۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۱۵
استاندار اصفهان مطرح کرد
یکی از ضعف‌های اساسی در کشور ما در موضوع مدیریت بحران عدم مستندسازی مراحل به وجود آمدن و حل بحران است که باعث می‌شود در تمام بحران‌های جدید تجربه‌های قبلی را مجددا تجربه کنیم.
رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزش مدیریت بحران و در جمع مدیران و کارشناسان شرکت‌های صنعت آب، برق و سایر ارگان‌های مرتبط، اظهار داشت: بحثی که امروز قصد دارم ارائه کنم خلاصه سه واحد درسی در مقطع دکترای رشته‌های پدافند غیرعامل و مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی است.

وی افزود: البته دانشجویان پس از امتحان این درس به صورت گروه گروه مدیریت بحران را در یک محیط شبیه‌سازی شده به صورت عملی انجام می‌دهند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: ارائه این مبحث الزامی است و هر مدیری برای قبول مسئولیت حتما باید یک دوره مدیریت بحران را بگذراند که بتواند مهارت‌های لازم را برای شرایط اضطراری بدست آورد.

وی با بیان تعریف‌های متعدد از بحران اشاره داشت: بحران اصطلاحی عامیانه است که آن را فشار، اضطراب و خشونت تلقی می‌کنند و برخی دیگر نقطه عطف میان شرایط مساعد و نامساعد می‌شمارند.

زرگرپور ادامه داد: بحران یک پدیده نیست بلکه وضعیت و موقعیتی است که تهدیدی غیر منتظره متوجه ارزش‌های حیاتی می‌کنند و زمان تصمیم‌گیری نیز در آن محدود است.

وی بحران را به دو دسته طبیعی و انسان‌ساز تقسیم کرد و افزود: دسته جدیدی از بحران در سال‌های اخیر مطرح شده است تحت عنوان بحران زیست محیطی که ترکیبی از هر دو عامل مذکور است.

استاندار اصفهان اذعان داشت: کشور ما جزء 10 کشور بلاخیر دنیا است که البته منبع و منشأ این بلاها و بحران‌ها طبیعی است و نه انسان‌ساز.

وی حوزه‌های بحران را اجتماعی، سیاسی و نظامی بیان داشت و گفت: چیزی تحت عنوان بحران امنیتی نداریم چرا که بحران‌ها براساس چندین حوزه تعریف و تقسیم می‌شوند که اگر هر کدام از آنها کنترل نشوند منجر به بحران امنیتی می‌شوند.

زرگرپور یکی از راه‌های کنترل بحران را تامین پیدا نکردن اخبار بحران به عموم مردم دانست و افزود: در زمان جنگ ذخیره سیلوهای گندم برای 10 روز کشور بیشتر کفاف نمی‌داد اما چون تنها مسئولان رده بالا از این مطلب اطلاع داشتند تبدیل به بحران نشد در حالی که مطرح شدن این بحث می‌توانست مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد و کشور را به خطر بیندازد.

وی کلید طلایی مدیریت بحران را آمادگی پیش از بحران عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع ثمره هشت سال تجربه مسئولیت در مدیریت بحران کشور است که بنده در آن حضور داشتم؛ همه ما باید سناریوهای مختلف را به صورت علمی پیش از بحران تهیه کرده و آماده داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در شرایط بحران نباید به یک منبع اطلاعاتی اکتفا کرد چرا که به احتمال زیاد آن منبع خبری غلط خواهد بود و منجر به تحلیل نادرست و در نتیجه مدیریت اشتباه بحران می‌شود.

وی با ذکر خاطره‌ای بیان داشت: در دوران مسئولیتی که در مدیریت بحران کشور داشتم چند بحران اصلی اتفاق افتاد یکی از آنها زلزله رودبار در خرداد ماه بود، پس از این اتفاق دو سناریو مطرح شد اول آنکه نیاز به اسکان موقت نیست و ساخت و ساز را شروع کنیم و تا قبل از فصل سرما آوارگان را به صورت دائمی اسکان دهیم.

زرگرپور ادامه داد: سناریوی دوم مهم‌ترین و اصلی‌ترین حرکت در مدیریت آن بحران بود که با پرداخت 20 هزار تومان به هر خانواده برای ساختن یک محل اسکان موقت چوبی از به وجود آمدن یک بحران بعد از بحران جلوگیری کرد چرا که آماده‌سازی خانه‌ها تا دو سال به طول انجامید.

استاندار اصفهان در پایان تصریح کرد: یکی از ضعف‌های اساسی در کشور ما در موضوع مدیریت بحران عدم مستندسازی مراحل به وجود آمدن و حل بحران است که باعث می‌شود در تمام بحران‌های جدید تجربه‌های قبلی را مجددا تجربه کنیم.

به گزارش فارس، کارگاه یک روزه مدیریت بحران با محوریت مدیریت بحران آب در خشکسالی، مدیریت سیل و راه‌های پیشگیری، آشنایی با مخاطرات زمین‌شناختی، مدریت بحران در مخاطرات آب و برق و آشنایی با پدیده‌ها و مخاطرات آب و هوایی در سالن همایش‌های شرکت‌ برق منطقه‌ای اصفهان تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر