۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۸۳۲۸
اندیشکده امریکن اینترپرایز:
هر چند که شک همیشگی ایران و روسیه نسبت به هم پیوسته عمق داشته است و همین مانع فراتر رفتن اهداف آنها از کاهش تاثیر آمریکا در منطقه شده است، اما آمریکا باید مراقب این اتحاد تمام و کمال باشد. این ائتلاف، ائتلاف نابرابرهاست و پوتین مرد هوشمندی است.
اندیشکده "امریکن اینترپرایز" در جدیدترین گزارش خود در مورد ایران، آمریکا را به اقدام هر چه سریعتر علیه ائتلاف ایران-روسیه پس از توافق هسته‌ای فراخواند. این اندیشکده، با فرسایشی خواندن رفتارات این دو کشور آنها را به روبرویی در آینده با اهداف آمریکا و شرکایش در خاورمیانه متهم کرد و لذا لزوم آمادگی آمریکا با یک ائتلاف تمام و کمال در آینده را پر معنا دانست. البته این موسسه، سوءظن متقابل ایران و روسیه را به نوعی پاشنه آشیل و مانع فراتر رفتن اهداف آنها از کاهش تاثیر آمریکا در منطقه دانست. 

این موسسه در آغاز گزارش خود آورد: "همکاری اخیر روسیه و ایران در سوریه تعجب بسیاری از ناظران بین‌المللی را برانگیخته و حمایت آنها از بشار اسد می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر بنیادین در ژئوپلتیک خاورمیانه و یا بهره‌برداری از فرصت تاکتیکی از سوی این دو باشد. نمایش قدرت و مداخله روسیه در سوریه از طرف نزدیکترین متحد ایران، هر چقدر که چشمگیر هم باشد اما باید آن را در قاب تغییر بزرگ نگرش تهران در قبال مسکو دانست. اتحاد ایران و روسیه در سوریه، بخاطر شک فعلی و عدم اطمینان کامل نسبت به روسیه که در ته دل مقامات ایرانی موج می‌زند را نمی‌توان کامل و بی‌عیب دید. علی لاریجانی در ابتدا از میل روسیه به مشورت دادن به ایران پیش از شروع حملات هوایی می‌گوید و سپس از اقدام روسیه تقدیر به عمل می‌آورد. سپس در 27 اکتبر سپاه پاسداران از اعزام بیشتر نیروی مستشار به سوریه سخن می‌گوید. تهران بسیار امیدوار است که همکاری نیروهای زمینی ایرانی با نیروی هوایی روسیه، منجر به بازپس‌گیری نقاط از دست رفته شود. 

آمریکا باید مانع از اتحاد ایران و روسیه علیه منافع خود و شرکایش شود

امریکن اینترپرایز نوشت: "تفاهمات و همکاریهای ایران و روسیه فراتر از بحث سوریه است. در ماه جولای بود که امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" -فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی- اعلام کرد که "تفاهمنامه دریای خزر" بین دو کشور امضا شده است. همچنین در روز 21 اکتبر، ناو ایرانی وارد آبهای استراخان روسیه (که موشکهای پرتاب‌شده به سمت سوریه از این پایگاه شلیک شد) شد. هر دو اتفاق، گواه افزایش مناسبات وسیع دفاعی بین دو کشور است. همچنین اخیرا دیداری از مسکو از سوی مقامات ارشد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عمل آمد و طی آن چند قرارداد امنیت داخلی امضاء شد. همچنین دو شرکت روسی سیستم رصد ماهواره‌ای برای ایران نصب کردند و بسیاری از شرکت‌های روسی هم خواهان واردات پهپادهای تولید شده توسط ایران شده‌اند". 

موسسه آمریکایی ادامه داد: "طی دهه گذشته، ایران تلاش زیادی را معطوف بیرون آمدن از سایه سنگین تحریم کرد و حالا که توافق هسته‌ای حاصل شده، وزیر خارجه این کشور نهایت تلاش خود را برای ارتباط با کشورهای دیگر و شکوفایی اقتصادی به کار گرفته و بدین ترتیب تشکیل یک ائتلاف منسجم علیه این کشور برای منزوی کردنش از بازارهای اقتصاد جهانی بسیار سخت می‌گردد.  ‌هم‌اکنون استراتژی کلیدی جمهوری اسلامی "جذب اقتصاد روسیه" به اقتصاد خود است. قرار است شرکت‌های روسی دو رآکتور هسته‌ای در جنوب ایران راه‌اندازی کنند و دولت حسن روحانی اصرار بسیاری بر تجارت با روسیه دارد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، در تابستان گذشته اقدام به ایجاد یک کانال کشتیرانی کرد که بنادر دو کشور را به هم متصل می‌سازد. اتاق بازرگانی ایران هم اعلام کرد که توافق پروازهای مستقیم از مازنداران به آستراخان امضا شده است. در سفیر اخیر "الکساندر نواک" -وزیر انرژی روسیه- به ایران هم مقامات ایرانی تمامی تلاش خود را کردند تا با رو کردن انواع پروژه‌ها که شامل میل ایران به ایجاد یک بانک مشترک بین دو کشور، عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری 35 تا 40 میلیارد دلاری درازمدت، و عضویت در بانک توسعه ارواسیای روسیه می‌شود، رضایت روس‌ها را به سمت خود جلب کنند. "امیرحسین زمانی‌نیا" -معاون وزیر نفت ایران- هم ابراز داشته که روس‌ها به خوبی می‌دانند چگونه در ایران تجارت کنند و ما امیدوار هستیم که دیدار نواک نتایج مثبت در بر داشته باشد. 

امریکن اینترپرایز افزود: "ایران در تلاش در حال وارد کردن ورسیه به قضیه اجرای برجام است. چرا که عالی اکبر صالحی -رییس سازمان انرژی هسته‌ای- در روز 20 اکتبر اعلام کرد که ایران ذخیره اوارنیوم غنی شده خود را به روسیه می‌فروشد و در عوض آن، اورانیوم طبیعی دریافت می‌کند. همچنین، انتظار می‌رود که روسیه اقدام به توسعه سوخت هسته‌ای رآکتورهای فعلی نماید و بنا به گفته صالحی در پیشبرد طراحی سانتریفیوژهای ایران مشارکت نماید. 

اندیشکده مذکور، آمریکا را به اقدام مناسب و بموقع برای جلوگیری از رفتار فرسایشی پسا توافق ایران و روسیه  و اتحاد این دو علیه منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه دعوت کرد و نوشت: "هر چند که شک همیشگی ایران و روسیه نسبت به هم پیوسته عمق داشته است و  همین مانع فراتر رفتن اهداف آنها از کاهش تاثیر آمریکا در منطقه شده است، اما آمریکا باید مراقب این اتحاد تمام و کمال باشد. این ائتلاف، ائتلاف نابرابرهاست و پوتین مرد هوشمندی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر