۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۱۸۶۳۵
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر مطرح کرد
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: اقدامات صورت گرفته در کشورهای دیگر باعث شده که این بیماری سیر صعودی نداشته باشد ولی در ایران نرخ رشد ایدز به‌صورت هشداردهنده‌ای در حال افزایش است.
غلامرضا کهن پیش از ظهر امروز در نشست هماهنگی روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی ایدز افزود: همکاری و هماهنگی درون‌بخشی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در پیشگیری و کنترل بیماری ایدز است.

این مقام مسئول بهداشتی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی، آموزش، جلب نظر سیاست‌گذاران، افزایش همکاری بین بخشی، معرفی دستاورد‌ها و جلب حمایت مردم مهم‌ترین اهداف در راستای کنترل بیماری ایدز است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با بیان اینکه آموزش و اطلاع‌رسانی به همه افراد جامعه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استراتژیک کشور در پیشگیری از HIV و ایدز است، اظهار داشت: 12 تا 18 آذرماه از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان هفته اطلاع‌رسانی ایدز نام‌گذاری شده و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در مورد ایدز با عنوان «درمان اچ ای وی کلید پیشگیری است بیماران را برای درمان حمایت کنیم» نشان از اهمیت موضوع پیشگیری و تشخیص به‌موقع دارد.

کهن بیان کرد: موضوع ایدز یک بحث فراتر از بیماری است که مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی جوامع را تحت تأثیر قرار داده است و الگوی انتقال ایدز که در گذشته در یک گروه از معتادان به دلیل تزریق بود، اما هم‌اکنون این الگو تغییر کرده و سن شیوع آن نیز پایین‌تر آمده است.

وی اضافه کرد: در ایران فراگیری بیماری ایدز از راه‌های آمیزش جنسی، استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده و در موارد معدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک شناخته‌ شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بوشهر اظهار داشت: بر اساس داده‌های گزارش‌شده از سازمان بهداشت جهانی، اقدام‌های صورت گرفته در کشورهای دیگر باعث شده که این بیماری سیر صعودی نداشته باشد ولی در ایران نرخ رشد ایدز به‌صورت هشداردهنده‌ای در حال افزایش است.

کهن افزود: ابراز ابتلا به این بیماری موجب «انگ اخلاقی» و طرد بیمار از خانواده، اطرافیان و جامعه می‌شود که این امر باعث پنهان‌کاری و مخفی کردن بیماری می‌گردد، بنابراین ایدز در خفا گسترش می‌یابد و کنترل بیماری را دشوار می‌کند.

وی بیان داشت: صحبت کردن در مورد بیماری ایدز در ایران با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه است و گفت‌وگو درباره بلوغ، بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها محدود است و مبتلایان به ایدز همواره نگران واکنش‌های جامعه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر