۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۸۱۷
۱۵ اتهام سایبری اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران در ادامه خبر آمده است.
ایران در سال های اخیر متهم به حملات سایبری به سامانه ها و وب گاه های گوناگون شده است. ازجمله رژیم صهیونیستی ادعا دارد که ایران حملات مختلفی به سامانه ها و وب گاه های اسراییلی داشته است.


 ذیلاً نگاه اجمالی به این اتهامات که توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده اند، می اندازیم:

۱. هک حساب توئیتر وزارت دفاع اسرائیل در جریان جنگ اسرائیل علیه غزه و حملات به سامانه های غیرنظامی؛ مقامات دفاعی اسرائیل ادعا کردند که این حمله توسط ایران صورت گرفت. یکی از رسانه های غربی اظهار کرد که این حملات شامل حمله به وب گاه های غیرنظامی نیز می شد. مقامات دفاعی اسرائیل ادعا کردند که این حمله خسارات زیادی نداشته و سامانه های حیاتی به خوبی محافظت شده بودند.

نکته قابل ذکر این است که منبعی که این خبر را بیان کرد با زیرکی از بیان اینکه کدام یک از حملات خسارت نداشته، فرار کرده است. به دلیل اینکه از چندین حمله نام برده و سپس گفته که «این حمله» خسارت نداشته و دقیق معلوم نکرده است که کدام یک از حملات خسارت نداشتند. این خبر در آگوست ۲۰۱۴ در یکی از رسانه های اسرائیلی منتشر شد. همچنین آن ها ادعا کردند که در ماه ژانویه همان سال برخی از ایمیل های وزارت دفاع اسرائیل آلوده به ویروس شدند که البته قصد اصلی آن ها اتهام به ایران بود. نکته دیگر اینکه در برخی از اخبار آمده بود که وب گاه* ای دولتی اسرائیل خسارت زیادی ندیدند و هیچ گونه نفوذ اطلاعاتی نیز واقع نشد.

۲. حملات مداوم به سامانه های رایانه ای؛ در ژوئن ۲۰۱۳ نتانیاهو در اجلاس جنگ سایبر در تل آویو، ایران را متهم به حملاتی به سامانه های اسرائیل کرد. این نخست وزیر در آن زمان اعلام کرد که جزئیاتی مربوط به تعداد این حملات در دسترس نیست؛ اما گفت که سامانه های حیاتی ملی مانند قطارها، تأسیسات آب و برق و بانک ها موردحمله قرار گرفتند و سامانه های آب و برق و وب گاه های بانکی اسرائیل نیز درخطر هستند. وی این حملات را مستقیماً به ایران، حماس و حزب الله نسبت داد. این شخص ادعا کرد که تعداد کمی از اخبار مربوط به این حملات آشکار می شوند و ما اکثر حملات آن ها را خنثی می کنیم! مقامات اسرائیلی ادعا کردند که این حملات چندین وب گاه را مختصراً مختل کردند.

۳. حمله به وب گاه های جاسوسی اسرائیل مانند موساد و شاباک و صاهال؛ به گزارش RT در سال ۲۰۱۴، هکتیویست ها به وب گاه های مذکور حمله کردند و در این گزارش نامی از ایران به میان نیامد اما آن ها به طور ضمنی ایران را دخیل دانستند.

دلیل ما برای اثبات این امر، این است که از حملات هکرها به اسرائیل در جریان جنگ غزه سخن به میان آوردند و چون حملات سایبری را در جریان جنگ غزه کار ایران معرفی کردند و هردوی این حملات را ناشی از کار یک گروه از هکرها می دانند، پس به نظر آن ها حملات سایبری به وب گاه* ای اسرائیل نیز کار ایران است. علت این حملات، ربوده شدن کمک های انسانی به غزه بیان شده بود. البته اسرائیل در همان زمان گفت که علت این حملات به خاطر نقص وب گاه های دولتی نبود.



۴. حمله به ۳۷۰ وب گاه اسرائیل؛ در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در برخی خبرگزاری ها آمده بود که گروه امنیت دیتاکدرز (Data Coders) که به گفته برخی متعلق به ایران است، در جواب ساخت فیلم های توهین آمیز به اسلام به وب گاه های اسرائیل حمله کردند. طبق این اخبار حملات به وب گاه هایی مانند پروژه های ویژه امنیتی اسرائیل (ISSP)، وب گاه محصولات امنیتی OneSecurity و بانک توا (Teva Bank) بوده است.

۵. حمله به وب گاه بانک دیسکونت (Bank Discount)؛ هاآرتض (Haaretz) در گزارشی اعلام کرد که هکرها به وب گاه این بانک حمله کردند ولی دسترسی به حساب های مردم پیدا نکردند. این حملات به ایران، ترکیه، مراکش و لبنان نسبت داده شده است.

۶. حمله به ۲۲۰ وب*گاه اسرائیل؛ در جولای ۲۰۱۲، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گروهی از هکرهای ایرانی در جواب ترور داریوش رضایی نژاد، دانشمند هسته ای ایران، حملاتی را به ۲۲۰ وب گاه اسراییل انجام داده اند. این وب گاه ها شامل شرکت های متعلق به این رژیم نیز می شد.

۷. حمله به دوربین های امنیتی تونل کارمل در اسرائیل؛ در سال ۲۰۱۳ گزارشی منتشر شد و اعلام کرد که حمله ای با بدافزار تروجان به دوربین های امنیتی تونل مذکور واقع شد و متخصصین گفتند که بعید نیست این حمله کار ایران باشد. نکته جالب اینکه اسرائیل ادعا کرده است که خودش به هکرها اجازه هک می داده تا آن ها را ردیابی کند و اطلاعات غلط به آن ها بدهد. رسانه ها معتقدند این حمله در ۸ سپتامبر توسط یک تروجان صورت گرفت و به مدت بیست دقیقه موجب قطعی دوربین ها شد.

۸. حمله به پایگاه داده ارتش اسرائیل؛ در نوامبر ۲۰۱۲ وب گاه هکرید (hackread) خبری را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود که گروهی از هکرها که خود را مجاهدین اسلامی می دانند و به ایران نسبت داده شده بود به پایگاه داده ارتش اسرائیل حمله و ۵۰۰۰ ایمیل تهدیدآمیز به مقامات نظامی آن ارسال کردند. در این ایمیل ها به زبان عبری نوشته شده بود: «غزه محل دفن سربازان شما خواهد بود و تل آویو به یک گلوله آتش تبدیل می شود.» همچنین در این خبر آمده بود که هکرها به ۵۰۰۰ آدرس ایمیل مقامات نظامی اسرائیل دسترسی پیدا کردند. البته اسرائیلی ها ادعا کردند که ۳۰۰۰۰ وب گاه آن ها از زمان حمله هوایی به غزه هک شدند و بعید نیست که قصد آن ها اتهام به ایران باشد.

۹. حمله به شرکت برق اسرائیل؛ در سپتامبر ۲۰۱۲ در یکی از وب گاه های اسرائیلی خبری منتشر شد که مدعی شد هرروزه حملاتی بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ حمله به این شرکت صورت می گیرد و تعداد زیادی از آن ها خنثی می شود. رون تال (Ron Tal)، مدیر شرکت برق اسرائیل، گفت که تعدادی از این حملات کار ایران است. البته به طورکلی در این خبر آمده بود که این حملات توسط تروریست های سایبری صورت می گیرد که قطعاً منظور آن ها ایران نیز هست.

۱۰. حمله به ۴۵ وب گاه اسرائیل توسط گروه امنیتی هک ایران؛ در سال ۲۰۱۲ خبری در هکرید مبنی بر هک وب گاه های اسرائیل و تغییر صفحه نخست (deface) آن منتشر شد. در یک وب گاه آلمانی نیز گفته شد که این هکرها بیش از ۱۳۰۰ وب گاه اسرائیلی را در طی دو روز کردند. این وب گاه ها شامل وب گاه های تجاری، نرم افزاری و درمانی می شدند.

۱۱. عملیات «سرو ناپایدار»؛ شرکت چک پوینت ادعا می کند که هکرهای ماهر به عرضه کنندگان تجهیزات نظامی، شرکت های مخابراتی و چندرسانه ای و دانشگاه های اسرائیل حمله کرده اند و اطلاعاتی را به سرقت برده اند. شرکت چک پوینت این عملیات را «درخت سدر ناپایدار» (Volatile Cedar) نامید؛ اما محققین ادعا کرده اند که علاوه بر هکرهای لبنان، هکری ایرانی نیز در این عملیات دخالت داشتند. آن ها مدعی شدند که این هکر ایرانی متعلق به گروهی از هکرهای ایرانی به نام (ITSEC) است.

برخی اظهار کرده اند که این حملات هم شامل تغییر صفحات نخست وب گاه ها می شود و هم شامل حملات به بانک ها برای سرقت اطلاعات و جاسوسی اطلاعات. دنیل کوهن (Daniel Cohen)، هماهنگ کننده برنامه جنگ سایبر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS)، گفت: «حملات به سمت پایگاه های داده پیش می رود و هکرها سعی می کنند رمز عبور و جزئیات اطلاعات مردم را به دست آورند.» وی افزود: «اگر حزب الله پشت عملیات سرو ناپایدار باشد، نشان دهنده ی توانمندی فعالان غیردولتی در زمینه ی حملات سایبری است. بدافزاری که در این عملیات هست، در میان گروه های نظامی، بسیار پیشرفته است. این اولین بار است که حزب الله، حملات سایبری گسترده ای انجام می دهد. شما باید مشارکت ایران و حزب الله را متوجه شوید. ایرانی ها به حزب الله برای کسب اطلاعات کمک می کنند.»

۱۲. حمله به زیرساخت های اینترنتی در روز قدس؛ در سال ۲۰۱۴ گزارشی در یکی از وب گاه های مربوط به اتحادیه اروپا به نقل از یکی از مقامات دفاعی اسرائیل گفت که هکرهای ایرانی حملات متعددی به زیرساخت های اینترنتی اسرائیل در جریان جنگ غزه کرده اند. در این گزارش آمده بود که این کار در روز جمعه آخر ماه رمضان (روز قدس) برای عدم دسترسی به وب گاه های اسرائیلی صورت گرفت. همچنین در یکی از رسانه های رژیم صهیونیستی آمده بود که ایران در تلاش بود که حملات سایبری گسترده ای علیه وسایل ارتباطی اسرائیلی ها انجام دهد. در گزارش مذکور آمده بود که این حملات خنثی شد.

۱۳. گزارش کلیراسکای و اتهام به ایران؛ همزمان با افشاء اخبار جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات ایران با ۱+۵ توسط بدافزار دوکو، اخباری از سوی یک شرکت اسرائیلی به نام کلیراسکای (ClearSky) مبنی بر حملات ایران به اسرائیل و اهدافی در آسیای مرکزی منتشر شد. انتشار این گزارش از سوی این رژیم به منظور دور کردن اذهان عمومی از حملات گسترده سایبری اسرائیل به ایران بود. در این گزارش آمده بود که ایران، شرکت های امنیتی، سامانه ی نیروهای ذخیره ی وزارت دفاع را از سال ۲۰۱۱ مورد هدف قرار می داد.

۱۴. اتهام حمله به وزارت دفاع اسرائیل؛ در آگوست ۲۰۱۵ رسانه ی time of Israel خبری مبنی بر تلاش هایی برای حمله به وزارت دفاع اسرائیل منتشر کرد و مقامات این رژیم مدعی شدند که توانستند این حمله را خنثی کنند. در پی آن، یکی از مقامات ارتش این رژیم که نامش فاش نشد، گفت که اسرائیل با حملاتی از سوی دشمنان و به هر شکلی روبه رو می شود. وی در سخنانی، ایران را یکی از عاملان حمله به شبکه های اسرائیل دانست. وی گفت: «ما از هر جهتی با حمله*ی سایبری مواجه شده ایم. در سال گذشته در جریان جنگ غزه، ما با مشکلاتی مواجه شدیم که قبل از آن چنین چیزی را ندیده بودیم. این حملات به وسیله ی حزب الله، حماس، گروه های هکری فلسطینی و ایران هدایت می شوند. آن ها نشان دادند که ظرفیت های بالایی در طی چند سال اخیر به دست آورده اند.»

۱۵. اتهام شرکت چک پوینت؛ شرکت چک پوینت در سال ۲۰۱۵ در گزارشی ادعا کرد که هکرهای ماهر به عرضه کنندگان تجهیزات نظامی، شرکت های مخابراتی و چندرسانه ای و دانشگاه های اسرائیل حمله کرده اند و اطلاعاتی را به سرقت برده اند. شرکت چک پوینت این عملیات را «درخت سرو ناپایدار» (Volatile Cedar) نامید؛ اما محققین ادعا کرده اند که علاوه بر هکرهای لبنان، هکری ایرانی نیز در این عملیات دخالت داشتند. آن ها مدعی شدند که این هکر ایرانی متعلق به گروهی از هکرهای ایرانی به نام (ITSEC) است.

برخی اظهار کرده اند که این حملات هم شامل تغییر صفحات نخست وب گاه ها می شود و هم شامل حملات به بانک ها برای سرقت اطلاعات و جاسوسی اطلاعات. دنیل کوهن (Daniel Cohen)، هماهنگ کننده برنامه جنگ سایبر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS)، گفت: «حملات به سمت پایگاه های داده پیش می رود و هکرها سعی می کنند رمز عبور و جزئیات اطلاعات مردم را به دست آورند.» وی افزود: «اگر حزب الله پشت عملیات سرو ناپایدار باشد، نشان دهنده ی توانمندی فعالان غیردولتی درزمینه ی حملات سایبری است. بدافزاری که در این عملیات هست، در میان گروه های نظامی، بسیار پیشرفته است. این اولین بار است که حزب الله، حملات سایبری گسترده ای انجام می دهد. شما باید مشارکت ایران و حزب الله را متوجه شوید. ایرانی ها به حزب الله برای کسب اطلاعات کمک می کنند.»

این نکته را نباید از نظر دور داشت که رژیم صهیونیستی هیچ گاه سخن از حملات خود به میان نمی آورد و همیشه خود را قربانی حملات سایبری نشان می دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر