۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۷۸۵۴
بولتن اطلاعاتی ارتش آمریکا:
دیده‌بان محیط عملیاتی ارتش آمریکا می نویسد: «سخنان حسین سلامی در مورد قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است. سلامی اعلام کرده که برخی از این مدل‌ها، توانایی دسترسی تا برد دو هزار مایل را دارند که به راحتی اسراییل و کشورهای مدیترانه شرقی را مورد هدف قرار می‌دهد.»
 رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. "دفتر مطالعات خارجی نظامی" متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد. 

بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در شماره جدید خود در بخش رصد ایران به دو محصول پیشرفته تولید بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
نگرانی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی با برد رفت و برگشت 3000 کیلومتری

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در این شماره به صحبت‌های سردار حسین سلامی در تاریخ 24 شهریور 94 در رابطه با نظارت بر آب‌های جنوب ایران پرداخته است. در این بولتن آمده است که سردار سلامی در مصاحبه‌ای گفته است که ایران قدرت نظارت و کنترل بر آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و هر نقطه‌ای که به امنیت ملی کشورمان مربوط باشد را دارد و این امر به وسیله تجهیزاتی چون هواپیماهای بدون سرنشین، گشت‌های اطلاعاتی و امنیتی، رادارهای مدرن، ابزارهای پیچیده جنگ الکترونیک میسر می‌شود. 

طبق بولتن مذکور، سردار سلامی اعلام کرده که هر کدام از پایگاه‌های هوایی آمریکا که هواپیماهایش به حریم هوایی ایران دسترسی دارند و همچنین ناوهای هواپیمابر آمریکا به راحتی در دسترس موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی خواهند بود. همچنین، ایران دارای پهپاد جدید با برد 3 هزار کیلومتر است که هم‌زمان قادر به شناسایی و جنگ است. 

قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است
در «دیده‌بان محیط عملیاتی» که متعلق به ارتش آمریکا است، آمده که برنامه توسعه و تحقیق پهپادها در آینده با سرعت بسیار شایانی روبرو خواهد شد

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است که هیچکدام از انبارهای تجهیزات نظامی ایران به اندازه تجهیزات هوایی در این چند سال اخیر پیشرفت نداشته است. این بولتن با کم‌رنگ جلوه دادن تلاش متخصصان نظامی ایرانی می‌افزاید که ایران در مورد شبیه‌سازی پهپاد آمریکایی موسوم به RQ-170 اغراق می‌کند اما رسانه‌های ایرانی از ساخت پهپادهایی با برد بالا همچون «کرار» در سال 2010، «شاهد-:129» در دو سال بعد و «فطروس» در سال 2013 پرده برمی‌دارند. این بولتن در ادامه به مشخصات فنی این پهبادها اشاره می‌کند و می‌نویسد:«پهباد «فطروس» به عنوان یک پلتفرم موشکی هوا به سطح طراحی شده که توانایی اوج گرفتن تا 25 هزار پا با برد عملیاتی در حدود یک‌هزار و 300 مایل را دارد و همان سال، مدل کاوشگر «یاسر» تولید شد که دارای قدرت ارتفا‌ع‌گیری 15 هزار پا و برد 120 مایل است. 

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در بررسی این موضوع مجبور به اعتراف به نگرانی از قدرت نظامی ایران می‌شود: «به هر حال هر چند برایمان جذاب نباشد، سخنان حسین سلامی در مورد قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است. سلامی اعلام کرده که برخی از این مدل‌ها، توانایی دسترسی تا برد 2 هزار مایل را دارند که به راحتی اسراییل (رژیم صهیونیستی) و کشورهای مدیترانه شرقی را مورد هدف قرار می‌دهد».

این بولتن در آخر با اذعان به پیشرفت تکنولوژی نظامی پهبادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نتیجه تحلیل خود را این گونه آورده است: «این روال پرده‌برداری در وهله‌های چند ماهه از پیشرفت‌های نظامی توسط ایران، نمایانگر این است که سپاه پاسداران علاقه به ابراز پیشرفت‌های خود داشته و احتمالا خواستار برابری با قدرت‌های دیگر است. افزایش بودجه سپاه در این زمینه و بسط تکنولوژی در حالی که ایران بتدریج از انزوا بیرون می‌آید، نشان‌دهنده این است که برنامه توسعه و تحقیق پهپادها در آینده با سرعت بسیار شایانی روبرو خواهد شد».

قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است
در بولتن ارتش آمریکا فقط تصویر پهباد «ابابیل 2» به نمایش درآمده است

موفقیت در تولید و صادرات عینک‌های «دید در شب» توسط ایران

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در بخش دیگر رصد خود از ایران به صحبت‌های امین سالاری (رییس اتحادیه صنایع هوایی فضایی ایران) در تاریخ 21 شهریور 94 در رابطه با صادرات عینک‌های «دید در شب» از سوی ایران به کشورهای آسیایی و آفریقایی پرداخته است.

در این بولتن به نقل از آقای سالاری آمده است که ایران حضور پر رنگی در نمایشگاه اخیر هوا فضا 2015 روسیه داشته و شرکت‌های خصوصی زیرمجموعه این اتحادیه، موفق شدند که مشتریان خوبی از آسیا و آفریقا در این نمایشگاه پیدا کنند و سفارش‌های تولید نیز در این رابطه کسب کردند.

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است که ایرانی‌ها حتی در شرایط تحریم‌ هم ظرفیت‌های نظامی بومی خود را تقویت کرده‌اند. بخش اعظم صنعت نظامی ایران در دست قرارگاه خاتم‌الانبیا که بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است، قرار دارد. سازمان ملل متحد، ایران را از صدور تسلیحات نظامی منع کرده اما این به معنای منع ایران از تولید و گسترش تسلیحات و تجهیزات بومی نیست. طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت که در 20 جولای 2015 مورد توافق قرار گرفت، 6 تحریم قبلی ایران در صنعت نظامی جای خود را به مشارکت و همکاری در سایه «برجام» با کشورهای دیگر داد. هم‌اکنون ایران و آلمان توافق کرده‌اند که اختلاف گذشته که شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در رابطه با ابعاد نظامی ایران به آن دامن زدند را کنار بگذارند. 

قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است
بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» به موفقیت ایران در گسترش تسلیحات و تجهیزات بومی اذعان می‌کند

البته این بولتن ارتش آمریکا ادعا می‌کند موفقیت ایران در بدست آوردن مشتری خارجی برای محصولات نظامی نتیجه حمایت‌های روسیه از ایران است: «با رفع بسیاری از تحریم‌ها و متعاقب آن تحریم‌های دیگر، صنایع نظامی ایران به دنبال دسترسی به بازارهای بین‌المللی جهت پشتیبانی متحدین بالقوه و کسب درآمد هستند و اینکه کشورهای جدا شده از شوروی سابق را آن هم در یک نمایشگاه روسی به طرف خرید تجهیزات نظامی جذب کرده، نمایانگر حمایت روسیه از این عملکرد ایران است».

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در آخر به موفقیت‌ ایرانی‌ها اذعان می‌کند و اعلام می‌دارد که: «باید به یاد داشته باشیم که طی دهه گذشته، کشورهای غربی همچون انگلیس و فرانسه طبق توافق سازمان ملل جهت کمک به ایران برای رویارویی با قاچاقچیان، تجهیزاتی چون عینک دید در شب در اختیار این کشور قرار دادند و حالا امروز ایرانی‌ها خود تولید این تجهیزات می‌کنند و آن را صادر هم می‌نمایند». 

قدرت پهپادها و موشک‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده است
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر