۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۰۲۳۵
برای نخستین بار در دنیا مخترع ایرانی دستگاهی را طراحی کرده است که همزمان با استفاده از ۳ انرژی باد، امواج دریا و خورشید برق تولید می‌کند.
 رضا کریمی، مخترع دستگاه تولید برق از امواج دریا که توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌‌المللی شده است، عنوان کرد: این دستگاه به منظور تولید برق از امواج دریا طراحی شد اما در حاشیه آن به منظور افزایش بهره‌وری از دستگاه استفاده از انرژی خورشیدی و باد در سطح دریا نیز مد نظر قرار گرفت؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه می‌توان همزمان از سه انرژی خورشید، باد و امواج برای تولید برق استفاده کرد. 
 
کریمی اظهار کرد: قسمت اولیه دستگاه فلت و کانورتری است تنها با استفاده از انرژی امواج برق تولید می‌کند و در سطح آن سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی نیز نصب می‌شوند. 
 
 وی با بیان اینکه دستگاه‌های تولید کننده برق از امواج دریا در سه دسته قرار می‌گیرند، گفت: این دستگاه، تنها در دو بخش نزدیک ساحل و عمق بیش از صد متر کاربرد دارد. 
 
وی بیان کرد: در بخش‌های نزدیک ساحل این دستگاه تنها از انرژی امواج دریا برای تولید برق استفاده می‌کند و در عمق بیش از صد متر به دلیل نصب مجموعه‌ای از فلت‌ها سطح وسیعی ایجاد می‌شود که روی آن سلول‌های خورشیدی قرار می‌گیرند. همچنین بر روی ستون‌هایی که این فلت را نگه داشته‌اند توربین‌های بادی نصب می‌شوند. بنابراین قابلیت استفاده از ۳ انرژی در دستگاه فراهم می‌شود در صورتی که حتی در نمونه‌های خارجی نیز تنها استفاده از یک نوع انرژی مطرح است. 
 
کریمی با بیان اینکه قبل از ساخت دستگاه تمام نمونه‌های خارجی و داخلی را مورد مطالعه قرار دادیم، گفت: در بیشتر نمونه‌ها حداکثر دریافت انرژی ۷۰ درصد بود که در عمل به ۲۰ درصد می‌رسد، بنابراین در طراحی‌ها در نظر داشتیم  که این محدودیت را رفع کنیم. 
 
وی عنوان کرد: این دستگاه در تئوری ۱۰۰ درصد امواج دریا را جذب می کند و در فرایند تبدیل انرژی با هدر رفت  ۶۰ درصد کاهش می‌یابد که باز این میزان انرژی بی نظیر است و در دنیا دستگاهی با این ویژگی ساخته نشده است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر