر رأی مردم اندک باشد چرا که علاوه بر آنکه مسائل داخلی بیش از سیاست خارجی بر این انتخابات تاثیرگذار است، گفت که البته مردم هنوز نتیجه این توافق را لمس نکرده‌اند.

انتخابات مجلس،‌ آزمونی برای دولت روحانی

او در واکنش به اشاره المیادین به نزدیکی شعار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره معیشت و اقتصاد، گفت که اصولگرایان سابقا شعارهای اقتصادی و اصلاح طلبان شعارهای سیاسی سر میدادند بنابراین شعار اصولگرایان ادامه شعار گذشته است اما با توجه به مسائل منطقه ما شاهد طرح مسئله امنیت نیزهستیم. اما مسئله اقتصاد امروز تبدیل به تمایلی عمومی شده است و ایران در سالهای آینده شاهد جهش‌های اقتصادی خواهد بود.

او این انتخابات را آزمونی برای دولت حسن روحانی و میزان محبوبیت او نیز دانست و گفت که او بر خلاف روسای قبلی ایران با رأی 51 درصدی به قدرت رسیده است. بنابراین این انتخابات آزمونی است برای روحانی و نشان‌دهنده میزان رغبت مردم به ادامه دولت او .

توجه المیادین به دو اولویت مسائل منطقه‌ای و اقتصادی

مهمانان ویژه بخش خبری 20:30 جمعه‌شب استودیو «انتخابات بدون تحریم»، هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه و محمود صادقی نامزد اصلاح‌طلبان بود.

محمدی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد مسئله منطقه‌ای ایران پرونده‌ای جنجالی در داخل ایران میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است، گفت: دو بخش از شعارها یکی امنیت مربوط به سیاست خارجی و بخشی دیگر از آن مربوط به اوضاع اقتصادی است. ایران در منطقه‌ای است که تحولاتی بسیار حساس را شاهد است. بنابراین ایران هم متاثر از شرایط منطقه است. از طرفی دیگر ایران مدت زیادی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده است. بنابراین وضعیت منطقه‌ای و اقتصاد داخلی در اولویت است.

صادقی نیز در این خصوص گفت که با آنکه پیرامون ایران بسیار ناامن است اما ایران اکنون در امنیت کامل شاهد برگزاری انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان است. «ما در همه جای کشور برای صندلی‌های پارلمان، نامزد داریم و از این فرصت استفاده می‌کنیم و امیدواریم شاهد رقابت عادلانه‌ای باشیم».

محمدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه عارف گفته که نیاز به بازنگری در برخی قوانین است، این قوانین کدامند گفت که اصلاح‌طلبان طیفی از جریان‌های سیاسی در ایران هستند و میان همه‌شان وحدت‌نظر نیست. در میان اینها افراد میانه‌رو، اصلاح‌طلبان متدین و افراطی هست... باید روشن کنند که از کدام حقوق صحبت میکنند که نیاز به بازنگری دارد... اگر آقای عارف از جانب خود که شخصیت اصلاح‌طلب میانه رویی است این مسئله را مطرح می‌کند، طبیعی است که برخی قوانین بازنگری می‌شود اما اگر دنبال افراط در مسئله حقوق فردی هستند، اصولگرایان با آن مقابله خواهند کرد.

قم و تبریز؛ نقش روحانیون در انتخابات و «تبریز» پل میان ایران و اروپا

المیادین در معرفی شهرهای بزرگ ایران، در روزهای پنجشنبه و جمعه به تبریز و قم پرداخت.

قم

این شبکه قم را مرجعیتی برای تعادل جمهوریت و اسلامیت ایران دانست و افزود که حبل المتین میان مردم قم و تهران است که مقامات ایران سفرهای زیادی به قم می‌کنند و جایی است که طلبه زیادی از آنجا فارغ‌التحصیل می‌شوند.

المیادین با طرح این سوال که روحانیون در انتخابات ایران چه تاثیری دارند، ابتدا به تاریخ تاثیرگذاری قشر روحانیون از قبل از انتخابات اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی که بر اساس اراده مردمی بنا شده است، الگویی در تکامل رابطه میان دین و مردم است. در جامعه اسلامی مانند ایران، روحانیون بیشترین تاثیر را دارند حتی روحانیون ائمه مساجد.

المیادین از زبان مردم مصاحبه‌شونده در قم افزود: مردم مواضع روحانیون را دنبال می‌کنند. جوانها به دنبال روحانیون و افراد صادق می‌گردند. وقتی علما یک فهرست انتخاباتی را تایید می‌کنند مردم به آن اعتماد می‌کنند... علمای دینی امثال امام خمینی در ترسیم سرنوشت مردم خیلی تاثیرگذارند. میان مردم و روحانیون اعتماد زیادی هست... ایرانی‌ها به نقش روحانیون اعتماد دارند و آنان با بیان معیارهای نامزدها، تصمیم‌گیری نهایی را بر عهده مردم می‌گذارند.

حجت‌الاسلام اکبر حمید زاده پژوهشگر مسائل دینی، در این بخش میهمان المیادین بود و در خصوص اینکه آیا روحانیون هم دسته‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را حمایت می‌کنند گفت:  طبیعتا اختلاف نظر در میان علماء و روحانیون مانند اختلاف نظر میان مردم طبیعی است. این مسئله زمینه‌ای برای پیشرفت یک جامعه است. نقد سازنده باید در جامعه باشد.

تبریز

المیادین تبریز را بزرگترین شهر آذری‌زبان‌ها و سومین شهر بزرگ ایران دانست و دوربین خود را به بازار تبریز برد و گفت در این شهر که یکی از قطب‌های اقتصادی ایران معروف است، که خیلی از مردم منتظر آثار برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی هستند .

یکی از بازاریان به المیادین گفت که مردم وبازار هنوز منتظر هستند تا آثار توافق هسته‌ای را ببینند. تا الان قیمت‌ها تغییری نکرده و نیاز به گذر زمان دارد. المیادین گفت که در بازار فرش تبریز، بیش از هر جای دیگر از توافق هسته‌ای می‌شنوید. فرش ایران بازارهای مهمی را بعد از آنکه آن را از دست داده بود، به دست آورده است.

المیادین می‌گوید فقط فرش صنعت رایج در تبریز نیست. تبریز خود را در صنعت ایران نهادینه کرده و بسیاری از صنعت‌ها را در خود جای داده و یکی از این صنعت‌ها خودروسازی است. این صنعتی اساسی در ایران است که ایران تلاش می‌کند آن را تحکیم کند. همچنانکه صنعت تولید سیمان و مواد پتروشیمی از دیگر صنعتهای تبریز است که در این شهر به آن توجه شده است.

گزارش المیادین از میدان تجریش

هبه محمود خبرنگار اعزامی المیادین به شمال شهر تهران و مشخصا در میدان تجریش گزارش داد که روز جمعه، بر خلاف اینکه در ایران تعطیل است، اما فعالیت‌های انتخاباتی همچنان شاهد تحرک پررنگ بود. هبه گفت که غلامعلی حداد عادل سخنگوی رسمی اصولگرایان به المیادین گفته که اصولگرایان اساسا  مشخصه ایران این است که نظامی دینی و مردمی دارد و بر خلاف اینکه غرب می‌گوید که نظام باید یا دینی باشد یا مردمی ، نظام ایران ثابت کرده که می‌تواند دینی و مردمی باشد.

او گفت که حق اختیار با مردم است اما اصولگرایان نمیداند که مردم به چه کسی رأی خواهند داد. این همان چیزی است که سرلیست اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با المیادین به آن اشاره کرد و هر دو گروه به طور خاص به مسائل اقتصادی توجه دارند همچنانکه حداد عادل گفت که اصولگرایان به مسئله اقتصاد مقاومتی توجه دارند و اصلاح‌طلبانه گفتند که دنبال رفاه اقتصادی هستند.

خبرنگار المیادین در میدان تجریش

گزارش خبرنگار مذاکرات هسته‌ای وین این بار از انتخابات

علی هاشم خبرنگار المیادین نیز که مذاکرات نهایی توافق هسته‌ای در وین را پوشش داده بود، این بار از خیابان‌های تهران گزارش انتخاباتی می‌دهد .

او در گزارش جمعه شب گفت: در تبلیغات انتخاباتی، اصولگرایان از نقش منطقه‌ای ایران و تاثیر آن بر ثبات و امنیت داخل ایران سخن می‌گویند. اصولگرایان این مسئله را در مقابل اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که بر «سیاست عدم دخالت» تاکید می‌کنند.

علی هاشم  با بیان اینکه «چگونه رأی مردم را به دست آوریم، سوالی است که سیاستمداران شرق و غرب عالم را به خود مشغول کرده، و ایران هم از آن مستثنی نیست» گفت که تلاش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز برای یافتن همین راهکار است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر