۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۷۷۹۵
رییس دانشگاه یزد تاکید کرد؛
رییس دانشگاه یزد با تاکید بر ضرورت توجه جدی به مقوله پدافند غیرعامل در تمامی امور علمی، اجرایی و عمرانی دانشگاه، کلیه واحدها را موظف به اجرای دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع دانست.
به گزارش پایداری ملی،  دکتر "محمدصالح اولیاء" در نشست کمیته گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: نباید به مسأله پدافند غیرعامل به عنوان مسأله‌ای جدای از سایر مسایل پرداخته شود، بلکه باید در درون تمامی امور و فرآیندهای جاری دانشگاه به آن توجه شود.

وی با تاکید بر اهمیت پدافند غیرعامل در برابر انواع تهدیدات، همکاری همه بخش‌ها را در نهادینه‌سازی فرهنگ پدافند غیرعامل خواستار شد.

اولیاء همچنین بر لزوم استفاده از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود به منظور مصونیت‌بخشی، پایدارسازی و ایمن‌سازی زیرساخت‌های حساس و مهم تأکید کرد.

بر اساس مصوبه این نشست، مقرر شد یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه به عنوان مسئول پیگیری و بررسی این موضوع در سطح دانشگاه تعیین شود تا پس از شناسایی اولویت‌ها، اقدامات لازم انجام شود.

یادآور می‌شود؛ پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس و تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های، فنی و مدیریتی است.

اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است.

همچنین ، در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

هشتم آبان‌ماه هرسال به نام روز پدافند غیرعامل و از چهارم تا دهم آبان به نام هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر