۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۷۸۱۷
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم گفت: با توجه به این که رسانه ها نقشی حیاتی در زمان های بحرانی بر عهده دارند بهسازی مکان رسانه های استان با توجه به پدافند غیرعامل امری ضروری است.
به گزارش پایداری ملی، مهدی متقیان روز سه شنبه در نشستی خبری بیان داشت: رسانه ها نقش مهمی در لحظه های بحرانی دارند اما دفتر بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های قم در بافت فرسوده قرار دارد که در مواقع تهدید و بحران به احتمال فراوان دچار مشکل خواهد شد.

وی از برگزاری همایش رسانه و نقش آن در پدافند غیرعامل در آینده در استان قم خبر داد و گفت: رسانه ها در مقابله با هجمه رسانه ای و جنگ نرم نقشی اساسی دارند. 

وی هم چنین افزود: اتاق فکر پدافند غیرعامل با حضور مسئولان و خبرنگاران رسانه های استان تشکیل می شود.

متقیان در ادامه اظهار داشت: پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی، آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدهای دشمن می شود و دو نوع تهدید طبیعی و تهدیدهای انسان ساز عمدی یا غیرعمدی جامعه بشری را همواره تهدید می کند.

وی با اشاره به کارکردهای پدافند غیرعامل گفت: حفاظت از جان مردم، حفاظت از زیرساخت های حیاتی کشور، استمرار خدمات ضروری به مردم مانند خدمات آب و برق، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات، پایدارسازی مدیریت عالی کشور، حفاظت سایبری از کشور، حفاظت شهر در جنگ ها، تداوم شبکه های اطلاع رسانی و تداوم مدیریت مردم در بحران ها از مهمترین کارکرها به شمار می آید. 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم با اشاره به این که ایران تنها کشور منطقه است که مدیریت پدافند غیرعامل را دارد بیان داشت: قم قدرت نرم نظام اسلامی را در خود دارد و در حالی که وجود مراکز علوم دینی و مراجع تقلید و فعالیت های سایبری فرصتی برای قم است در عین حال تهدیدهایی نیز وجود دارد که اگر راهکارهای خود را نداشته باشیم آسیب پذیر می شویم.

متقیان با اشاره به جایگاه استان قم در حوزه پدافند در سیاست و فرهنگ گفت: جلسات مختلفی با مدیر حوزه های علمیه و رئیس جامعه المصطفی و هم چنین امامان جمعه برگزار شده است و دغدغه های فرهنگی را بیان کرده ایم ضمن این که پیشنهاد داده ایم کمیته پدافند غیرعامل در حوزه های علمیه شکل گیرد تا با توجه به تهدیدهای فرهنگی و نقش روحانیت در جامعه به سمتی رویم که از ظرفیت حوزه استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: مطالعات پدافند غیرعامل حوزه های شهری در قم انجام نشده است و در حوزه راه نیز باید اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی، ایجاد پایگاه های داده های GIS در حوزه های اطلاعاتی، ایجاد مرکز عملیات سایبری، شناسایی و اولویت بندی نقاط ضعیف و آسیب پذیر استان، تاسیس انجمن علمی در قالب تشکل های غیر دولتی و برگزاری دوره های آموزشی حفاظت از پرتو برای کارکنان اورژانس و هلال احمر از مهم ترین برنامه ها و اقدامات پیش روی اداره کل پدافند غیرعامل استانداری قم محسوب می شود.

متقیان با اشاره به نامگذاری چهارم تا دهم آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل گفت: برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و مسئولان پدافند دستگاه های اجرایی در سپاه قم، برگزاری همایش یک روزه فرماندهان حوزه ها پایگاه های مقاومت بسیج قم، برگزاری دوره های بازآموزی یک روزه پدافند غیرعامل، دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با مراجع تقلید و برگزاری رزمایش قطع برق در مراکز حساس و حیاتی استان چون صدا و سیما و بانک ها از جمله برنامه های هفته پدافند غیرعامل در استان قم خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر