۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۱۸۷۳۴
اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف بررسی راه‌کارهای موجود برای توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری تشکیل شد.
در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری در خصوص وظایف اعضا و بررسی نحوه تحقق اهداف تعیین شده برای کارگروه، مذاکراتی صورت گرفت.

پرستو جلیلی، کارشناس گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برون سپاری تشکیل کارگروه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری، گفت: تشکیل و پیگیری جلسات مربوط به این کارگروه توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری برون سپاری شده است و در حال حاضر این کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری از رقمی زیر یک درصد به سه درصد مهم‌ترین هدف این کارگروه است که برای این کار نیاز به کارهای کارشناسانه و برخی مطالعات کاربردی داریم.

جلیلی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تشکیل کارگروه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری، مشخص کردن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه صادرات بود که بر همین اساس مشخص شد 62 شرکت در این زمینه فعال هستند که 24 شرکت در حوزه صادرات محصولات پزشکی، 18 شرکت در حوزه کشاورزی و 20 شرکت در حوزه صادرات مواد و تجهیزات پزشکی فعال هستند.

کارشناس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات محصولات زیست‌فناوری اظهار کرد: با شرکت‌های فعال در خصوص مشکلات و موانع صادرات محصولات زیست‌فناوری مذاکراتی داشتیم که مهم‌ترین مانع عنوان شده موانع گمرکی و نبود قوانین مشخص در این زمینه بود.

وی اظهار کرد: تدوین برنامه توسعه محصولات زیست‌فناوری یکی از مهم‌ترین اقدامات ستاد در سال 93 بود که اقدامات برای اجرایی شدن آن در حال پیگیری است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی، در خصوص توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری گفت: به طور مثال ایران در حوزه صادرات محصولات دارویی و پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است و در این برنامه جامع برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا سال 96 میزان صادرات این محصولات را به 80 میلیون دلار برسانیم.

بهروز فروتن، رییس کارگروه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری نیز گفت: در حال حاضر تنها نیم درصد بازار جهانی زیست‌فناوری به ایران تعلق دارد؛ در حالی‌که باید این میزان به سه درصد برسد که یکی از اهداف این کارگروه رسیدن به این نقطه است.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا 42 کشور فعال در زمینه زیست‌فناوری وجود دارند که سهم کلی آنها از این بازار 430 میلیون دلار است و تنها 30 میلیون دلار آن سهم ایران است؛ یعنی عددی معادل نیم درصد سهم بازار جهانی.

فروتن با اشاره به کشورهای دریافت کننده محصولات زیست‌فناوری ایران گفت: کشورهای روسیه، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، ونزوئلا، ارمنستان، آذربایجان، عراق و آفریقای جنوبی کشورهایی هستند که محصولات زیست‌فناوری ایران به خصوص محصولات پزشکی و دارویی ایران را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این کارگروه، برداشتن موانع موجود بر سر راه توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری است که این کار را با کمک کارشناسان مربوطه انجام خواهیم داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر