۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۸۳۱۲
گزارش مانور برای ارزیابی آمادگي دربرابر بحران (قطع برق ) – تأمين برق در انتقال خون استان در راستای اهداف پدافند غیرعامل

به گزارش پایداری ملی، يكي ازسازمانهاي حياتي( (vital centers دركشور ما، سازمان انتقال خون مي باشد. لازم به ذكراست كه گذشته از تهدايدات موجود از سوي دشمنان، اين سازمان همواره ازجانب بلاياي طبيعي همچون سيل و زلزله و ... نيز مورد تهديد بوده و برنامه ريزي جهت توانايي مقابله با اين بلايا درصورت وقوع كاملاٌ ضروري است .

گزارش مانور برای ارزیابی آمادگي دربرابر بحران (قطع برق ) – تأمين برق در انتقال خون استان سیستان و بلوچستان

یکی از حیاتی ترین قسمت های انتقال خون سیستم سرمایشی نگهداری خون ، پلاسما و سایر فرآورده های خونی می باشد و مسئله مهم پخش خون به مراکز درمانی در شرایطی که سیستم های کامپیوتر قطع شده است و باید بتوان در این شرایط بعد از اطمینان از سلامت خون، پخش طوری مستند شود که قابلیت پیگیری هم داشنه باشد.

هدف از اجرای مانور

در اين بررسی آمادگی سازمان و سنجش برنامه كاهش هزينه هاي مصرفي دراثربحران ايجاد شده از يك سو و كم كردن تأثيرات سوء بحران در ابعاد مختلف اقتصادي، امنيتي، اجتماعي و فرهنگي و بالاخص افزايش توان ادامه فعاليت سازمان در زمينه ارسال خون به بيمارستان ها و ادامه ارائه خدمات حياتي مي باشد.

دامنه عملكرد اين طرح

مديريت پايگاه، مديريت پشتيباني ( مسئول اداره عمومي، مديريت فني و نگهداري تجهيزات پزشكي) است.

در شرایط ایده آل سازمان انتقال خون باید شرایط ذیل را داشته باشد:

1- كليه پايگاه هاي انتقال خون موظفند فردي را به عنوان مسئول بحران در حوزه پشتيباني و يك فرد را به عنوان جايگزين در خصوص تأمين سرويس هاي برق مورد نياز تعيين كنند تا اقدامات لازم توسط ايشان صورت پذيرد.

2- مسئول بحران در حوزه پشتيباني ، موظف است در خصوص تهيه شناسنامه فني ساختمان كه در آن عمر ساختمان مشخص است اقدام لازم را به عمل آورد.

1-2- مسئول بحران در حوزه پشتيباني ، موظف است نسبت به طرح بهسازي ساختمان و اقدامات اصلاحي مربوطه با توجه به مشخصات واقعي ساختمان ، نقاط ضعف و استفاده از تمام ظرفيت اجزا سازه اقدام كند.

3- مسئول بحران در حوزه پشتيباني، موظف است نسبت به تكميل چك ليست بررسي وضعيت ايمني موتورخانه ها، اقدام لازم را به عمل آورد و اين چك ليست ها را سالانه بازبيني نمايد كه پس از باز بيني اقدامات اصلاحي مربوطه انجام مي شود.

4- به منظور آمادگي براي قطع برق بايد تمام سيستم هاي ضروري شامل سيستم هاي مورد نياز براي خونگيري، آزمايشات، فرآوري، ذخيره سازي خون و فرآورده ها توسط مسئول بحران در حوزه پشتيباني، با هماهنگي مسئولين هر بخش شناسايي شده و ليست تجهيزات مورد نياز به منظور تداوم فرايند و حفظ محصولات موجود در زمان قطعي برق در فرم " ليست

تجهيزات مورد استفاده در زمان قطعي برق " ثبت گردد. لازم است يك نسخه از فرم ثبت به مسئول تأسيسات پايگاه جهت برنامه ريزي و اقدامات بعدي ارائه گردد.

گزارش مانور برای ارزیابی آمادگي دربرابر بحران (قطع برق ) – تأمين برق در انتقال خون استان سیستان و بلوچستان

در تاریخ 8/8/94 با اجرای این مانور برق سازمان بمدت دو ساعت قطع شد در این مدت حتی برق ژنراتور هم قطع شد .

در اجرای این مانور آمادگی کارکنان و تجهیزات مورد ارزیابی قرار گرفت . به طور معمول به محض قطع برق بعد در کمتر از 5 دقیقه ژنراتور برق روشن می شود ولی به با مشاهده روشن نشدن سیستم ژنراتور برق تماس از طریق کارکنان که در سازمان شیفت بودند با مدیر پایگاه ، مسئول واحد مهندسی و کارشناس واحد مهندسی و سیستم پشتیبانی سازمان ، مسئول خدمات و مسئول حراست و مسئول IT انجام شد. و در کمتر از 10 دقیقه کلیه کارکنان در محل سازمان حضور داشتند و بلافاصله آمادگی کامل برای انتقال خون و فرآورده های خونی برای انتقال به مرکز شماره 2 (بلوار خلیج فارس)که دارای دو سردخانه منفی و یک سردخانه 4+ برای نگهداری خون می باشد، فراهم شد و همچنین مقدمات لازم جهت محتویات انبار سازمان به انبار مرکزی در ساختمان2 فراهم گردید. در زمینه پاسخگویی به مراکز بیمارستانی در همین زمان بیمارستان برای دریافت خون و فراورده های خونی مراجعه کرد و با توجه به اینکه سیستم های سرور مجهز به UPS بودند پخش از طریق نرم افزار صورت گرفت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر