۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۴۴۴
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به گزارش مواردی از وقوع تب‌برفکی در کشور، دامداران از هرگونه نقل و انتقال دام از سایر استان‌های کشور پیش از اطمینان از سلامت دام‌ها و نیز اخذ مجوزهای لازم قرنطینه‌ای و بهداشتی از دامپزشکی استان مبداء به استان قزوین خودداری کنند.

 «سیدبهمن نقیبی» اظهار کرد: از آنجائی‌که عامل بیماری تب‌برفکی اخیر نوع جدیدی از ویروس است که میزان تلفات به‌ویژه در دام‌های جوان نسبت به سالیان گذشته بیشتر است، لازم است دامداران گرامی نسبت به تشدید ضوابط امنیت زیستی در دامداری‌های خود اقدام و با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب و مجاز، به‌صورت مداوم محیط دامداری را ضدعفونی و از رفت و آمد غیرضرور خودروها و اشخاص متفرقه به دامداری خود بطور جدی ممانعت کنند.

وی هم‌چنین به دامداران توصیه کرد: در صورت ابتلاء به بیماری و یا مشاهده تلفات، موارد را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان متبوع و یا سامانه پیامکی 50001512 اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: تب‌برفکی که در گویش محلی به نام‌های بیماری «طبقه» و «دباغی» نیز نامیده می‌شود، اگرچه بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب نمی‌شود، اما در صورت ابتلای گله، این بیماری خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به دامداران تحمیل می‌کند.

نقیبی از دامداران خواست از رهاسازی لاشه دام‌هایی که احتمالاً بر اثر بروز بیماری تلف می‌شوند در روستاها و نیز حاشیه جاده‌ها خودداری و نسبت به دفن بهداشتی لاشه به‌همراه ضدعفونی در عمق مناسب اقدام کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر