۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۹۰
مدیر جهادکشاورزی سروآباد خبر داد
مدیر جهادکشاورزی سروآباد گفت: تاکنون بیش از 10 درصد از محصولات باغات کشاورزی شهرستان سروآباد در اثر آفت مگس میوه مدیترانه‌ای دچار خسارت و زیان شده‌ است.
مجید قاسمی‌نژاد صبح امروز در جلسه کارگروه بخش کشاورزی شهرستان سروآباد که در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد با اشاره به آلوده شدن باغات شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اظهار داشت: تاکنون بیش از  10 درصد از محصولات باغات کشاورزی در شهرستان سروآباد در اثر آفت مگس میوه مدیترانه‌ای دچار خسارت و زیان شده‌اند.

وی منبع این آفت را از طریق میوه‌های قاچاق عنوان کرد و گفت: این آفت جز آفات قرنطینه‌ای بوده که سال گذشته در شهرستان‌های مریوان و بانه وجود داشت و امسال شهرستان‌های سروآباد و کامیاران نیز درگیر این آفت خطرناک هستند.

رئیس جهاد کشاورزی سروآباد به روش‌های مبارزه با آن اشاره کرد و افزود: شخم‌زدن بین درختان، جمع‌آوری میوه‌های گندیده و خراب در پلاستیک و سوزاندن آنها و یخ آب دادن پاییزه بهترین راه حل مبارزه با این آفت خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان زمستان سردی را پیش‌بینی کرده‌اند، افزود: به کشاورزان و باغداران توصیه شده است که با توجه به سردی زمستان حتما درختان خود را آبیاری کنند که این امر سبب یخ زدن اطراف درختان و از بین رفتن این آفت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای با گذاشتن تخم در بین میوه‌هایی از قبیل انار، گردو، گیلاس، سیب، آلبالو، به، شلیل، گلابی و هلو موجب گندیده شدن آنها می‌شود.

قاسمی‌نژاد در ادامه به وجود افراد تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرستان سروآباد بیش از چهل نفر افراد فارغ‌التحصیل و کارشناس رشته‌های کشاورزی وجود دارند که تا کنون جذب بازار کار نشده و همچنان بیکار هستند.

وی با بیان اینکه این افراد در قالب مهندس ناظر فعالیت می‌کنند، از مسئولین و ارگان‌های ذی‌ربط خواست در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود از وجود این افراد استفاده کنند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی سروآباد نیز در ادامه با بیان اینکه بیش از 4 هزار نفر از خانوارهای این شهرستان زیرپوشش این نهاد قرار دارند، اظهار داشت: در تفاهم نامه‌ای که کمیته امداد با وزارت کشاورزی به ثبت رسانیده به مددجویان و نیازمندان زیرپوشش تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی و دامداری داده می‌شود.

شهبازی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 88 طرح کشاورزی و دامداری در سطح شهرستان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد و 124 میلیون ریال  توسط کمیته امداد با همکاری جهادکشاورزی اجرا شده است.

وی ادامه داد: کلاس‌های توجیهی و آموزشی برای متقاضیان اجرای طرح‌های کشاورزی، باغداری و دامداری نیز در شهر سروآباد و روستاهای تابعه آن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وجود فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های کشاورزی در شهرستان، تصریح کرد: کمیته امداد حضرت امام (ره) در راستای ایجاد اشتغال‌زایی آماده ارائه تسهیلات به این افراد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر