۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۰۴۶۷
صنایع استان تهران که دودهای فعالیتشان بر سر پایتخت نشینان سنگینی کرده و نفس آنها را به تنگ آورده از میدان رقابت در صنعت سبز ملی؛ بیرون رانده شدند.
 کلان شهر تهران با 15 میلیون جمعیت با مشکل هر ساله وارونگی دما و آلودگی هوا که مضرات غیرقابل وصفی برای سلامتی پایتخت نشینان دارد دسته و پنجه نرم می‌کند.

اما آنچه جای بحث دارد دلیل این آلودگی است که به صنایع متحرک و منابع ثابتی چون کارخانه‌ها، واحدهای صنعتی و خدماتی نسبت داده شده ولی صنایع استان تهران با اینکه نقش چشمیگری در تشدید و ایجاد آلودگی هوای پایتخت به خود اختصاص داده‌اند امسال در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز هیچ رتبه‌ای نیاورده و در عرصه رقابت سبز ملی حضور چشمگیری نداشتند این در حالی است خروجی دود حاصل از فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی در افزایش کربن، انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین نقش داشته و ایران حالا که موفق به رفع تحریم‌ها شده باید تا پایان سال 2030 به پیشنهاد داوطلبانه خود به کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه‌ای دست  یابد.

حالا سوال اینجاست آیا حضور کمرنگ و به دست نیاوردن رتبه‌ای از سوی صنایع تهران به لحاظ شرایط جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی این کلانشهر در عرصه رقابت ملی سبز نگران کننده نیست؟


** صنایع تهران از عرصه رقابت سبز ملی جا ماند

مجموعه واحدهای صنعتی و صنفی اعم از مجاز و غیر مجاز در استان تهران حدود 340 هزار واحد برآورد شده که از این حدود تنها 17 هزار مورد، از صنایع از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مجوز فعالیت دارند و با اینکه تمامی این صنایع مدام از سوی معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرند ولی گویا صنایع این کلانشهر و پایتخت کشورمان از عرصه رقابت سبز ملی جا مانده‌اند، اما دلیل چیست؟

سرمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره می‌گوید: از 340 هزار واحد صنعتی و صنفی استان تهران حدود 40 واحد صنعتی ثبت نام کرده‌ بودند که از این تعداد تنها 15 مورد در بررسی‌های اداره کل محیط زیست استان تهران برای ورود به عرصه رقابت سبز ملی انتخاب و به کمیته صنایع سبز سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده بودند.

وی ادامه داد: بسیاری از صنایع استان تهران علی رغم فراخوان چندین باره، ثبت نام و برخی تنها به قید کردناسم صنعت خود اکتفا کرده بودند و تعدادی دیگر نیز پیوست‌های زیست محیطی خود را ناقص و یا اصلاً ضمیمه نکرده بودند.


**تنها یک واحد خدماتی تهران سبز شد

در بین واحد‌های خدماتی استان تهران تنها یک واحد در عرصه رقابت سبز حائز رتبه شد که باز جای خرسندی دارد.

سرمربی معاون فنی اداره کل حفاظت محسط زیست استان تهران در این باره می‌گوید: 15 واحد خدماتی ثبت نام کرده بودند که از این بین تنها 5 واحد از غربالگری اداره کل محیط زیست رد شده و به کمیته صنایع سبز سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شدند.

وی در ادامه می‌گوید: در کمیته صنایع سبز سازمان حفاظت محیط زیست از بین 5 واحد خدماتی معرفی شده تنها یک واحد خدماتی به نام شرکت بهره برداری راه‌آهن و حومه دارای رتبه سبز شد.


**زنگ خطر صنعت پایتخت زده شد

با اینکه ثبت نام 40 واحد از بین 340 هزار واحد صنعتی و صنفی پایتخت و انتخاب 15 واحد از آنها به کمیته صنایع سبز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست با توجه به اهمیت استان تهران جای بسیار تأسف نگرانی و افزایش اهتمام و توجه مسئولان به این واحدها به عنوان یکی از عوامل آلوده کننده هوا را می‌طلبد اما انگار این اتفاق حساسیت بیشتری به پا کرده طوریکه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص متعقد است: حضور نیافتن صنایع استان تهران در عرصه رقابتی صنعت سبز ملی امسال، زنگ خطر و هشداری برای ساماندهی هرچه سریعتر و برنامه ریزی جدی تر صنایع در این استان را به صدا درآورده است.

اما سرمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران معتقد است: هیچ جای نگرانی وجود  ندارد چرا که پایش و نظارت مستمر ما و خود اظهاری تمامی صنایع استان تهران به طور مداوم در حال انجام است و اگر واحدی دچار آلودگی زیست محجیطی شود بعد از اخطاریه‌های ما مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.


*تهران رتبه دوم صنایع آلاینده را دارد

بیش از سه هزار و 100 صنعت کشور نام خود را در صنایع آلاینده به ثبت رسانده‌اند اما جایگاه کلان‌شهر تهران در این رتبه بندی چیست؟

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و گو با خبرنگار ما، می‌گوید: تهران بعد از اصفهان 19درصد از صنایع آلاینده کشور را در برگرفته و رتبه دوم صنایع آلاینده را به نام خود به ثبت رسانده است.

شیما انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت از محیط زیست در این خصوص می‌گوید: واحدهای صنعتی غیر فلزی مانند آسفالت و سیمان در رتبه نخست صنایع آلاینده قرار دارند.


**برخی مدیران صنایع تهران محکوم به حبس شدند

حالا که حدود 340 هزار واحد صنعتی و به عبارتی 19 درصد صنایع آلاینده کشور در استان تهران وجود دارد جای تأمل است که نتیجه پایش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست در شهر تهران چه بوده است؟

محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره می‌گوید: حدود 50 پرونده از واحد‌های صنعتی آلاینده شهر تهران در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و حتی برخی از مدیران واحدهای متخلف آلوده کننده تهران؛ به حبس، جریمه نقدی و یا پلمپ واحدشان محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد واحدهای آلاینده شهر تهران مشخص نبوده و در حال جمع بندی نهایی در این باره هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر