۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۷۹۴۸
مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی مطرح کرد؛
مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان را سدی علیه تهدیدات بیولوژیک دانست.
به گزارش پایداری ملی، دکتر مجید روحانی نژاد در جلسه کمیته فنی این مجموعه با اشاره به اهمیت و اولویت پدافند غیرعامل، فعالیت‌های این حوزه را همیشگی و رو به رشد دانست.

وی از آزمایشگاه‌های تشخیصی دامپزشکی  استان نیز به عنوان سد و عاملی مهم در جهت کنترل مخاطرات و تهدیدات بیولوژیکی یاد کرد و افزود: در این راستا آزمایشگاه کشوری کنترل کیفی مواد غذایی، از قابلیت شناسايي سريع تهديدات در حوزه تهديد عليه امنيت مواد غذايي برخوردار شده است. 

مدیر کل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: آزمایشگاه یادشده از منظر بهداشتي، امكان شناسايي سريع عوامل در تهديدات بيولوژيك را خواهد داشت و نیز آزمایشگاه مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان ايجاد بانك ميكروبي و ذخيره ژنتيكي عوامل بيماري‌زاي ايران و كشورهاي منطقه، بررسي شيوه انتشار عوامل بيماري‌هاي اخطار كردني از قبيل شاربن، بوتوليسم، تب برفكي، آنفلوآنزاي فوق حاد، تب‌هاي خونريزي‌دهنده و... در برنامه فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به اگروتروریزم، این مورد را نوعی تروریزم با اتکا به پراکندن عوامل بیماری‌زای نباتات و دام‌ها دانست که به منظور تخریب صنعت کشاورزی و دامداری یک کشور به کار می‌رود تا تامین غذای یک جامعه مختل شود که نمونه‌های آن در جنگ ویتنام بود که آمریکایی‌ها برای از بین بردن جنگل‌ها از بمب‌های میکروبی استفاده کردند.

 روحانی نژاد افزود: عوامل بیماری‌زا ی بایو تروریستی از طریق ذرات معلق در هوا، غذا، حشرات، حیوانات و دام های پرورشی آلوده می‌توانند به جمعیت انسانی انتقال یابند و در این جهت هوشیاری تمامی دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی و فنی نظیر دامپزشکی می توانند چنین مخاطرات و تهدیداتی را خنثی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر