۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۲۶۰
سازمان جهانی هواشناسی:
سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی با اشاره به تشدید پیامدهای پدیده جوی ال نینو اعلام کرد خشکسالی و جاری شدن سیل در نقاط مختلف جهان در راه است.
سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده که تا پایان سال جاری میلادی (2015) پیامدهای پدیده جوی "ال‌نینو" تشدید خواهد شد.
 
در جدیدترین بررسی سازمان جهانی هواشناسی وقوع پدیده "ال‌نینو" در سال جاری میلادی از سال 1950 تاکنون، جزو سه مورد ثبت شده‌ای است که بیشترین شدت را داشته است. 

پیامدهای پدیده جوی

خشکسالی شدید و جاری شدن سیل در بسیاری از بخش‌های جهان به پدیده جوی "ال‌ نینو" نسبت داده می‌شود.

همچنین این سازمان هشدار داد که این تاثیرات به نظر افزایش می‌یابد. 
 
"ال نینو" یک پدیده جوی طبیعی است که آب‌های گرم را از مرکز اقیانوس آرام به سمت شرق و جهت آمریکای شمالی و جنوبی هدایت می‌کند.

پیامدهای پدیده جوی

این پدیده هر دو تا هفت سال و در ماه‌های آخر سال اتفاق می‌افتد اگرچه تاثیرات آن می‌تواند تا بهار سال آینده هم تداوم داشته باشد. 
 
همچنین طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، متوسط دمای سطح آب در سه ماه اوج این پدیده در نواحی استوایی اقیانوس آرام دو درجه سانتیگراد از حد معمول بالاتر می‌رود. 

"ال‌ نینو" موجب افزایش دمای جهانی می‌شود اما تاثیرات منطقه‌ای این افزایش دما به شدت متغیر است. 

در سال جاری شرق اقیانوس آرام شاهد طوفان های فعال بود؛ در جنوب شرق آسیا نیز پدیده "ال‌ نینو" با خشکسالی همراه بود که به افزایش آتش‌سوزی‌ها در اندونزی منجر شد. 

پیامدهای پدیده جوی

همچنین در شرق آفریقا افزایش بارش باران بین ماه اکتبر تا دسامبر پیش‌بینی می‌شود. 
 
در همین حال بر اساس گزارش ها "ال نینو" چشم انداز تولید اولیه در آفریقای جنوبی را کاهش می دهد.

دورنمای تولید کشاورزی و دامپروری در "آفریقای جنوبی" به واسطه پدیده آب و هوایی ال نینو، کاهش بارندگی و افزایش دما تضعیف شده است.

خروجی محصولات کشاورزی از فصل های نامطلوب سال گذشته پیروی می کند. به این ترتیب، این وضعیت می تواند وضعیت امنیت غذایی در سال 2016 را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر "ال نینو" به میزان زیادی به مکان و فصل وابستگی دارد، به همین دلیل هم مناطق شمالی کمتر تحت تاثیر قرار گرفته اند، اما حملات قوی گذشته و کاهش تولید در چندین کشور از جمله آفریقای جنوبی که بزرگترین تولید کننده غلات است و به طور معمول صادرات ذرت به کشورهای همسایه رخ داده است.

فائو در حال حاضر هشدار داده است که ال نینو در ماه مارس قوی تر می شود - و به نظر می رسد که قوی ترین "ال نینو" در 18 سال گذشته خواهد بود. به این ترتیب، "ال نینو" در آغاز سال 2016 به اوج خود می رسد، درست قبل از زمان برداشت معمول محصول کشاورزان در جنوب آفریقا.

پیامدهای پدیده جوی

با توجه به این هشدار، پیش بینی می شود که ادامه بارش های زیر حد نرمال بین مال های دسامبر و مارس در بیشتر کشورها ادامه پیدا می کند.

در حال حاضر، آفریقای جنوبی، وضعیت خشکسالی در 5 استان که مناطق اصلی تولید غلات هستند اعلام کرده است.

همچنین لسوتو، برنامه ای برای کاهش خشکسالی صادر کرده و کشور سوازیلند هم محدودیت هایی در مصرف آب اجرا کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد" دمای هوای نسبتا گرم و الگوی هوایی بی ثبات سبب شد تا طوفان و سیل ایالت الاباما در روزهای کریسمس را در نوردد که در پی آن چندین خانه‌ها تخریب شده و صدها خانه دیگری نیز بدون برق شدند.

طوفان‌هایی که این ایالت را در نوردید آخرین موج از آب و هوای شدیدی است که جنوب را در روزهای کریسمس در نوردیده است.
پیامدهای پدیده جوی

بر اساس گزارش‌ها در پی این طوفان‌ها دست کم 78 نفر کشته و زخمی شده و هنوز گزارشی درباره مفقود شدن کسی گزارش نشده است.

همچنین صلیب سرخ درصدد امدادرسانی به کسانی برآمده است که منازلشان تخریب شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر