۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۰۲۱۸
سردار جلالی در مراسم افتتاح اولین اورژانس شیمیایی کشورعنوان کرد؛
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در جریان افتتاح اولین اورژانس شیمیایی، تأسیس چنین اورژانسی را در کنار قرارگاه پدافند شیمایی ضروری دانست و گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت مکرر توسط داعش، نشت صنعتی در زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی صنعت کشور و استفاده تروریسم از سلاح‌های شیمیایی موجب شده تا به فکر تأسیس اورژانس شیمیایی بیافتیم.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مراسم افتتاح اولین اورژانس شیمیایی کشور که صبح امروز در بیمارستان بقیه الله (عج) و با حضور سرلشکرباقری رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح وتنی چند از مسئولین کشور و لشکری برگزار شد با گرامی داشتن یاد و خاطره سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس گفت: تشکر می‌کنم از مسئولان بیمارستان بقیه‌الله (عج) چرا که تاسیس اورژانس شیمیایی یک اقدام بسیار دشوار بود که توسط آنها انجام گرفت.

ضرورت وجود اورژانس شیمیایی در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی

وی تأسیس چنین اورژانسی را در کنار قرارگاه پدافند شیمایی ضروری دانست و گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت مکرر توسط داعش، نشت صنعتی در زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی صنعت کشور و استفاده تروریسم از سلاح‌های شیمیایی موجب شده تا به فکر تأسیس اورژانس شیمیایی بیافتیم.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی پدافند شیمیایی در کشور کمیته دائمی پدافند تشکیل شده است و در چهار حوزه تهدیدات شیمیایی، هسته ای، سایبری و زیستی برنامه ریزی های راهبردی را برای حرکت منسجم همه دستگاه های اجرائی ساماندهی می کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورادامه داد: در راستای ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری در جهت ساماندهی سیستم دفاعی کشور با رویکرد مهندسی کاهش خطر و مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی کشور قرارگاه پدافند شیمیایی راه‌اندازی شد که یکی از بخش‌های آن اورژانس شیمیایی است.

ضرورت وجود اورژانس شیمیایی در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی

دکترجلالی با اشاره به تهیه سیاست‌ها و راهبردهای مقابله با حوادث شیمیایی، گفت: در اولین اقدام با نخبگان این عرصه جلسات متعددی گذاشتیم و در پایان سیاست‌های بلند مدت و راهبردی مقابله با حوادث شیمیایی تصمیم شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه حوادث شیمیایی کشور در صنایع وابسته افزایش یافته است، گفت: در یکی دو سال گذشته شاهد توسعه حوادث شیمیایی و عدم توانایی سیستم بهداشت و درمان و موضوع درمان آن بودیم به همین منظور با صحبت‌هایی که با وزارت بهداشت انجام شد مقرر شد تا یک قطب در کشور کارهای تحقیق و پژوهش، درمان و آموزش مقابله با حوادث شیمیایی را بر عهده بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورافزود: بنابراین بیمارستان بقیه‌الله (عج) به عنوان قطب درمانی جهت مقابله با حوادث شیمیایی انتخاب شد که در وهله اول با تهیه نقشه آمایشی کشور از نظر زیرساخت‌های شیمایی و احتمال خطر با نقشه آمایش درمانی انطباق داده شد تا نقاط ضعف مشخص شود.

ضرورت وجود اورژانس شیمیایی در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی

وی استان خوزستان را یکی از مستعدترین استان‌ها در بروز حوادث شیمیایی به علت استقرار صنایع پتروشیمی در این استان عنوان کرد و گفت: زمانی که برای رزمایش به این استان رفتیم متوجه شدیم که آمادگی درمان بالا نیست و در صورت بروز حادثه مصدومان و تلفاتی خواهیم داشت.

سردارجلالی در ادامه به موافقت مقام معظم رهبری در انتقال زیرساخت‌های شیمیایی از شهرها به خارج شهر اشاره کرد و گفت: این انتقال هم برای زیرساخت‌های دفاعی خواهد بود و هم برای زیرساخت‌های صنعتی.

ضرورت وجود اورژانس شیمیایی در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی

وی ادامه داد: اگر زیرساخت‌هایی قابل جابجایی باشد حتماً به خارج شهر منتقل می‌شود و برای ما فرقی نمی‌کند جای زیرساخت متعلق به کدام نهاد یا سازمان است البته اگر زیرساختی نیز قابلیت انتقال نداشته باشد برای آن حریم ایمنی در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون به طور مثال در شهر اصفهان کارخانه تولید مواد شیمیایی در مرکز شهر وجود دارد و خطر بسیار زیادی مردم دیوار به دیوار کارخانه را تهدید می‌کند که قرار است علاوه بر ایجاد حریم امن از طریق بسیج آموزش‌هایی به شهروندانی که در نزدیکی این زیرساخت‌ها سکنی دارند داده شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر