۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۰۴۱۸
31 کانون و منقطه در استان مرکزی درگیر تب برفکی است و تاکنون بیش از 300 راس دام تلف شده‌اند.

دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به افزایش کانون‌های تب برفکی در استان مرکزی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل انتقال و جابجایی دام‌های آلوده و در ظاهر سالم که عموما به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، شاهد افزایش شیوع بیماری و درگیر شدن اکثر شهرستان‌های استان و افزایش آمار تلفات هستیم.

وی تعداد کانون‌های درگیر تب برفکی طی دو ماه اخیر را 31 کانون عنوان کرد که نسبت به ماه‌های اخیر افزایش پنج تا شش برابری داشته‌ا‌ند و افزود: تقریبا تمام شهرستان‌های استان درگیر این بیماری هستند، اما در فراهان، ساوه، خمین بیشترین تعداد دام آلوده به تب برفکی به ثبت رسیده است.

شانقی تعداد تلفات ناشی از این بیماری را تا امروز که البته هر روز بر شمار آنها افزوده می‌شود، در بین گوساله‌ها 43 راس و در بین بره و بزغاله‌ها نیز 258 راس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از زمان ثبت اولین گزارش شیوع این بیماری در استان واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه و مقابله آغاز شده است، اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در حال انجام است به طوری که تاکنون حدود 120 هزار گوسفند و 20 هزار گاو و گوساله واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بحث اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری و اقدامات مقابله‌ای برای دامداران انجام گرفته است، گفت: در این راستا علاوه بر واکسیناسیون بحث ضدعفونی دامداری‌ها نیز در دستور کار قرار دارد به طوری که تاکنون 26 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده در قالب 10 اکیپ بویژه در کانون‌های بیماری در اختیار دامداری‌ها قرار گرفته است.

وی راهکار اصلی کنترل این بیماری را جلوگیری از جابجایی دام دانست و با اشاره اینکه ایجاد محدودیت در این راستا دشوار است و عموما جابجایی‌ها به صورت غیرمجاز انجام می‌گیرد، تصریح کرد: این جابجایی شیوع بیماری را تسریع می‌بخشد و با توجه به کمبود منابع مالی برای تهیه واکسن و مواد ضدعفونی کار به کندی پیش می‌رود.

شانقی با بیان اینکه طی دو جلسه از استانداری تقاضای اختصاص 400 میلیون تومان برای انجام کار و کنترل بیماری شده است، اما با 100 میلیون تومان آن موافقت شده است، افزود: به دلیل نبود بودجه اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای به بخش خصوصی سپرده شده است، اما با این حال و با توجه به بدهکاری‌ها نسبت به این بخش همچنان نمی‌توان انتظار بالایی داشت واکسن به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود، اما به هرحال برای تزریق آن دامدار باید هزینه کند.

وی عنوان کرد: در صورتی که بودجه مورد نیاز تامین شود هزینه تزریق نیز پرداخت می‌شود و در واقع نیاز به پرداخت هزینه از سوی دامدار وجود ندارد، اما در شرایط کنونی باید بخشی از هزینه‌ها از سوی دامدار تقبل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه واکسیناسیون از طریق واکسن داخلی انجام می‌شود، افزود: به دلیل اینکه تولید واکسن داخلی محدود است و از طرفی اکثر استان‌ها درگیر این بیماری هستند به صورت سهمیه‌بندی شده واکسن‌ها در اختیار قرار می‌گیرند و در استان نیز باید کانون‌های اصلی دامداری‌های صنعتی و همچنین مناطق دارای دام‌های متراکم در اولویت قرار گیرند. واکسن خارجی نیز به دلیل گران بودن و از طرفی پرداخت هزینه تزریق از جانب دامدار در دسترس نیست و البته دامداران نیز از آن استقبال نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کنترل بیماری نیازمند امنیت زیستی و بهداشتی دامداری‌هاست، است، توصیه کرد: به دلیل کمبود اعتبارات و کمبود واکسن کنترل شرایط نیازمند حساسیت بیشتر دامداران است به طوری که ارتباطات با دام‌های دیگر را به صفر برسانند و حتی اکیپ‌ها نیز حتما با لباس یکبار مصرف وارد دامداری‌ها شوند.

شانقی افزود: لازم است که سرسوزن سرنگ‌ها نیز حتما تعویض شود. علیرغم ضدعفونی که توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد دامداری‌ها هر 10 روز یکبار خود اقدام به ضدعفونی کنند و تا عید نیز دام وارد دامداری خود نکنند. در کنار این اقدامات دامداران باید ارتباط خود را با دامپزشکی افزایش دهند و در صورت بروز هر مشکلی گزارش سریعا اعلام شود تا اقدامات کنترلی دنبال شده و مانع شیوع بیشتر شویم.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر