۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۸۷۱۸
استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان غربی گفت: فاز دوم انتقال آب از شهرستان میاندوآب به تبریز در راستای مصوبات کارگروه احیای دریاچه ارومیه اجرا نمی شود.
قربانعلی سعادت در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اجرای عملیات انتقال فاز دوم انتقال آب از رودخانه زرینه رود میاندوآب به تبریز با رد این خبر افزود: بر اساس مصوبات کارگروه احیای دریاچه ارومیه هیچ گونه آبی نباید از این منابع آبی برداشت شود و تنها در راستای طرح پدافند غیرعامل قابل استفاده است. 

وی بیان کرد: در همین راستا و در خصوص فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز شاید تا چند سال قبل امکان انتقال آب و برداشت از زرینه رود وجود داشت اما اکنون به هیچ وجه قابل اجرا نیست.

سعادت با بیان اهمیتی که مسئولان برای موضوع آب در استان قائل هستند، گفت: این گونه مسائل پیشتر توسط کارشناسان مورد پایش و بررسی لازم قرار می گیرد و از این رو مردم در برخورد با چنین اخباری باید آرامش لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: شاید زمانی که آب در میاندوآب مازاد بود، برای تأمین آب شرب تبریز خط اول به اجرا گذاشته شد ولی اجرای خط دوم انتقال آب با توجه به شرایط فوق به هیچ عنوان در زمان حاضر امکان پذیر نیست.

سعادت در پاسخ به ادعای اجرای فاز دوم آبرسانی از زرینه رود به تبریز توسط یکی از نمایندگان مجلس افزود: نمایندگان با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار دارند، ممکن است اقدام به دادن وعده و وعیدهایی بکنند ولی ما به این حرف ها به عنوان یک حرف متعهدانه نگاه نمی کنیم.

وی گفت: در کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اساس مصوبه دولت به مسئولان اجرائی مصوب شده این است که به هیچ وجه آب جدیدی از این رودخانه برداشت نخواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی در مورد احداث کارخانه ذوب آهن در استان آذربایجان غربی نیز اضافه کرد: احداث کارخانه ذوب آهن در استان نیز به جهت نیاز فراوان به آب به مصلحت نیست. 

وی گفت: در صورت احداث مجتمع های پتروشیمی نیز سعی خواهد شد که در کنار رودخانه ارس و در نزدیکی شهر ماکو دایر شود.

استاندار آذربایجان غربی به منظور بازدید از طرح انتقال آب رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود به دریاچه ارومیه به شهرستان میاندوآب سفر کرده است.

فاز نخست انتقال آب زرینه رود به آذربایجان شرقی که در اول شهریور ماه سال 78 به بهره برداری رسید، علاوه بر تامین 60 درصد نیاز کلانشهر تبریز، 40 درصد نیاز شهرهای میاندوآب، بناب، آذرشهر، ایلخچی، گوگان و شبستر را نیز رفع می کند.

در حالی خطر دوم انتقال آب از سد بوکان به تبریز متوقف شده که تاکنون 32 کیلومتر از کار لوله گذاری خط دوم 180 کیلومتری انتقال آب از این سد اجرا شده است.

سد شهید کاظمی بوکان بر روی رودخانه زرینه رود احداث شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر