۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۵۴
مجوز ساخت یکصد پمپ بنزین به شرکت شل و توتال داده شد؛
گاردین نوشت: شرکت های انگلیسی شل و بریتیش پترولیوم به بازار ایران هجوم آورده اند.
به گزارش پایداری ملی این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: احتمال ورود یک شرکت بزرگ انگلیسی به یکی از بزرگترین بازارهای هیدروکربن دنیا روز جمعه قوت گرفت چرا که مقامات مسئول در تهران اعلام کردند شرکت شل مجوز ساخت یکصد پمپ بنزین در ایران را دریافت می کند.

شرکت بریتیش پترولیوم نیز تایید کرد که تیمی از مدیران خود را به ایران فرستاده است. این تحولات همزمان با ورود هیات سی نفره تاجران انگلیسی به تهران برای سفر پنج روزه و ملاقات با مقامات ایرانی شکل می گیرد.

البته برغم توافق هسته ای ، تحریم های اتحادیه اروپا هنوز پابرجاست اما ایران تلاش می کند این تحریم ها هر چه زودتر لغو شوند.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هیدروکربنی در دنیاست اما در دنیای نفت ارزان قیمت دست و پا می زند.ایران به طور سنتی از شرکت های خارجی واهمه دارد اما مایل است که با فناوری و دانش غربی صنعت نفت و گاز خود را نوسازی کند.

با بهبود سریع رابطه بین واشنگتن و تهران، قبل از لغو تحریم ها ،‌میان شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی نیز یک رقابت برای جلب توجه ایران به وجود آمده است.

شبکه پرس تی وی به نقل از بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه پمپ بنزین های ایران گزارش داد که این کشور به شل و توتال فرانسه برای ساخت یکصد پمپ بنزین چراغ سبز نشان داده است.

البته شرکت شل که همراه با هیات دولت برای بازگشایی سفارت به تهران رفته بود ، درباره اخبار بیشتر در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرده است.

اما اگر چنین معامله ای انجام شود ، اولین بار خواهد بود که ایران بر بی میلی خود برای راه دادن شرکت های خارجی به بازار انرژی خود غلبه می کند.بریتیش پترلیوم که در ابتدا با سرمایه های خود در خاورمیانه با اسم شرکت نفتی آنگلو- ایرانی پا به عرصه وجود گذاشت،‌مدیران فنی و بازرگانی خود را ماه گذشته برای کار تحقیقی به ایران فرستاد.به گفته سخنگوی این شرکت ،‌مقامات بی پی با مقامات صنعت نفت ایران دیدار کرده اند اما جزئیات این دیدارها محرمانه است.

وی گفت که بی پی به بررسی فرصت ها در ایران علاقمند است اما در عین حال به تحریم های کنونی پایبند است.

ایران ذخایر عظیم نفت و گاز دارد که با هزینه ارزان قابل دسترسی است.صنعت نفت ایران اواخر دهه هفتاد میلادی ملی شد و حضور بی پی در تولید این کشور خاتمه یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر