۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۸۶۸۴
معاون سازمان فناوری اطلاعات خبر داد؛
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات را محلی کردن ترافیک محتوای اینترنتی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف، راه اندازی مراکز ملی توزیع محتوا در دستور کار قرار گرفت.
علی اصغر انصاری با بیان اینکه ایجاد شبکه های توزیع محتوا (Content Delivery Network) در سطح اول شرکتهای ارتباطی دنیا مطرح است اظهار داشت: معمولا هدف از راه اندازی CDN ها محلی کردن ترافیک است. به این معنی که اپراتورها با ایجاد سرورهای محلی، توزیع محتوا را در یک نقطه هدایت می کنند.


افزایش کیفیت خدمات با محلی کردن ترافیک اینترنت

وی با اشاره به اینکه محلی کردن ترافیک ارتباطی در چند حالت شامل محلی کردن ترافیک چند کشور، محلی کردن ترافیک یک کشور و یا محلی کردن ترافیک در چند منطقه می شود ادامه داد: نتیجه توزیع محتوا از طریق شبکه CDN، افزایش کیفیت دریافت سرویس برای کاربر نهایی است. همچنین صرفه جویی در پهنای باندی که برای انتقال ترافیک از مرکز داده اصلی تا محل مصرف کاربران مصرف می شود، از دیگر دلایل راه اندازی این مراکز است.


ایجاد مراکز توزیع محتوا و صرفه جویی در مصرف پهنای باند

معاون سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: هزینه پهنای باند و منابع ارتباطی، شرکتهای توزیع کننده محتوا و اپراتورهای ارتباطی را به این نتیجه رسانده که از مراکز توزیع محتوا استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه مراکز CDN افزایش کیفیت سرویس و صرفه جویی در پهنای باند را به دلیل محلی کردن سرور ترافیک به همراه خواهند داشت، گفت: یکی از دلایل ایجاد شبکه های توزیع محتوا (CDN) این است که برخی از خدمات مانند streaming (پخش روی شبکه)، خدمات چند رسانه ای و IPTV (تلویزیون اینترنتی)، پهنای باند زیادی مصرف می کنند و برای اینکه بتوان این میزان پهنای باند را مدیریت کرد شبکه های توزیع محتوا به کار گرفته می شوند.


مراکز CDN در کشور ایجاد می شود

انصاری با بیان اینکه مقدمات راه انداری مراکز CDN در کشور در حال انجام است ادامه داد: اقداماتی نیز از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و برخی اپراتورهای ارتباطی برای راه اندازی این مراکز صورت گرفته است. قرار است اوایل دی ماه جاری به صورت نمونه دو شبکه توزیع محتوا بر بستر رایانش ابری مراکز داده را رونمایی کنیم. 

وی با اشاره به راه اندازی مراکز داده استاني (دیتاسنتر) از سوی سازمان فناوری اطلاعات افزود: امکانات این مراکز به صورت محدود برای اپراتورهای ارتباطی درنظر گرفته شده است تا بتوانند شبکه های CDN را در کشور راه اندازی کنند.

انصاری با بیان اینکه توزیع ترافیک فعلی اینترنت به صورت مرکزی و توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می شود گفت: هم اکنون عموم دیتاسنترها در داخل تهران هستند اما با راه اندازی CDN ها و گردش اطلاعات به صورت محلی، درصد قابل توجهی از کاربران می توانند به CDN محلی خودشان وصل شوند و شرکتهای ارتباطی نیز عملیات میزبانی سایت را در داخل استان می دهند.


محلی کردن ترافیک در شبکه ملی اطلاعات

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات شامل چند لایه است که بخش ارتباطات آن از هسته (CORE) ، مترو و دسترسی (access ) تشکیل شده است که در این شبکه دیتاسنترها در موقعیتهای اصلی و CDN ها در موقعیتهای محلی قرار می گیرند تا بتوان گردش ترافیک را تا حد امکان محلی کرد.

این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر توسعه شبکه های توزیع محتوا در کشور خاطرنشان کرد: با گسترش باندپهن در کشور، پيش بينی می شود ارائه دهندگان خدمات محتوا (CP) ها، اپراتورهای خدمات ارتباطات ثابت (FCP ) و ارائه دهندگان خدمات دیتاسنتر، تمایل بيشتری به استفاده از CDN برای توزیع محتوا از خود نشان دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر