۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۵۷
نباید اجازه دهیم که این رزمایش اسلامی و این جلوه معرفتی اسلام در یک بازه زمانی چند روزه محدود بماند و در لابه لای اخبار و گزارشات خبری پر زرق و برق گم شود.
تحولات سیاسی در دنیای معاصر ریشه در مکاتب و بنیان های فکری دارندکه یا ساخته و پرداخته ذهن بشری است و یا ریشه در تعالیم پیامبرانی دارد که سرمنشاء آنها فرامینی است که از سوی خالق هستی به انسان رسیده است.

به جرات می توان گفت که تمامی مصائب و آشفتگی هایی که دامن گیر بشر شده است ناشی از همان مکاتب و سازه های فکری است که بشر برای حیات اجتماعی خود تدبیر کرده و با کنار گذاشتن سرمشق های الهی تلاش کرده است تا زندگی بهتری را بر اساس منافع و اهداف قومی و قبیله ای به ارمغان بیاورد.

در این بین «اربعین» تجلی یکی از آیین هایی است که در مکتب اهل بیت(ع) از سال های نخست حیات اسلام به یادگار مانده و در سال های اخیر با شور و شکوه بیشتری در قالب یک پیاده روی آرام و سرشار از عشق و دوستی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از اطراف و اکناف به سوی مرقد مطهر فرزند رسول خدا(ص) برگزار می شود.

آنچه در این چند روز در این مسیرهای منتهی به کربلا اتفاق می افتد در دنیایی که به مهلکه ای برای بشر تبدیل شده است به سان قطعه ای از بهشت است که در زمین و در این کره خاکی پرتو افکنی می کند و همین رایحه بهشتی است که میلیون ها انسان را از خانه و کاشانه خود حرکت می دهد و در این مسیر نورانی قرار می دهد.

این سنت حسنه که از زمان رسیدن جابر بن عبدالله انصاری در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) به کربلا به یادگار مانده است امسال نیز با وجود تهدیدات و جوسازی های گروه های تروریستی ـ تکفیری، شواهد نشان می دهد که نه تنها خیل زائرین کم نشده بلکه پیش بینی می شود جمعیت نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته باشد به طوری که بیش از یک هفته مانده به اربعین، زائرین بسیاری از اطراف و اکناف کشورهای اسلامی در حال حرکت به سوی این نقطه نورانی هستند.

توصیه اخیر مقام معظم رهبری درخصوص برگزاری هر چه پرشورتر این مراسم و تاکید ایشان بر ارائه خدمات و  تمهیدات لازم برای رفاه بیشتر زائرین باعث شده است تا نسبت به سالهای گذشته امکانات بیشتری در خدمت به زائرین قرار گیرد و دولت عراق نیز در حد توان و بضاعت خود حداکثر تلاش خود را در برگزاری بهتر این مراسم مبذول داشته است.

اصحاب رسانه نیز خصوصا رسانه ملی در جای جای مراسم حضور دارند و این شور عشق را به تصویر می کشند ولی نگرانی که باید برای آن تدبیری اندیشه شود موضوع توانمندی در ترجمه پیامی است که در این حماسه عظیم وجود دارد.

به عبارت ساده تر ما باید بتوانیم پیام اربعین را که همان پیام مکتب اهل بیت(ع) است به زبان بین المللی ترجمه و در قالب های گوناگون به دنیا عرضه کنیم و این امری است که با توجه به شرایط حاکم بر رسانه های موجود دنیا بسیار تخصصی و تا حد زیادی پیچیده است.

خوشبختانه در این عرصه متخصصینی وجود دارند که جزئیات و پیچش های حرکت در بزرگراه های بین المللی ارتباطات را می دانند و در این مسیر سال ها تحصیل کرده و تجربه اندوخته اند و هم اکنون زمانی است که این متخصصین باید نقش تاریخی و حساس خود را ایفا کنند.

به همین منظور این وظیفه رسانه هاست که برای رسیدن به این مقصود دست تمنای خود را به سوی این متخصصین دراز نموده و با تمام وجود از ظرفیت های علمی، هنری و تخصصی این افراد استفاده نمایند.

به دیگر سخن؛ نباید اجازه دهیم که این رزمایش اسلامی و این جلوه معرفتی اسلام در یک بازه زمانی چند روزه محدود بماند و در لابه لای اخبار و گزارشات خبری پر زرق و برق گم شود. نباید انتظار داشته باشید BBC   وCNN  پوشش گسترده خبری و رسانه ای این مراسم را بر عهده بگیرند و به زبان های زنده دنیا پیام های معنوی این همایش عظیم  اسلامی را به دنیا ابلاغ نمایند. رسالت آنها تنها در انعکاس مراسم قمه زنی و پوشش خبری صحنه ها و دیگر بدعت های عجیب و غریبی است که هیچ پیامدی جز اسلام هراسی و واگرایی اسلامی به دنبال ندارد.

بنابراین، این ما هستیم که باید برای ماندگاری و معرفی ارزش های این سنت حسنه کوشا باشیم و این ما هستیم که باید تدبیری بیاندیشم که شور و عشق این ایام صدها و هزاران بار در کل دنیا دیده شود و این موضوعی نیست که با چند وبلاگ و چد دلنوشته به انجام برسد.

فراموش نکنیم با فجایعی که هم اکنون گروه های تکفیری و نسخه های تقلبی اسلام نظیر داعش و جبهه النصره پدید آورده اند، در شرایطی هستیم که دنیا تشنه آشنایی با نسخه های ناب اسلام است و این مراسم صحنه هایی را خلق می کند که در آن حقیقت اسلام به صورت طبیعی به نمایش در می آید. اینها همه به خودی خود و بدون هزینه انجام می شود و کافی است فقط ثبت و ضبط و سپس با استفاده از فوت و فن رسانه نگاران به زبان های زنده دنیا منتشر شود.

سالهای سال است که دشمن با حیله ها و روش های مختلف تلاش کرده است که شیعیان را مردمی خشن و خشونت طلب معرفی کند و متاسفانه دوستان قمه به دست چه خوب به آنها یاری رساندند و امروز زمان آن فرارسیده است که صدها واژه زیبا و دلنشین را از قاب تصویر و از دل این مراسم به دنیا معرفی کنیم.

به دنیا نشان دهیم کسانی را که باشور و اشتیاق به صورت شبانه روزی به زائران خدمت می کنند، از آنها پذیرایی می کنند و همه زندگی خود را در طبق اخلاص قرار می دهند.

 لاز م نیست سخن به گزافه بگویم تنها کافی است آنچه را که در این چند روز اتفاق می افتد در قالب های مناسب هنری بریزیم و به دنیا عرضه


منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر