۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۹۰۲۷
دفن زباله های شهرستان آبادان در تالاب بین المللی شادگان بزرگترین معضل زیست محیطی جنوب کشور را رقم زده است .
بنا به گفته مسوولان شهری آبادان، روزانه حدود دویست و بیست تن زباله در این شهر توليد می شود و سرانه تولید زباله در آبادان بیش از هشتصد گرم برای هر نفر است درحالی که ‏سرانه پسماندهای خانگی در مناطق شهری كشور روزانه ششصد و هشتاد و پنج گرم و در ‏‏جامعه ‏روستايی سیصد گرم عنوان شده است.

آبادان جزیره ای محصور به رودخانه های اروند رود – کارون – بهمنشیر و خلیج فارس است این جزیره دو تا پنج متر از سطح دریا ارتفاع دارد .

سفره ای آبی زیر زمینی نیز در این جزیره بسیار بالاست به گونه ای که در عمق نیم متری زمین می توان به سفره های آبی زیر زمینی دسترسی پیدا کرد، این در حالی است که به گفته کارشناسان گود برداری برای دفن زباله باید بیش از پنج متر باشد .

‏ علی شهری، از کارشناسان برنامه ریزی شهر گفت: زباله بايد به نحوی در خاك مدفون ، ‏لايه ‏بندی و پوشش داده شود كه هيچ آسيب‎ ‎زيست محيطی از قبيل ‏بو ، دود و آلودگی برای خاك ‏و آب های سطحی و زير ‏زمينی ايجاد نكند.

همین موضوع موجب شده که شهرداری نتواند زباله های شهری را در جزیره آبادان و یا مناطق اطراف آن که وضعیتی مشابه با جزیره آبادان دارد، دفن کند و لذا شهرداری آبادان زباله ها را در تالاب بسیار مهم و بین المللی شادگان که اهمیتی جهانی دارد دفن می کند.

وی افزود: اهمیت زیست محیطی تالاب تا جایی است که با چهارصد و سی هزار هكتار وسعت از طريق خورهای منطقه به خليج فارس متصل ‏می شود و علاوه بر تصفيه طبيعی آب ، نقش مهمی در چرخه حيات و تغذيه ‏پرندگان مهاجر كه همه ساله به اين تالاب مهاجرت می کنند ‏ایفا می کند.

گفتنی است بر اساس مشاهدات عینی صد ها هزار تن زباله طی سالیان متمادی در بخشی از تالاب شادگان دفن شده است .

علاقه مندان محيط زيست از نشت 'شيرابه های زباله' به عنوان ‏يكی از آلوده ترين مواد موجود در كره خاكی به تالاب شادگان خبر می دهند .

 عیدانی که یکی از فعالان محیط زیست در شهرستان آبادان است می گوید: شیرابه زباله هایی که در تالاب شادگان دفن شده اند صدمات جبران ناپذیری به این تالاب وارد کرده اند این شیرابه ها همچون سمی خطرناک موجودات زنده این تالاب وسیع را نابود می کند .

وی افزود: تالاب شادگان محل اصلی صید ماهی بسیاری از اهالی شهرستان شادگان است. دفن زباله های آبادان در این تالاب هم صید ماهی را در این منطقه کاهش داده و هم ماهی های صید شده را که به مواد سمی آلوده کرده است، وارد چرخه غذایی شهروندان میکند.

حمید آلبوناصر، از صیادان منطقه میگوید طی چند سال گذشته صید ماهی ما خیلی کمتر شده و روز به روز کمتر هم میشود .

مهندس بهزاد مومني از كارشناسان بهداشت منطقه از نشت شيرابه هاي زباله به داخل آبراه اروند و نيز ‏تالاب شادگان به عنوان بدترين عارضه زيست محيطي دفن نامناسب زباله ها ‏درشهرستان آبادان نام برد وگفت: شيرابه زباله به عنوان پرمخاطره ترين آلاينده ‏زيست محيطي درفراگرد دفن نامناسب پسماندها به واسطه بروز تجزيه و ‏تغييرات فيزيكي و شيميايي در روان آب ها يا منابع زيرزميني حل شده و محیط زیست تالاب را نابود میکند.

‎‏رییس اداره محیط زیست آبادان گفت: دفن زباله در محدوده تالاب بين ‏المللي شادگان علاوه بر ‏آلودگي آب و خاك ‏ تالاب،حيات ‏آبزيان را نيز به ‏مخاطره انداخته است. ‏‎ ‎

‏احمد موسوي آزاد گفت: زباله هاي توليدي در اين شهرستان از چند دهه ‏پيش در حاشيه تالاب ‏شادگان ‏دفع مي شود ‏به نحوي كه به درون تالاب نيز راه ‏يافته و علاوه بر ‏خشك كردن ‏بخشي از تالاب به همراه ‏فاضلاب ها موجب آلودگي ‏شديد اين زيستگاه زيبا شده است‎ ‎‏.

وی افزود: سه زيستگاه ‏شادگان، خورموسي و خور الاميه تحت عنوان تالاب شادگان درماه ‏هاي سرد سال پذيراي هزاران مرغ مهاجر است. و این معضل حیات این جانداران را به مخاطره اناخته است .

وی تنها راه حل معضل زباله های آبادان را بازیافت زباله های این شهرستان بیان کرد و افزود: جدا سازي زباله هاي قابل بازيافت در مبدا و كمپوست و ‏سوزاندن بايد جايگزين دفن شود.

موسوی آزاد با بیان اينكه حدود هفتاد و پنج درصد زباله هاي توليدي درشهرستان آبادان قابل بازيافت ‏است گفت: فقط سی درصد زباله هاي خشك آبادان درحال حاضر از طريق بخش خصوصي بازيافت ‏مي شود.

وي خاطرنشان کرد: با تقويت روند جدا سازي زباله ها و بازيافت مي توان ضمن ساماندهي بهتر اين مشكل به چرخه محيط زيست، ايجاد اشتغال ، اقتصاد ‏خانوار ها نيز كمك كرد.

موسوي آزاد دراين خصوص مي گويد: مدت ‏زيادي است كه خبر انجام ‏مطالعات و جلب سرمايه گذار براي اجراي واحد بازيافت زباله شهرداري آبادان مطرح است اما هنوز هیچ اقدامی برای اجرایی شدن ان انجام نشده است.‎

وی گفت : باید زباله های شهرستان ابادان بازیافت شود ودفن زباله باید هرچه سریعتر در تالاب بین المللی شادگان متوقف شوددر غیر اینصورت باید در انتظار روزهای سختی برای تالاب بین المللی شادگان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر