۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۷۸۵۸
کتابشناسی و شناخت راه‌های نفوذ
بهترین نتایج لزوما از طریق فعالیت‌های غیرقانونی یا غیراخلاقی به دست نمی‌آید، بلکه بهترین روش مؤثر در جاسوسی صنعتی، بهره‌برداری خلاق از اطلاعاتی است که از طریق تحلیل‌های دقیق به دست می‌آید.
پس از مطرح شدن مسئله زمینه های نفوذ در کشور توسط رهبری، لازم به نظر می رسد که برخی مولفه های مربوط به جاسوسی و نفوذ ضمن آشنایی و تبیین برای فضای عموی جامعه، بصیرت افزایی را مد نظر قرار داد.


در این گزارش به کتاب "راهنمای جاسوسی صنعتی" که نویسنده آن هوگو کورن وال می پردازیم.

در این کتابی می خوانیم که تقریبا هر فردی ممکن است مشتری یا طالب جاسوسی صنعتی، یا قربانی آن باشد.البته این امر به طور بالقوه وجود ندارد.دلایلی مانند پیشرفت های فن آوری، تغییر سبکهای مدیریت شرکتها، نیازهای حقوقی جدید در مورد افشاگری های اطلاعاتی و افطایش حرفه هایی چون" کارشناسان اطلاعاتی" همه باعث شده تا جاسوسی صنعتی براحتی انجام گیرد.

کتاب راهنمای جاسوسی صنعتی به شما می گوید که جاسوسی صنعتی چگونه انجام می گیرد؟این کتاب مجموعه جاسوسی تجاری را تشریح می کند.یعنی می گوید جاسوسی چگونه انجام می شود، چگونه دیگران ممکن است در مورد شما جاسوسی کنند و منابع، رشته ها، فنها و فن آوریهای موجود که در خدمت عوامل جاسوسی صنعتی است کدامها است؟

این کتاب همچنین روشهای پنهان کاری، کاهش ریسک ها، جلوگیری از جاسوسی و ضد جاسوسی را توضیح می دهد.کتاب شامل چهارده فصل است.در این فصلها به موضوعاتی چون یافتن برتری نسبت به رقیبهای تجاری یا اقتصادی ، ادغام شرکتها، برداشتن گام اول در خرابکاری برنامه ریزی شده، کسب اطلاعات تحت پوشش خبرنگاری و دفاع از خود در مقابل جاسوسان پرداخته شده است.

البته اکثر کارها و فعالیت های جاسوسی صنعتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده غیر قانونی نیست.مثلا در حال حاضر کارهایی چون استراق سمع یا استفاده از ابزار های جاسوسی الکترونیکی چون میکروفن گذاری از نظر قضایی قابل تعقیب هستند اما اقدامهای دیگری وجود دارند که قابل ردیابی نمی باشند، چه رسد به این که بخواهیم در مورد آنها به قانون متوسل شویم.

از مطالب این کتاب خواننده متوجه می شود که بهترین نتایج، لزوما از طریق فعالیت های غیر قانونی یا غیر اخلاقی به دست نمی آید،بلکه بهترین روش مؤثر در جاسوسی صنعتی ، بهره برداری خلاق از اطلاعات است که از طریق تحلیل های دقیق به دست می آید.

دلایل مبادرت به جاسوسی صنعتی احتمالا می تواند هر یک از موارد ذیل باشد:

تلاش برای شکل دادن به برنامه های تجاری خود، کسب برتری اقتصادی در مقابل رقیب ، کسب تحقیقات مربوط به بازار با کمترین هزینه ممکن، کاهش هزینه های پژوهشی و توسعه صنایع خود از طریق کسب اطلاعات مربوط به دستاوردهای دیگران در همین زمینه ، کسب فن آوری جدید با حداقل هزینه، افزودن بر لیست مشتریان خود از طریق پی بردن به لیست مشتریان رقیبان، کسب اطلاعات لازم در خصوص " تحلیل رقبا" جلوگیری از جاسوسی دیگران در مورد فعالیت های خود و غیره.

از نظر نویسنده در اختیار داشتن یا کسب اطلاعات دقیق تجاری، در کسب موقعیت تجاری بسیار حایز اهمیت است.کتاب به نحوه کسب اطلاعات از شرکتها را تشریح کرده است.همچنین راجع به کسب اطلاعات در خصوص افراد است.البته مواردی راجع به کسب اطلاعات در زمینه محصولات، پژوهش و توسعه شرکتها پرداخته است.درهمین راستا در خصوص تدبیرهای ضد جاسوسی هم مواردی آورده شده است. وضعیتی که یک شرکت ، قربانی جاسوسی از سوی دیگران می شود.



منبع: دیده بان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر