۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۸۱۸۴
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام:
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: مشکلات زیستی و عدم دسترسی به غذای سالم و نبود امنیت غذایی از مهمترین برنامه ها و تهدیدات دشمن برای پیاده سازی در کشور و ضربه زدن به نظام اسلامی است.
عبدالرضا بازدار روز سه شنبه در مانور پدافند غیرعامل با موضوع پیشگیری و مبارزه با بیماری (VHS) در آبزیان که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: متولیان بخش گسترده و وسیع حوزه کشاورزی بعنوان تامین کننده اصلی مواد خوارکی مردم، باید از هر گونه مواردی که سلامت زیستی و امنیت غذایی مردم را تهدید می کند، اطلاع داشته باشند.
وی افزود: باید برای ارتقای امنیت غذایی ضمن شناسایی این تهدیدات، با برنامه ریزی و آمادگی کامل در همه زمینه ها و با استفاده از همه ظرفیت ها، آثار سوء این تهدیدات را تا حد امکان کاهش دهیم.
بازدار با اشاره به مانور پدافند غیر عامل پیشگیری و مبارزه با بیماری (VHS) در آبزیان، هدف اجرای این مانور را سنجش آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در مواقع شیوع و طغیان آن در مزارع پرورش ماهی اعلام کرد.
وی یادآور شد: هر چند این بیماری واگیردار و بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نیست، اما در صورت شیوع می تواند اثرات منفی و سنگینی را بر اقتصاد شیلات و پرورش دهندگان آبزیان بگذارد و شاید مصرف کنندگان نیز تا مدت های طولانی از خرید ماهی اجتناب ورزند.
معاون پدافند غیر عامل استانداری ایلام نیز در این برنامه گفت: کاهش آسیب ها در بخش های مختلف از اهداف پدافند غیر عامل است و تامین امنیت غذایی یکی از پیش نیازهای اصلی و عمده این حوزه است.
عبدالصاحب بازیار افزود: کشور جمهوری اسلامی با توجه به موقعیت های راهبردی و حساس خود در زمینه های مختلف همیشه مورد طمع بیگانگان بوده و هست و آنها برای دست درازی به حریم کشور ما تهدیدات زیادی را بکار می گیرند.
وی ادامه داد: تهدیدات زیستی و امنیت غذایی بویژه درحوزه کشاورزی از جمله این موارد است که ما باید با افزایش دانش و آگاهی خود این توطئه ها و تلاش های مخرب دشمن را بی اثر کنیم.
بازیار خواستار تداوم برنامه های مرتبط با پدافند غیر عامل از سوی دستگاه های اجرایی در حوزه های مختلف در طول سال شد و تاکید کرد: برنامه های پدافند غیر عامل تنها مختص یک هفته خاص نیست و باید بصورت فراگیر و مداوم در طول سال برگزار شود.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام هم اظهار کرد: بیماری (VHS) در آبزیان برای نخستین بار در سال های 92 و 93 در نقاط مختلف کشور شناسایی و گزارش شد.
دکتر وهاب پیرانی یاداور شد: این بیماری باعث مرگ و میر و خسارت های زیادی در بین ماهیان شد که از طریق تخم های وارداتی آلوده به مزارع پرورش ماهی کشور ایران سرایت کرد.
وی افزود: نکته حایز اهمیت اینکه این بیماری فقط در بین ماهیان با سن پایین (بچه ماهی) شیوع پیدا می کند و این آبزیان قبل از رسیدن به سنی با قابلیت مصرف و عرضه در بازار از بین می روند.
پیرانی گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین آبزیان استان، با انجام تمهیدات لازم اجازه ورود بچه ماهی یا تخم این آبزیان به استان برای تکثیر و پرورش داده نمی شود مگر اینکه سلامت آنها از طریق آزمایش های خاص مورد تایید قرار گیرد.
بخش عملیاتی این مانور نیز امروز در بخش کلم از توابع شهرستان بدره که دارای بیشترین مزارع و حوضچه های پرورش ماهی در استان ایلام است، برگزار شد.
در این شهرستان 15 مزرعه و حوضچه پرورش ماهی با تولید سالیانه 600 تن فعال است.
کل مزارع پورش ماهی استان 50 واحد با تولید سالیانه شش هزار و 500 تن است و مصرف سرانه مردم استان هفت کیلوگرم ماهی است، تولید کمی و کیفی انواع آبزیان خوراکی یکی از برنامه های اصلی سازمان جهاد کشاورزی ایلام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر