۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۷۹۴۵
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام گفت: رعایت ملاحظات و پیوست های پدافند غیرعامل در اجرای برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید مسئولان است.
به گزارش پایداری ملی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام گفت: رعایت ملاحظات و پیوست های پدافند غیرعامل در اجرای برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید مسئولان است.

دکتر پرویز شریفی در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: برخی پدافند غیرعامل را با مدیریت بحران اشتباه می گیرند در حالیکه پدافند غیرعامل در مسائل داخلی دخالتی نداشته و خطرات پیرامونی و خارج از مرزهای نظام را مورد رصد قرار می دهد.

وی افزود: یک نظام برای حفاظت از اقلیم و یا سرزمین خود نیازمند ابزار است که در امکانات سخت افزاری خلاصه می شود که به آن پدافند عامل گفته می شود.

شریفی تاکید کرد: تمام کشورها بر اساس شرایط خود و محیط بین الملل از این پدافند بهره می گیرند ولی در پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرنظامی با هدف افزایش بازدارندگی، ارتقای قدرت و روان ملی، کاهش آسیب پذیری و مدیریت صحنه بحران با حفظ اصول استتار، پوشش و فریب مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام ادامه داد: این پدافند خاص ایران نیست و حتی در کشوری مثل سوئیس که ارتش ندارد یا در کشورهای اسکاندیناوی نیز در بالاترین سطح رعایت می شود.

شریفی یادآور شد: ایران یک کشور تهدید محور است و با توجه به وجود ایدئولوژی، مکتب و شعارهای استکبارستیزی ملت ایران همواره بعنوان یک تهدید برای کشورهای استعمارگر غربی تلقی می شود که منافع آنها را در منطقه و جهان به خطر انداخته است، ایران از جمله کشورهایی است که با 15 کشور که دارای ایدئولوژی، منافع و رفتارهای سیاسی و اقتصادی خاص خود هستند، همسایه است.

وی گفت: فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل سال 82 توسط رهبر معظم انقلاب صادر و در سال 91 اداره آن بطور رسمی آغاز بکار کرد و این اداره بعنوان یک پل ارتباطی میان نیروهای لشگری و کشوری عمل کرده و بصورت دوگانه زیرساخت های کشور و تهدیدات پیش روی آنها را در حوزه های مختلف رصد می کند.

شریفی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در برنامه پنج ساله ششم توسعه بر رعایت پیوست پدافند غیرعامل تاکید کرده اند و همواره بر ضرورت انجام اقدامات عاجل در این حوزه اصرار دارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام افزود: اگر جنگ ها را در طول تاریخ به چهار دسته تقسیم بندی کنیم، در دوره کنونی جنگ نرم و سخت با یکدیگر کشورها را تهدید می کند که از آن بعنوان جنگ های هوشمند نامبرده می شود.

وی افزود: کمرنگ کردن جایگاه رهبری در میان مردم، نابود کردن زیرساخت های حوزه حمل و نقل، کاهش شدید محصولات راهبردی و استراتژیک و در نهایت هدف قرار دادن مردم از برنامه های استکبار جهانی و دشمنان برای ضربه زدن به نظام است.

وی نقش رسانه ها را در سمت و سو بخشی بر اذهان عمومی بسیار پر اهمیت برشمرد که امروزه به ابزاری برای پیشبرد اهداف کشورهای غربی و القای ناکارمدی ملت های دیگر تبدیل شده و همین امر رسالت فعالان رسانه ای کشورمان را در تببین اهمیت و جایگاه پدافند غیرعامل بسیار بیشتر می کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام یادآور شد: باید انقلابی در رویکرد رسانه ها به مقوله پدافند غیرعامل صورت گیرد تا آحاد افراد جامعه بیش از پیش با اهمیت و نقش این موضوع آشنا شوند.

شریفی تاکید کرد: پدافند غیرعامل با مسائل داخلی همچون سیل و زلزله کاری ندارد و تفاوت آن با مدیریت بحران نیز همین موضوع است و خطرات بیرونی پیش روی کشور را رصد می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون مجموعه ای از متخصصین دانشگاهی راهبردهای پدافند غیرعامل را بررسی و مشخص می کنند و تحقیقات گسترده ای در این زمینه در مراکز علمی کشور در جریان است.

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام اضافه کرد: 11 کارگروه تخصصی شامل کارگروه آب و انرژی، جهاد کشاورزی، بسیج و مشارکت های مردمی، فناوری و اطلاعات، امنیتی، اجتماعی و شهری در این پدافند تشکیل شده و قرارگاه های سایبر، بیولوژیک، پرتوی و دفاع اقتصادی نیز راه اندازی شده و بعنوان مثال تنها در قرارگاه سایبر که زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، روزانه 2 هزار و 500 حمله سایبری خنثی می شود.

شریفی گفت: شعار امسال این هفته مصونیت سازی، همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده و در استان نیز برنامه های متعددی اجرا خواهد شد.

وی رزمایش واکنش سریع توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی در دره شهر، رزمایش بلک اوت شرکت برق در ایلام، دوره آموزشی شناسایی حریق و راه های پیشگیری از آن، برگزاری دوره ریسک در صنعت آب و برق، اجرای رزمایش در محل یکی از واحدهای صنعتی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر، ایجاد مرکز قرنطینه در مرز بین المللی مهران و رزمایش مقابله با بیماری وی اچ اس در شهرستان بدره از مهمترین برنامه های این هفته در استان ایلام است.

وی تصویب طرح جامع پدافند غیرعامل در استان را از برنامه های اجرا شده در شورای برنامه ریزی برشمرد و گفت: این طرح بعنوان شاخصی برای نیازسنجی و مکان سنجی اجرای طرح های زیربنایی و عمرانی می تواند مورد استفاده تمامی دستگاه های اجرایی قرار گیرد. هفته پدافند غیر عامل از چهارم تا 10 آبان ماه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر