۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۸۷۳۳
مدیر کل بهره برداری و حفاظت از منابع آب استان البرز از بحرانی بودن وضعیت آب سه دشت از چهار دشت استان البرز خبر داد.
مهندس حمید منصوری گفت: 609 دشت در کل کشور وجود دارد که در حال حاضر بخشی از این دشت‌ها جزء دشت‌های ممنوعه-بحرانی محسوب می‌شوند و وضعیت‌شان از خط قرمز گذشته است.

وی افزود: در استان البرز نیز چهار دشت طالقان، تهران-کرج، اشتهارد و هشتگرد وجود دارد که فقط دشت طالقان وضعیت مناسبی دارد و سه دشت دیگر در حالت ممنوعه-بحرانی قرار دارند.

منصوری خاطرنشان کرد: وضعیت آب‌های زیرزمینی دشت‌های تهران-کرج، هشتگرد و اشتهارد از خط قرمز گذشته است و اگر سریعا احیا و تعادل بخشی نشوند، با مرگ آبخوان مواجه خواهیم شد که احیای دشت را غیر ممکن می‌کند.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب البرز به تمهیدات دولت برای احیا و تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی دشت‌های کشور اشاره کرد و گفت: دولت دشت‌هایی را در سراسر کشور به عنوان دشت پایلوت تعریف کرده است که در اولویت احیا و تعادل بخشی قرار دارند و تعادل بخشی به دیگر دشت‌ها بر مبنای دشت‌های پایلوت هر منطقه انجام خواهد گرفت.

این مسئول با بیان اینکه دشت هشتگرد در وضعیت وخیمی قرار دارد و باید سریعا تمهیداتی برای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی آن انجام شود، افزود: به همین دلیل در استان البرز دشت هشتگرد به عنوان دشت پایلوت انتخاب و در اولویت اقدام‌های احیا و تعادل بخشی قرار گرفت.

وی از تشکیل شورای هماهنگی دشت پایلوت در استان خبر داد و گفت: در اولین قدم شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی دشت پایلوت با ترکیبی از فرماندار شهرستان به عنوان رئیس شورا، شرکت آب منطقه‌ای به عنوان دبیر، سه کشاورز معتمد و نماینده خانه کشاورز تشکیل شد.

منصوری افزود: جلسات این شورا به صورت ماهانه برگزار می‌شود و مسائلی همچون پیشرفت پروژه‌های احیا و تعادل بخشی به منابع آب دشت پایلوت و وضعیت ماهانه دشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان البرز در پایان به برخی از تمهیدات انجام شده و در دستور کار این شورا برای بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی البرز اشاره کرد و گفت: شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز، تهیه و نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز، افزایش اکیپ‌های گشت و بازرسی و راه اندازی تشکل‌های مردم نهاد مربوط به آب از جمله اقدامات مورد نظر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر