۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۹۳۲۷
کشاورزان استان می توانند با مدیریت مصرف آب تولیدات خود را چند برابر کنند.
در این همایش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بحران آب را پدیده ای آشکار عنوان کرد که در شرایط فعلی برای اثبات آن نیازی به نشان دادن ادله نیست. 

حمیدرضا دهقانی به وقوع پدیده خشکسالی در سایر کشورها اشاره کرد و افزود: برخی کشورها تدابیر ویژه ای برای برطرف کردن این بحران و مدیریت صحیح آن کرده اند که بدین منظور همکاری کشاورزان سبب شده تا مصرف منابع آب در این کشورها مدیریت شود و کاهش یابد.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس افزود: در کشور ما با وجودی که در منطقه خشک و نیمه خشک آب و هوایی قرار داریم و بارندگی ها به شدت کاهش یافته است، شاهد توسعه کشاورزی هستیم. این در حالی است که بحران آب در کشور به جایی رسیده که حجت بر همه تمام شده است. 

دهقانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال های اخیر و تاکید ایشان بر حفظ مسائل زیست محیطی، به لزوم اصلاح الگوی کشت با پرورش گیاهان نیازمند به آب کم تاکید کرد و گفت: کشاورزان کشورهای دیگر با یک لیتر آب میزان بالایی از محصولات را برداشت می کنند این در حالی است که هوش و ذکاوت کشاورزان ایرانی به گونه ای است که با مدیریت مصرف آب می توانند تولیدات خود را چند برابر کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با اشاره به مشکلات ناشی از بحران آب در شهرستان جهرم گفت: این امر به جایی رسیده که مسئولان در تامین آب اشامیدنی شهرستان نیز دچار مشکل شده اند.

 وی به حمایت دولت از طرح احیا و تعادل‌بخشی اشاره کرد و افزود: اعتبارات این بخش در راستای مدیریت منابع آب چند برابر شده است. همچنین فرهنگ سازی از عوامل اصلی مدیریت مصرف آب است؛ بر این اساس نصب کنتورهای هوشمند آب و برق و کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای در مدیریت مصرف آب است.

آیت الله دژکام نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه جهرم نیز در این همایش با بیان اینکه مشکل آب در جهرم به گونه ای است که مردم متوجه آن شده اند گفت: بحران زا شدن منابع آب در شهرستان جهرم به گونه ای است که باغداران برای حفظ باغ های خود در تابستان گذشته مجبور به خرید و آبیاری با تانکر شدند و برطرف شدن این مشکل نیاز به مدیریت چند بعدی و همکاری و همفکری دارد.

این همایش با حضور کشاورزان و بهره‌برداران منابع آب، صنعتگران، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، دهیاریها، بخشداران، معلمان و دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاهها، اعضای شورای اداری و مسئولین در سالن علامه امینی شهرستان جهرم برگزار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر