۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۸۰۱۲
سردار سلامی در همایش پدافند غیرعامل:
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن می خواهد برای ما دیکته بگوید و ما همواره اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد.
به گزارش پایداری ملی، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در چهارمین همایش ملی پدافند غیرعامل که در سومین روز از هفته پدافند غیرعامل در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: امروز درباره یکی از مهمترین موضوعاتی که مستقیما با بقا و حیات ملی ما ارتباط دارد و جزو مهمترین ارکان سیاست ها و راهبردهای دفاعی کشور محسوب می شود و از یک سو به نابودسازی دشمنان ما در عرصه بازدارندگی کشور و از سوی دیگر به ایجاد ظرفیت های بالقوه و بالفعل برای حفاظت از همه ارزش ها و همه سرمایه ها و هویت و شخصیت مادی و معنوی کشور تحت عنوان پدافند غیرعامل است صحبت می کنیم.
 
وی ادامه داد: جنگ بخشی از واقعیت های زندگی بشر را در طول تاریخ حیات انسان شکل داده است؛ شاید اکثر نگاه ها این باشد که تنها صلح زندگی است در حالی که واقعیت گذشته و حال نشان می دهد که جنگ و صلح دو پدیده به هم وابسته و در هم تنیده هستند.
 
سردار سلامی با بیان اینکه جنگ و صلح ساختمان زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است تصریح کرد: کشورهایی می توانند ادامه حیات دهند که ظرفیت های لازم را برای ادامه جنگ پیدا کنند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: هر چه زمان می گذرد و تمدن بشری در جنبه های مادی آن رشد می یابد در عین حال ظرفیت های فیزیکی برای انهدام سیاره زمین و ساکنان آن گسترده می شود.
 
وی تاکید کرد: اندیشه جنگ هنوز نزد قدرت های بزرگ به عنوان مهمترین راه حل سیاسی تلقی می شود؛ هنوز این عبارت که جنگ ادامه سیاست است به طریق دیگر و صلح ادامه جنگ است به طریق دیگر متاسفانه فضای ذهنی بازیگران اصلی صحنه قدرت و سیاست در جهان را شکل می دهد.
 
سردار سلامی افزود: به آن اندازه که قدرت های بزرگ برای اداره جنگ ها ظرفیت تولید می کنند بسیار کمتر از آن در اندیشه ظرفیت سازی برای صلح هستند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: ما در جهانی زندگی می کنیم که واقعیت جنگ کاملا فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی همه ملت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ ما چاره ای نداریم که واقعیت این فضای جهانی را برای ادامه حیات به رسمیت بشناسیم و برای تغییر آرزوهای ملی، بومی و انقلابی خود و هم چنین حفاظت از دستاوردهای بزرگ و سرمایه های عظیمی که تراکم اندوخته های بزرگ همه توان و تلاش خود را به کار گیریم تا اگر روزی همانند گذشته نزدیکمان در دوران پر افتخار دفاع مقدس درگیر جنگ شدیم از اعتبار، منزلت و شخصیت و همه عناصر تشکیل دهنده ملی مان دفاع کنیم.
 
وی با بیان اینکه همه جنگ هایی که در طول تاریخ رخ داده قابل پیش بینی نبوده است تصریح کرد: اکثر این جنگ ها در فضای راهبردی قابل پیش بینی و پیشگیری نبودند این در حالی است که بازدارندگی یک اصل مهم و در عین حال یک واقعیت شکست پذیر می تواند باشد.
 
سردار سلامی تاکید کرد: اشتباه و خطا در محاسبات سیاست مداران امری طبیعی است که البته بسیاری از جنگ ها برهمین اساس رخ داده است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: همه این جنگ ها چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، چه جنگ های ائتلافی و چه غیرائتلافی و چه جنگ های متوازن و چه جنگ های نامتوازن همگی سرنوشت ملت ها و مسیر آن ها را تماما و تا حدودی تغییردادند.
 
وی افزود: اگر چه دوره زمانی صلح در حیات بشر طولانی تر از جنگ بوده است اما پیامدهای جنگ و تغییر نظام و محیط جهانی و هم چنین تغییر الگوهای دوستی و دشمنی تاثیر بسیار تغیین کننده ای داشته است.
 
سردار سلامی تاکید کرد: جنگ جهانی اول، دوم و یا جنگ هایی که فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و یا دیگر کشورها در طول تاریخ به راه انداخته اند عموما قابل پیش بینی نبوده است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: غافلگیری یک اصل پذیرفته شده برای همه دولت ها و کشورها در همه زمان ها بوده است همه تلاش می کردند تا با ایجاد موج شوک طرف مقابل را از تعادل خارج کنند و بی تعادلگی غیرقابل بازگشتی را اعمال کنند از همین رو می توان گفت همه جنگ ها معمولا چنین مسیری را دنبال کرده و البته نتایج بسیار مصیبت باری را به وجود آورده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر اروپا تابعیت سیاسی آمریکا را امروز پذیرفته است و در چارچوب نقشه سیاسی آمریکا عمل می کند می توان آن را نوعی طرح مارشال آمریکا برای هویت یابی نوین اروپا برشمرد؛ آمریکایی ها تسلط سیاسی، امنیتی، نظامی و سلطه اقتصادی خود را بر اروپا تحمیل می کنند و گرنه هیچ دلیلی نداشت که اروپا با آمریکا در به راه انداختن جنگ های متعدد همراه شود و امروز یک جریان جوشان و سیالی از تروریست های تکفیری در کنار مرزهای خود بپذیرد به شکلی که دروازه های امنیتی اروپا امروز در حال متلاشی شدن است.
 
سردار سلامی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان اظهار داشت: امروز می بینیم که تحریم جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا چه ضربه ای به اقتصاد این کشور وارد کرد امروز خروج یمن و سوریه از چرخه اقتصادی جهان چه ضربه ای به اروپا، ترکیه و دیگر کشورها وارد کرد که البته این بخشی از برنامه جامع سیاسی آمریکا بوده و این نتیجه جنگ جهانی دوم است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: اگر هنوز در ژاپن، کره و شرق آسیا پایگاه های نظامی آمریکا برقرار است نتیجه جنگ جهانی دوم است.
 
وی تصریح کرد: اگر عراق را به شرایط اقتصادی و سیاسی و ژئوپولتیک امروز می بینیم که بسیاری از قدرت ها در تلاش برای تجزیه ژئوپولتیک آن هستند همگی نتیجه جنگ های تحمیلی صدام علیه ما و کویت است؛ اگر می بینید امروز ملت سوریه آواره در شهرهای اروپا همراه با فقر و بیکاری به سر می برد و جنازه فرزندانشان در کنار سواحل مدیترانه جستجو می کنند و چنین سرنوشت غم انگیزی را تجربه می کنند حاصل جنگ است.
 
سردار سلامی تصریح کرد: اگر سرزمین فلسطین امروز در اردوگاه آواره مانده و جنگ های متعددی را ماقبل و ما بعد جمهوری اسلامی به خود دیده ناشی از عملکرد سیستم و ناسولیسم عربی در جنگ های 48،56 و 67 و 73 است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان این که جنگ ها تاثیرات گسترده ای را بر حیات کشورها به جای می گذارند خاطر نشان کرد: شاید یک استثنا در تاریخ وجود داشته که یک کشور از جنگ در مقیاس جهانی خارج شده اما سرنوشت ملی آن دیگر توسط دشمنان و بازیگران جنگ رقم نخورده است و آن هم جمهوری اسلامی ایران است که این یک معجزه در تاریخ حیات جنگ هاست.
 
وی تاکید کرد: اما جنگ از منطقه ما دور نشد؛ تا امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا به 14کشور اسلامی حمله کردند آمریکایی ها برای قرار گرفتن در قله مدیریت جهانی 14 دهه جنگ را در سرزمین های جهان اسلام مدیریت کردند همه جنگ های 35 ساله اخیر جهان در منطقه جهان اسلام، غرب آسیا، خاورمیانه، خلیج فارس و آسیای میانه بوده است
 
سردار سلامی افزود: آمریکایی ها اکنون در 22 کشور اسلامی پایگاه هوایی دارند و مسلمانان را بمباران می کنند جنگ واقعیت نزدیکی برای همه کشورهای اسلامی است باید به همین دلیل قدرتمند باشیم.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: امروز نبرد ما با کشورهای کوچک و بزرگ در این است که آن ها ما را به جنگ نظامی تهدید می کنند و اعلام می کنند که باید قدرت نظامی تان را متوقف کنید و این مسئله منطق غرب برای سلطه طلبی است.

 
** جمهوری اسلامی ایران دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد
 
وی تاکید کرد: آنها می خواهند برای ما دیکته بگویند و ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد بلکه ایران انشا کننده یک ادبیات جدید در عرصه مبارزات است.
 
سردار سلامی تاکید کرد: ما باید به دلایل استراتژیک و عقلانی و هم چنین به دلیل منافع جهان اسلام و منافع ملی مان باید آماده ادامه نبردهای متنوع در اشکال نیابتی و به صورت مستقیم باشیم
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: اگر برای جنگ آماده نباشیم اجازه زندگی در صلح به ما داده نمی شود
 
وی تاکید کرد: وقتی کشوری در جنگ موفق است که بتواند در جنگ زندگی کند و در زندگی بجنگد برای عبور از بحران های سخت آماده شود و آمادگی برای چنین جنگی در اثنای جنگ ممکن نیست بنابراین باید ظرفیت های روحی و فیزیکی باید قبل از جنگ ها ایجاد شود.
 

** مرز بین جنگ و صلح امروز نامعین و غیرقابل تفکیک است
 
سردار سلامی تصریح کرد: مرز بین جنگ و صلح امروز نامعین و غیرقابل تفکیک است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: امروز باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که اگر هر اتفاقی رخ دهد گردش حیات ملی مان بدون تاثیرپذیری تعیین کننده ای از جنگ امتداد یابد.
 
وی با اشاره به واقعه ناگوار منا اظهار داشت: حادثه منا تصویری از یک مدیریت ناآماده و غیرکارآمد بدون برنامه ریزی و بدون توجه به الزامات مواجهه با چنین واقعه ای بود.
 

** حدود 70 سال است که رژیم سعودی این واقعه عظیم را مدیریت می کند
 
سردار سلامی با بیان اینکه این واقعه قابل پیش بینی بود تصریح کرد: حدود 70 سال است که رژیم سعودی این واقعه عظیم را مدیریت می کند که البته همواره با صحنه های تلخی در سال های گذشته روبه رو شده است و کسانی که از تاریخ عبرت نگرفته اند مجبور به تکرار این تلخی ها هستند
 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: واقعیت ها براساس ذهنیات ما شکل نمی گیرد و دشمن هرگز براساس ایده آل ها ما عمل نمی کند و تنها عنصری که می تواند بر عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری محیط امنیتی جدید غلبه کند برنامه ریزی و آمادگی قبل از وقوع حادثه است.
 
وی در پایان با بیان اینکه امروز زمان حیاتی و طلایی در اختیار ماست خاطر نشان کرد: باید هر بحرانی را در زمان موثرش مدیریت کنیم؛ حوزه پدافند غیرعامل یعنی اداره بخش مهمی از جنگی که اتفاق نیفتاده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر