۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۰۲۵۳
اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۱۹ بهمن
اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۹ بهمن را در ادامه می‌خوانید:


▼ حرف روز

انقلاب را چگونه معنا کنیم؟
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در مراسم جایزه کتاب سال، در بخشی از سخنان خود گفت: «هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. هنوز نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم؛ چه کسی انقلابی است؟ و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟» رئیس‌جمهور در ادامه افزود: «‌همه ما به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اما هنوز هم نیاز است راجع به این سه واژه تبیین کنیم. ...» در این زمینه توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد: 
۱- طرح این‌گونه مباحث در اوضاعی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار داریم و این انقلاب افزون بر تثبیت در داخل کشور، الهام‌بخش ملت‌های دیگر بوده و همچنین در هندسه قدرت نظام جهانی تغییراتی ایجاد کرده است، مناسب نبوده و می‌تواند سبب سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان انقلاب شود و این تلقی و خیال خام را به ذهن آنها متبادر کند که گویا عده‌ای از نخبگان در درون حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان بازنگری و تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی هستند. 
۲- برای درک و فهم معنای هر انقلابی باید به دیدگاه‌های رهبر آن انقلاب یا ایدئولوگ‌های آن رجوع کرد و از آنجا که در فرایند تکوین و پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و تثبیت آن، ‌حضرت امام خمینی(ره) افزون بر داشتن نقش فرمانده عملیات انقلاب و معمار نظام اسلامی، ایدئولوگ اصلی انقلاب نیز بوده‌اند، بنابراین برای درک و فهم معنای انقلاب اسلامی، تعریف انقلابی بودن، راه‌های تداوم انقلاب اسلامی و... لاجرم باید امام(ره) و آثار و گفتار ایشان مرجع اصلی باشد. 
۳- از آنجا که نظام‌های انقلابی نیز مانند سایر نظام‌ها همواره با چالش‌های نظری و عملی متعددی روبه‌رو می‌شوند، که حل و فصل این چالش‌ها در درجه نخست به گره‌گشایی از آنها در سطح ایده و ارائه راه‌حل‌های نظری منوط است، ارائه هرگونه راه‌حلی برای مسائل مذکور نباید با اصول اساسی انقلاب مغایرت داشته باشد؛ زیرا انقلاب را «صیرورتی دائمی» دانسته‌اند و اصول آن نباید در گذر حوادث روزگار کم‌رنگ شود یا مورد غفلت قرار گیرد.


▼ گزارش روز

شکست‌های پیاپی
پیشروی بدون توقف، توصیف دقیقی است از آنچه این روزها در سوریه در حال رخ دادن است، ارتش و نیروهای مردم سوریه طی روزهای اخیر پیروزی‌های فراوانی را به دست آورده‌اند. خبرها از شرایط میدانی نبرد با گروه‌های تروریستی از پاکسازی مناطق گسترده از لوث وجود گروه‌های تروریستی حکایت دارد که یکی از بارزترین اخبارهای روز‌های گذشته در این‌باره شکسته شدن حصر چهار ساله مناطق  «نبل» و «الزهراء» در شمال سوریه بود. شهرهایی که از همان آغاز درگیری‌ها در سوریه شمال حلب مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفت؛ اما عده‌ای از اهالی شهر با تشکیل کمیته‌های مردمی، مقاومتی فراموش‌نشدنی را در برابر حملات گسترده گروه‌های تروریستی در منطقه نشان دادند و در حالی که با یک فاجعه انسانی دست و پنجه نرم می‌کردند، اجازه ندادند شهرشان به اشغال گروه‌های تکفیری حمایت‌شده از غرب و دیگر کشورهای منطقه درآید و سرانجام حصر شهر را نیز شکستند و تروریست‌ها را عقب راندند، پیروزی که سردار سلامی نتیجه آن را شکست کمر تکفیری‌ها توصیف می‌کند و حامیان و پدران معنوی و مادی تروریست را نیز به شدت نگران کرده است، به گونه‌ای که رژیم آل‌سعود، رسماً از اعزام نیروی نظامی برای حمایت از تروریست‌ها در خاک سوریه سخن به میان آورده است، موضوعی که با حمایت ایالت متحده آمریکا نیز همراه شده است. ژنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف عربستان سعودی در حمله به یمن در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «پادشاهی عربستان آماده مشارکت در هرگونه عملیات زمینی است که ائتلاف (تحت هدایت آمریکا) بر سر اجرای آن در سوریه توافق کند.» وزیر دفاع آمریکا نیز با استقبال از تصمیم عربستان، گفت: «از این چنین خبرهایی استقبال می‌کنیم»؛ موضوعی که بار دیگر تأییدی بر همسو بودن اهداف آمریکا، آل‌سعود با گروه‌های تروریستی در سوریه است؛ گروه‌هایی که خود ایجاد کرده، حمایت و هدایت می‌کنند و در لحظه خطر کنار آنها می‌ایستند.


▼ خبر ویژه 

تور شبکه‌های ماهواره‌ای برای سخنان انتخاباتی
در حالی که هنوز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی رسماً شروع نشده است، شبکه‌ها و ماهواره‌های ضدانقلابی تور خود را برای استفاده از انتقادات این نامزدهای مجلس پهن کرده‌اند. شبکه تجزیه‌طلب ضدایرانی «گوناذ تی‌وی» از بینندگان خود خواست، ویدئوهایی را که از سخنان نامزدهای انتخابات درباره مشکلات مناطق محل سکونت خود ضبط می‌کنند، به این شبکه بفرستند تا از این شبکه پخش شود. مجری شبکه گوناذ تی‌وی گفت: برخی از مشکلات وجود دارند که حتی ما نیز از آنها مطلع نیستیم، اما این نامزدها که در درون نظام ایران هستند و شورای نگهبان نیز آنها را تأیید کرده است، این مشکلات را خیلی بهتر بیان می‌کنند. این شبکه‌ها همچنین تصاویر سخنرانی یکی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارومیه را در زمینه «محرومیت‌های استان آذربایجان غربی» پخش کرد. شبکه بی‌بی‌سی نیز چندی پیش درخواست ارسال تصویری مشکلات را از هموطنان‌مان داشت و به نوعی به دنبال ایجاد یک شبکه از جاسوس‌های سفید بود که اطلاعات کشور را به نامحرمان بدهد.
 

▼ اخبار

۱- حمایت از فلسطین در اروپا افزایش یافته است
رئیس جامعه فلسطینیان اروپا گفت: تحرکات و فعالیت‌های حامیانه از مسئله فلسطین در اروپا افزایش یافته و این تحرکات و فعالیت‌ها موجب تشدید ترس و وحشت اسرائیلی‌ها نسبت به زدوده شدن مشروعیت ساختگی رژیم صهیونیستی از اذهان اروپایی‌ها شده است. زاهر بیروای یادآور شد، تحولات عظیمی در افکار عمومی اروپا نسبت به مسئله فلسطین صورت گرفته و این تحولات به نفع آرمان فلسطین است. همچنین روند تحریم علمی و اقتصادی و فرهنگی رژیم صهیونیستی در محافل اروپایی گسترش یافته است. رئیس جامعه فلسطینیان اروپا تصریح کرد: اروپایی‌ها ماهیت منازعه فلسطینیان با اسرائیلی‌ها و جنایات اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان را درک کرده‌اند و این جنایات با قوانین بین‌المللی و تمدن اروپایی تضاد دارد. در همین حال، اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی خواست که به تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری و بیت‌المقدس پایان بخشد. تعدادی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند، اقدامات ویرانگرانه ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس مانع تشکیل کشور فلسطین می‌شود.

۲- نقش گشت ارشاد در جشنواره فیلم فجر
به دنبال استقرار و حضور پررنگ مأموران نیروی انتظامی در محوطه کاخ جشنواره و برج میلاد موجی از احساس آرامش و امنیت در فضای جشنواره حکمفرما شده است. مأموران نیروی انتظامی افزون بر وظایف ارشادی در محوطه کاخ جشنواره، مسئولیت برقراری نظم، آرامش و امنیت را برعهده دارند. نصب گیت‌ایکس‌ری و حضور مأموران مرد و زن در هوای آزاد و در معرض سرما و آلودگی نشان از وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری در مقابل جان و مال و نوامیس مردم است. برخورد این مأموران با افرادی که پوشش مناسبی نداشتند نیز در کمال احترام و مؤدبانه بوده و موردی مبنی بر درگیری فیزیکی و لفظی دیده و گزارش نشده است‌. پیش از شروع جشنواره عده زیادی از اهالی سینما نگران حواشی حضور مأموران نیروی انتظامی، به ویژه گشت ارشاد بودند که شاید حضور آنها فضای بسته‌ای را برای‌شان ایجاد کند؛ اما این نگرانی در یک هفته اول استقرار این نیروی خدمتگذار از میان رفته است.


▼ تا انتخابات

◄ چهره‌هایی چون آیات و حجج اسلام سیداحمد حسینی‌خراسانی، سیدمهدی میرباقری، علیرضا اعرافی، سیدمحمد سعیدی و نصرالله شاه‌آبادی انتخابات دیده می‌شوند که هیچ‌کدام در آزمون شورای نگهبان شرکت نکرده‌اند و فقهای شورای نگهبان براساس سوابق و آثار علمی و نوع تدریس آنان، اجتهادشان را احراز کرده است؛ امری که البته معمول و منطقی است و در گذشته و روال حوزه نیز سابقه داشته و در دوره‌های گذشته نیز برای برخی افراد مورد عمل قرار گرفته است.
◄  محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شرایط امروز خیلی بهتر از ۹۲ است، گفت: باید به شعار اصلاح‌طلبان که امید، آرامش و رونق اقتصادی است، توجه کرده و امید و آرامش را حفظ کنیم. وی افزود: راه همین است، راه دیگری نداریم، ما خودمان را داخل نظام تعریف می‌کنیم، اگر بخواهیم برجام‌های دیگر در کشور شکل بدهیم.
◄  غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفت: در نهمین جلسه شورای ائتلاف به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی، گزارش نهایی کارگروه تعیین نامزدهای اصولگرای تهران برای مجلس دهم به اطلاع اعضا رسید و اعضا با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف با اجماع فهرست ائتلاف اصولگرایان در تهران را نهایی کردند.


▼ اخبار کوتاه

◄ حسین راغفر، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه الزهراء، اجرای سیاست‌هایی از قبیل خصوصی‌سازی آموزش و بهداشت در کشور را از عوامل مؤثر در افزایش نابرابری و گسترش فقر دانست و گفت: ما امروز می‌بینیم سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده چنین مورد هجمه قرار گرفته و از اساس ماهیت آن زیر سؤال قرار می‌گیرد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهایی با ساختار اقتصادی نظام سرمایه‌داری، مصرف‌کنندگان چه از سوی دولت و چه از سوی نهادهای مدنی تحت حمایت هستند.
◄ گردان‌های حزب‌الله عراق به رژیم سعودی و حامیان آن هشدار دادند که اعزام نیروهای نظامی به سوریه و عراق در جهنم را به روی آنان باز خواهد کرد. گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه خود با بیان اینکه برخی کشورهای عربی پیش از این مزدوران داعش را برای اجرای نقشه‌های شوم خود امتحان کرده و شکست خورده‌اند، از رژیم سعودی و برخی حکام حامی آن خواستند از این امر عبرت گرفته و دست به ماجراجویی نزنند.
◄ به گزارش «ساندی‌اکسپرس» دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با مواضعش علیه مسلمانان و مهاجران در آمریکا سروصدای زیادی به راه انداخت، حالا و در آستانه انتخابات مقدماتی درون حزبی در ایالت نیوهمپشایر گفت: بیش از ۲۰ دوست مسلمان نزدیک دارد. ترامپ که اظهارات و مواضعش درباره مهاجران و مسلمانان سبب ایجاد شکاف در میان جمهوریخواهان درباره حقوق اقلیت‌ها در آمریکا شده است، مدعی شد که مسلمانان او را دوست دارند.
◄ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه با توجه به تهدیدات مواد مخدر اعتبارات کافی در این زمینه وجود ندارد، افزود: بر اساس سیاست ابلاغی رهبری در برنامه ششم توسعه باید ۲۵ درصد اعتیاد کاهش پیدا کند. این مسئله بسیار مهم و اساسی است که باید پیگیری کنیم و تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو ستاد باید برای تحقق این مهم همت بالایی داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر